Jump to content

Tilt virker ikke på Evinrude E40PL fra 2001. Får ikke opp motoren


Anders81

Recommended Posts

Releet klikker, men ingenting skjer. Hvordan kan jeg løfte motoren manuelt for å komme til tilt motoren? 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Tilt virker ikke på motor. Får ikke opp motor". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

 

16163249789381010670841063046512.jpg

16163249992338023520299115502810.jpg

Link to post
Share on other sites

mavi skrev 3 minutter siden:

Hvilken motor er det? På min finnes det en bolt jeg måtte løsne ca 1omdreining for å få heva den manuelt. Enklest om en er to stk for å gjøre det, en for å enten skru inn bolten igjen eller vippe ned transportstøttene

Evinrude E40PL fra 2001. Den skruen tikker seg ikke og er så og si ødelagt. Finnes det ingen annen måte? 

Link to post
Share on other sites

mavi skrev On 21.3.2021 at 14.11:

Kjenner ikke motoren så det vet jeg ikke. 
Du kan evt prøve å løsne den gjennomgående bolten som tilten er festa på helt nederst, men ikke prøvd det selv så aner ikke om det kan skade noe. 

Jeg har løsnet begge skruene der, men den rikker seg ikke. 

Link to post
Share on other sites

om du finner igjen kontakten med kabelene fra pumpen oppe ved motorblokka kan du koble den ifra og sette + og -  fra et batteri på den for å kjøre den opp eller ned. bare å bytte om på + og - så endrer du retningen på pumpen.  Men prøv først som Finn Master skriver.

Redigert av Windy 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy 32 skrev for 4 timer siden:

om du finner igjen kontakten med kabelene fra pumpen oppe ved motorblokka kan du koble den ifra og sette + og -  fra et batteri på den for å kjøre den opp eller ned. bare å bytte om på + og - så endrer du retningen på pumpen.  Men prøv først som Finn Master skriver.

Ja det kan jeg prøve. Men hva gjør jeg om det ikke virker? Jeg løsnet de to skruene som utgjør nedre feste (nederst på bildet), men den sitter fast likevel. Må selve båtfestet til påhengsen av for å få ut power trim? Jeg kommer ikke til bolten som sitter gjennom sylinderen i toppen heller iom at motoren er helt nede. 

IMG_20210321_120649.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan være at det er børstene i elmotoren til powertrimmen som er dårlige. Hvis det er tilfelle så kan det hjelpe med et "teknisk" slag eller 3, utvendig på elmotoren. Bruk f.eks baksiden på et skrujern. Slå gjerne samtidig som knappe holdes inne.

Hvis dette hjelper, blir reparasjon å skru av elmotorens stator og gjøre rein kommutator og bytte/rengjøre børster. 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Det kan være at det er børstene i elmotoren til powertrimmen som er dårlige. Hvis det er tilfelle så kan det hjelpe med et "teknisk" slag eller 3, utvendig på elmotoren. Bruk f.eks baksiden på et skrujern. Slå gjerne samtidig som knappe holdes inne.

Hvis dette hjelper, blir reparasjon å skru av elmotorens stator og gjøre rein kommutator og bytte/rengjøre børster. 

Det har jeg prøvd. Problemet nå er at jeg ikke kommer til noe som helst så lenge motoren står fast nede. 

Link to post
Share on other sites

Om du ikke klarer å frigjøre trykkket på hydraulikken har du ikke sjangs til å rikke den manuelt.

Om det bare klikker høres det ut som tiltmotoren er død. Gå over kabler som går fra den så du er sikker på det er kontakt.

Sist jeg fikk klikk måtte jeg bytte hele tiltmotoren. Bestilte på Ebay fra statene, da den var fryktelig dyr her hjemme.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 15 timer siden:

Om du ikke klarer å frigjøre trykkket på hydraulikken har du ikke sjangs til å rikke den manuelt.

Om det bare klikker høres det ut som tiltmotoren er død. Gå over kabler som går fra den så du er sikker på det er kontakt.

Sist jeg fikk klikk måtte jeg bytte hele tiltmotoren. Bestilte på Ebay fra statene, da den var fryktelig dyr her hjemme.

Er redd for det må til. Men hvordan får jeg løsnet det nederste festet? Jeg har skrudd ut de to boltene, men det ser nesten ut som selve påhengs festet til båten må deles for å få fri power trim? 

Link to post
Share on other sites

Den skruen som er for å frigjøre trykket, hva er årsaken til at du ikke får skrudd på den? Er sporet slitt ut? 
For å få av tilmotoren må man ikke ha av hele hydraulikken, bare løsne den for å vippe den litt ut.

Det var Yamaha jeg gjorde det på, men ser ut til at det er likt hos deg.

 

Link to post
Share on other sites

Det er denne bolten du har prøvd å få til?

 

2021-03-26 10_45.jpg

 

 

Husker ikke 100%, men mener at på min motor måtte jeg slå ut metallpinnen som bolten er skrudd inn i. Mener metalpinnen var hel sånn at du må nok fort slå den ganske langt på din båt før du får løs tiltmotoren om det i det hele tatt er mulig. 

 

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal være en ventil som kan åpnes for å tilte manuelt. Denne sitter ofte godt, men muttertrekker/slagskrutreller gjør ofte susen. Kan se ut som den sitter rett over der som er ringet ut i rødt i innlegget over, eventuelt på motsatt side.

 

Ellers kan releet være dårlig selv om det klikker, så du kan jo prøve å måle med multimeter på utgangen når du forsøker å tilte, eventuelt legge en lask over for å teste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...