Jump to content

Jording av bensinsystem - risiko for tæring av aluminiumsliner?

jupan

Recommended Posts

Jeg har lest flere tråder om jording av bensinpåfylling og system, uten å finne eksakt svar i mitt tilfelle.

Spm. er hvordan skal jeg jorde dette, og vil dette utgjøre risiko for tæring?

Jeg er i stuss om å jorde påfyllingen, og dermed hele innerlineren, vil gi økt fare for tæring eller noe annet, ved jording mot motor og dermed batteri.

Min båt er av glassfiber, med dørk og rekker i aluminium.

Motoren (utenbords) er kun i kontakt med glassfiber, og sjøen selvsagt.

Tanken er av plast.

Påfyllingsstussen er av rustfritt stål. Denne er montert i innerlineren av aluminium.

Avluftingen av tanken er av stål og sitter montert i glassfiber.

Håper på litt hjelp med dette. 

Mvh JRO

Redigert av JRO (see edit history)

Jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg med å jorde denne bensinpåfyllingen. Du skal ha mye god isolasjon for å kunne bygge opp nok statisk spenning til å kunne lage en gnist, og på en båt som går i saltvann tror jeg nesten ikke du ville fått det til selv om du forsøker så godt du kan. Jeg tror rett og slett du forsøker å løse et problem som i realiteten ikke eksisterer. Lufting av motorrom på en innenbords bensininstallasjon er selvfølgelig en helt annen problemstilling, men ikke noe du vil merke på din utenbords.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...