Lazyjack Startet 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2021 Noen sterke meninger om hvilket som er best på leire/gjørmebunn? Og hvilket som resetter seg best etter vindskift? Har kikket gjennom mange tester men det ser ikke ut til å være en entydlig vinner. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 jeg har hatt begge deler på min båt, og kan ikke si jeg har merket noen forskjell. Begge sitter stort sett veldig god. Men Vulkan ligger mye bedre i ankerrulla, og buen på skaftet gjør at ankeret ikke svinger inn i baugen når det senkes ut av rulla. I tillegg kan jeg bruke det som stigtrinn om jeg skal klare ombord i baugen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tomcat Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Har Rocna Vulcan 20kg selv, og opplever suverent feste. Føler at forskjellen er mest hvordan det plasseres i ankerrulle/baugspyd. Hadde nok kjøpt vanlig Rocna hvis det hadde passet, som det ikke gjorde, så da ble Vulcan redningen og passer perfekt i Båtsystem baugspyd med integrert rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Vet ikke om det er stor forskjell på de to, men kan trygt anbefale Rocna på leirbunn. Danmarksbukta ved Larkollen har blitt vårt yndlingssted etter vi fikk Rocna. Aldri opplevd at det ikke sitter i det øyeblikket det treffer bunn og aldri opplevd at det glipper, til tross for mye varierende vær med sterk vind fra mange sider. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Jeg har begge. 33 kg Vulcan foran 20 kg Rocna akter. hadde jeg hatt plass i baugrulla hadde jeg valgt Rocna. Ikke noe annen grunn enn at det er originalen mange langturseilere bruker Vulcan ble tatt frem for å passe flere båter med samme egenskaper som originalen. har aldri testet ankerene opp mot hverandre, men har en liten følelse av at Rocna setter seg litt raskere enn Vulcan Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Er det noen som har et Rocna 20 kg som har mulighet for å måle lengden fra stammen og ut til enden av spissen for meg? Se rødmerket strek under. Dette målet er litt kritisk for å ikke ødelegge staget under baugsprydet på båten. Jeg antar Rocna burde gå rett inn i baugrulla hvor det i dag sitter et 20 kg Delta. Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Jeg har lite peiling eller mening om anker selv, men dersom trådstarter eller andre ikke har sett testene denne fyren legger ut anbefaler jeg å ta en titt på de. Det nevnes at ankertester ofte er gjort av produsentene selv, slik at dette framstår som forfriskende uavhengig. Ser ut til at Spade kommer godt utav flere av testene. Vulcan har vel like egenskaper. Flere tilfeller hvor ankre med bøyle spiser seg full og derav ikke setter seg. Dette var et problem jeg ikke visste kunne være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 TideRace skrev 21 minutter siden: Er det noen som har et Rocna 20 kg som har mulighet for å måle lengden fra stammen og ut til enden av spissen for meg? Se rødmerket strek under. Dette målet er litt kritisk for å ikke ødelegge staget under baugsprydet på båten. Jeg antar Rocna burde gå rett inn i baugrulla hvor det i dag sitter et 20 kg Delta. Du finner alt du trenger her https://rocna.com/fitment-guide/ Vi printet ut og lagde en modell i papp for å være helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Takker, Havelle. Båten står enda på land, så da er det jo mulig å gå på med litt eksperimentelle løsninger for å finne ut om det passer ?. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 pirlo skrev for 2 timer siden: Jeg har lite peiling eller mening om anker selv, men dersom trådstarter eller andre ikke har sett testene denne fyren legger ut anbefaler jeg å ta en titt på de. Det nevnes at ankertester ofte er gjort av produsentene selv, slik at dette framstår som forfriskende uavhengig. Ser ut til at Spade kommer godt utav flere av testene. Vulcan har vel like egenskaper. Flere tilfeller hvor ankre med bøyle spiser seg full og derav ikke setter seg. Dette var et problem jeg ikke visste kunne være et problem. Da skal jeg kanskje ikke klage på at detble Vulcan som hovedanker hos oss da.. ? Vi er alltid nøye med å sette ankeret skikkelig. Krever at båten ligger stille når jeg bakker på 3000 rpm. Vi har 75hk på 43 fot. Kan bekrefte av det ikke er enkelt å få løs ankeret. Må alltid kjøre «over» ankeret for å få det løs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.