Jump to content

ror oplegg.


Majali

Recommended Posts

Hei, etter at Majali kom på land har jeg funnet ut at roropplegget må byttes.

Det er i dag et galvanisert rør som hylse og en 25mm syrefast aksel.

Problemet er at mutteren som var skrudd fast i hylsa er løsnet. Det ser ut som om gjengene på hylsa er tæret helt vekk!!!.

Vel da må jeg vel bare sette i gang å få tak i noe nytt.

 

Noen som har en ide om hvor jeg får tak i delene jeg trenger?

Kommer nok til å bytte alt, tanken var å lage en ny rorplate for å få den riktige profilen på den. men finnes det slikt i å få kjøpt er jo det noe som må vurderes.

 

Rorplaten min som er en syrefast plate, er såvidt større en et litt dyrt frimerke :headbang: men jeg har ikke så mye plass så hvis jeg får en optimal profil vil nok det utgjøre masse!?

 

Noen innspill?

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg har hydraulisk heldigvis.... (det er jo som to forskjellige båter!!!) Men problemet denne gang er resten av opplegget.

Så jeg ser for meg ny hylse, rorplate og aksel.... ikke for montering på akterspeil men den gjennomgående typen som sikkert er den mest vanlige...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det du er ute etter kan du vel kanskje få et lokalt mekanisk verksted til å lage for deg. Pass imidlertid på at du velger materialer som ikke ligger for langt fra hverandre i spenningsrekka. Galvanisert jern og rustfritt er en av de verste kombinasjonene du kan velge.

 

Ja, det kan hende at det er det som må til, men det er vel lagervare et eller annet sted skulle jeg tro? Denne kombinasjonen som er der nå, blir det definitivt ikke igjen... :headbang:

 

Blir nok rustfritt alt sammen siden jeg ikke ønsker å ha anoder på Majali, så er det målet at kun propellen er messing, slik at den kan ofres over tid.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Roret på "Tuffff" er laget av 30 mm brun forskallingsfiner. Formet med el-høvel og båndsliper og belagt med glassfiber og eposky. Sparklet hele med epoksysparkel for glatt finsh. Det ble vel ikke så værst? Egentlig ikke så mye arbeid heller.

Rorhylsa kan du vel lage av et syrefast rør som gjenges og med stor skive og mutter inne og ute.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei ja... Det roret ble veldig fint det. og det fungerer utrolig bra!!! svinger nesten rundt seg selv den skuta!!!

 

Det var den opprinnlige tanken å gjøre noe sånt ja. men nå som det er mer enn rorplata som sak byttes, så får jeg vurdere noe orginalt... hvis det blir for dyrt eller ikke passer meg skikkelig, så får jeg hylse og aksel laget også leger jeg rorplaten selv..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Mener jeg leste noe om ror-utforming i Emneoversikten - siden du skal starte fra scratch er det kanskje en idé å benytte f.eks. vannfast x-finer og støpe profil alá flyvinge? Du får omtrent de samme strømningene i vann som flyvingen gir i luft, med ekstra sug på lesiden av roret, noe som gjør at du tørner lettere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...