BingoBonzo Startet 23.Mars.2021 Del på Facebook Startet 23.Mars.2021 Bytter olje på mine D4-260 og med ny og blank olje er det av og til vrient å se hvor langt på peilestaven oljen er. Tenkte derfor å justere nivået basert på oljetrykket på tomgang (varm motor) som skal være 125KPa. Er det en direkte sammenheng her? Vil jeg ha riktig mengde olje når jeg har 125KPa? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Det kan du glemme oljetrykket vil være det samme helt til det blir så lite olje at pumpa tar luft. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Takk for svar @Bårdp Men, når jeg nå kjørte motor og tappet ut litt olje for så sank oljetrykket, men jeg kom ikke lenger ned enn til ca 170KPa. Da hadde jeg tappet ut såpass mye at jeg ville spørre litt her først.. Nå står det jo også at trykket skal være 125KPa ved tomgang, hvordan henger dette sammen? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Vel trykket er ingen ting å rette seg etter når det kommer til nivå. Det eneste som påvirker trykket så lenge det er nokk olje på motoren er turtall og temperatur samt oljetype/viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Okay, da blir det litt oljepåfylling i morgen skjønner jeg... Lurer fortsatt på hvorfor jeg ikke kom ned til 125KPa? Ny VP-olje, nye filtere, motorer på 85grader, begge motorer oppfører seg "likt". Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Brigg Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 125 KPa er vel en minimumsverdi. At du ligger høyere er bare et tegn på at motoren er sunn og frisk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BingoBonzo Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Brigg skrev 11 minutter siden: 125 KPa er vel en minimumsverdi. At du ligger høyere er bare et tegn på at motoren er sunn og frisk. Okay, det er jo i det minste en god ting Her er tallene fra manualen, Oil pressure, hot engine: Idling 125 kPa (18.1 PSI) Full speed 450 kPa (65.3 PSI) (Samme gjelder også for D6) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
sap_2000 Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 41 minutes ago, BingoBonzo said: Okay, da blir det litt oljepåfylling i morgen skjønner jeg... Lurer fortsatt på hvorfor jeg ikke kom ned til 125KPa? Ny VP-olje, nye filtere, motorer på 85grader, begge motorer oppfører seg "likt". oljetetrykket varierer med oljetemperaturen (ikke kjølevesketemp), og om du har kjørt motorene til 85 grader med lite eller ingen belastning vil oljetemp være lavere enn om da hadde tatt deg en halvtime på marsjfart og så lest av tomgangstrykket. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bellen Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 (redigert) Bare et lite tips for å lettere se nivået på peilepinnen med blank olje. Tørk godt av pinnen med en fille eller tørkepapir og blås kraftig rundt måleområdet så den "tørker", dypp den så en gang ned igjen og vent et par sekunder før du drar den opp igjen. Voila!! Nå ser du lett hvor nivået er. Du må også dyppe peilepinnen så få ganger så mulig. Trekk den først opp for å tørke og bruk neste opptrekk for å sjekke nivået. Drar du pinnen flere ganger, så drar du med deg mye olje opp i røret og det er umulig å peile rett nivå før oljen har sunket ned fra røret igjen. Redigert 23.Mars.2021 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Takk for god informasjon og tips! @sap_2000 og @bellen Da blir det å få fylt på en del liter igjen, motorene har ihvertfall fått seg en god flush med fersk og fin olje. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 11 hours ago, bellen said: Bare et lite tips for å lettere se nivået på peilepinnen med blank olje. Tørk godt av pinnen med en fille eller tørkepapir og blås kraftig rundt måleområdet så den "tørker", dypp den så en gang ned igjen og vent et par sekunder før du drar den opp igjen. Voila!! Nå ser du lett hvor nivået er. Du må også dyppe peilepinnen så få ganger så mulig. Trekk den først opp for å tørke og bruk neste opptrekk for å sjekke nivået. Drar du pinnen flere ganger, så drar du med deg mye olje opp i røret og det er umulig å peile rett nivå før oljen har sunket ned fra røret igjen. Støtter metoden over Men det er enda lettere å peile neste dag om man lar pinnen være ute over natta og stikker den ned kun 1 gang. da er olja god og seig og det er null olje på veggene høyere opp i røret som gjør avlesning vanskelig Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Støtter metoden over Men det er enda lettere å peile neste dag om man lar pinnen være ute over natta og stikker den ned kun 1 gang. da er olja god og seig og det er null olje på veggene høyere opp i røret som gjør avlesning vanskelig Vi hadde to slike motorer. Enig i at det ikke er så lett å se oljenivået på pinnen. Jeg benyttet en avart av SAPs metode, etter at vi hadde kjørt til et sted, sjekket jeg alltid oljen dagen etter. Før vi ev. skulle dra videre. Men, jeg lot ikke pinnene være ute over natten (*). Optimalt nivå er et sted mellom nedre grense og midten av pinnen. Dette fordi for mye olje kan føre til at du får olje via veivhusventilasjonsfilteret, opp i luftfilteret og innsuget. *) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Bonus skrev 55 minutter siden: Vi hadde to slike motorer. Enig i at det ikke er så lett å se oljenivået på pinnen. Jeg benyttet en avart av SAPs metode, etter at vi hadde kjørt til et sted, sjekket jeg alltid oljen dagen etter. Før vi ev. skulle dra videre. Men, jeg lot ikke pinnene være ute over natten (*). Optimalt nivå er et sted mellom nedre grense og midten av pinnen. Dette fordi for mye olje kan føre til at du får olje via veivhusventilasjonsfilteret, opp i luftfilteret og innsuget. *) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... ...og da ser det slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Grunnen til pinnen ute over natta er at endel motorer, så går røret lenger ned enn overflaten på olja i bunnpanna ved stilleligge, men ikke nødvendigvis under gange når mye av olja er rundt i motoren. Pinnen har ofte en o-ring tetning øverst Røret kan således renne seg tomt ved gange, men ikke fylle seg opp igjen på tetningen øverst i pinnen, og man risikerer å lese et noe lavt nivå på første draget-. Deretter, om man dobbeldipper vil dra olje opp i røret. Derfor pinnen ut over natta, og kun et dypp neste morgen (ble nesten litt grisete det her) 54 minutes ago, Bonus said: *) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... Ikke i mitt hode Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 (redigert) I følge Peter på Ringens Varv så er det så stort veivhus på disse motorene at oljen bruker lang tid på å renen ned. Derfor peile noen timer etter at motoren har stått i ro Jeg mener også å huske at Peter sa at oljealarmen gikk på ca 14 liter på D6 - og den skal ha 20 liter i følge instruksjonsboka. Mener også å huske Ringens Varv fylte på rett i overkant av 19 liter på mine motorer. Da var nivået på 1/2 på peilepinnen. Det er noen år siden - men av en eller annen grunn fester slike svært vesentlige ting seg i hjernen Jeg husker at det på mine motorer var ulikt oljenivå på sidene av peilepinnen. Jeg ble aldri helt klok på hvem av sidene jeg skulle se på - men holdt meg mellom min og 1/2 på pinnen. Alt er ikke enklere med seilbåt. Men med seilbåt og mekanisk Yanmar er det i hvertfall mindre styr med motoren Redigert 24.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Et skikkelig godt tips for de som ikke har nyere D4/D6 er å kjøpe ny type oljepeilepinne. Koster ca 500kr tror jeg og enkelt å bytte. På de gamle jeg hadde (D6 fra 2007) var det vanskelig å se oljenivå på ny olje. På den nye er det kjempeenkelt og problemet med avlesning er ikke tilstede lenger! Han jeg kjøpte båten av sa "ikke fyll mer enn 18,5liter". Prøver å holde meg til det sånn ca og da blir nivået ca midt på pinnen. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Da har jeg fylt opp igjen, denne gangen 1 liter av gangen helt til jeg kom opp på pinnen/min og så i mindre mengder. Skal ligge nå ca mellom min/midten, sjekker selvfølgelig igjen i morgen og ser om jeg må etterfylle/tappe ut litt igjen. Peiletipsene var gull verdt Uansett så har nå motorene fått en real flush (passe kostbar også ). Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
bellen Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Så du har først fylt opp den mengden som skulle være der og deretter tappet av flere liter olje? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 bellen skrev for 3 timer siden: Så du har først fylt opp den mengden som skulle være der og deretter tappet av flere liter olje? Jeg hadde håpet at du ikke skulle stille akkurat det spørsmålet... Jeg fylte på litt for mye og så ble det tappet av "litt for mye"... Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.