Jump to content

Sammenheng oljetrykk og oljemengde på VP-D4


BingoBonzo

Recommended Posts

Bytter olje på mine D4-260 og med ny og blank olje er det av og til vrient å se hvor langt på peilestaven oljen er.

 

Tenkte derfor å justere nivået basert på oljetrykket på tomgang (varm motor) som skal være 125KPa.

 

Er det en direkte sammenheng her? Vil jeg ha riktig mengde olje når jeg har 125KPa?

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Takk for svar @Bårdp

 

Men, når jeg nå kjørte motor og tappet ut litt olje for så sank oljetrykket, men jeg kom ikke lenger ned enn til ca 170KPa. Da hadde jeg tappet ut såpass mye at jeg ville spørre litt her først..

 

Nå står det jo også at trykket skal være 125KPa ved tomgang, hvordan henger dette sammen?

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Brigg skrev 11 minutter siden:

125 KPa er vel en minimumsverdi. At du ligger høyere er bare et tegn på at motoren er sunn og frisk. 

 

Okay, det er jo i det minste en god ting :smiley:

 

Her er tallene fra manualen, Oil pressure, hot engine:

Idling 125 kPa (18.1 PSI)

Full speed 450 kPa (65.3 PSI)

 

(Samme gjelder også for D6)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
41 minutes ago, BingoBonzo said:

Okay, da blir det litt oljepåfylling i morgen skjønner jeg...

 

Lurer fortsatt på hvorfor jeg ikke kom ned til 125KPa? Ny VP-olje, nye filtere, motorer på 85grader, begge motorer oppfører seg "likt".

 
oljetetrykket varierer med oljetemperaturen (ikke kjølevesketemp), og om du har kjørt motorene til 85 grader med lite eller ingen belastning vil oljetemp være lavere enn om da hadde tatt deg en halvtime på marsjfart og så lest av tomgangstrykket.  

Mvh. SAP

Link to post

Bare et lite tips for å lettere se nivået på peilepinnen med blank olje. Tørk godt av pinnen med en fille eller tørkepapir og blås kraftig rundt måleområdet så den "tørker", dypp den så en gang ned igjen og vent et par sekunder før du drar den opp igjen. Voila!! Nå ser du lett hvor nivået er. Du må også dyppe peilepinnen så få ganger så mulig. Trekk den først opp for å tørke og bruk neste opptrekk for å sjekke nivået. Drar du pinnen flere ganger, så drar du med deg mye olje opp i røret og det er umulig å peile rett nivå før oljen har sunket ned fra røret igjen. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
11 hours ago, bellen said:

Bare et lite tips for å lettere se nivået på peilepinnen med blank olje. Tørk godt av pinnen med en fille eller tørkepapir og blås kraftig rundt måleområdet så den "tørker", dypp den så en gang ned igjen og vent et par sekunder før du drar den opp igjen. Voila!! Nå ser du lett hvor nivået er. Du må også dyppe peilepinnen så få ganger så mulig. Trekk den først opp for å tørke og bruk neste opptrekk for å sjekke nivået. Drar du pinnen flere ganger, så drar du med deg mye olje opp i røret og det er umulig å peile rett nivå før oljen har sunket ned fra røret igjen. 

 

Støtter metoden over :thumbsup: Men det er enda lettere å peile neste dag om man lar pinnen være ute over natta og stikker den ned kun 1 gang. da er olja god og seig og det er null olje på veggene høyere opp i røret som gjør avlesning vanskelig

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

Støtter metoden over :thumbsup: Men det er enda lettere å peile neste dag om man lar pinnen være ute over natta og stikker den ned kun 1 gang. da er olja god og seig og det er null olje på veggene høyere opp i røret som gjør avlesning vanskelig

Vi hadde to slike motorer. Enig i at det ikke er så lett å se oljenivået på pinnen. Jeg benyttet en avart av SAPs metode, etter at vi hadde kjørt til et sted, sjekket jeg alltid oljen dagen etter. Før vi ev. skulle dra videre. Men, jeg lot ikke pinnene være ute over natten (*).

Optimalt nivå er et sted mellom nedre grense og midten av pinnen. Dette fordi for mye olje kan føre til at du får olje via veivhusventilasjonsfilteret, opp i luftfilteret og innsuget.

 

*) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... :giggle:

Link to post
Bonus skrev 55 minutter siden:

Vi hadde to slike motorer. Enig i at det ikke er så lett å se oljenivået på pinnen. Jeg benyttet en avart av SAPs metode, etter at vi hadde kjørt til et sted, sjekket jeg alltid oljen dagen etter. Før vi ev. skulle dra videre. Men, jeg lot ikke pinnene være ute over natten (*).

Optimalt nivå er et sted mellom nedre grense og midten av pinnen. Dette fordi for mye olje kan føre til at du får olje via veivhusventilasjonsfilteret, opp i luftfilteret og innsuget.

 

*) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... :giggle:

...og da ser det slik ut:

 

Link to post

Grunnen til pinnen ute over natta er at endel motorer, så går røret lenger ned enn overflaten på olja i bunnpanna ved stilleligge, men ikke nødvendigvis under gange når mye av olja er rundt i motoren. Pinnen har ofte en o-ring tetning øverst

 

Røret kan således renne seg tomt ved gange, men ikke fylle seg opp igjen på tetningen øverst i pinnen, og man risikerer å lese et noe lavt nivå på første draget-. Deretter, om man dobbeldipper vil dra olje opp i røret.

 

Derfor pinnen ut over natta, og kun et dypp neste morgen (ble nesten litt grisete det her:giggle:)

 

54 minutes ago, Bonus said:

 

*) SAP og jeg har alltid vært uenig om hvem av oss som er mest gal ... :giggle:

 

Ikke i mitt hode :saint::lol:

Mvh. SAP

Link to post

I følge Peter på Ringens Varv så er det så stort veivhus på disse motorene at oljen bruker lang tid på å renen ned. Derfor peile noen timer etter at motoren har stått i ro

 

Jeg mener også å huske at Peter sa at oljealarmen gikk på ca 14 liter på D6 - og den skal ha 20 liter i følge instruksjonsboka. Mener også å huske Ringens Varv fylte på rett i overkant av 19 liter på mine motorer.  Da var nivået på 1/2 på peilepinnen. Det er noen år siden - men av en eller annen grunn fester slike svært vesentlige ting seg i hjernen :lol:

 

Jeg husker at det på mine motorer var ulikt oljenivå på sidene av peilepinnen. Jeg ble aldri helt klok på hvem av sidene jeg skulle se på - men holdt meg mellom min og 1/2 på pinnen. 

 

Alt er ikke enklere med seilbåt. Men med seilbåt og mekanisk Yanmar er det i hvertfall mindre styr med motoren :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Et skikkelig godt tips for de som ikke har nyere D4/D6 er å kjøpe ny type oljepeilepinne. Koster ca 500kr tror jeg og enkelt å bytte. På de gamle jeg hadde (D6 fra 2007) var det vanskelig å se oljenivå på ny olje. På den nye er det kjempeenkelt og problemet med avlesning er ikke tilstede lenger!

 

Han jeg kjøpte båten av sa "ikke fyll mer enn 18,5liter". Prøver å holde meg til det sånn ca og da blir nivået ca midt på pinnen.

Link to post

Da har jeg fylt opp igjen, denne gangen 1 liter av gangen helt til jeg kom opp på pinnen/min og så i mindre mengder. Skal ligge nå ca mellom min/midten, sjekker selvfølgelig igjen i morgen og ser om jeg må etterfylle/tappe ut litt igjen.

 

Peiletipsene var gull verdt :thumbsup:

 

Uansett så har nå motorene fått en real flush (passe kostbar også :blush:).

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
bellen skrev for 3 timer siden:

Så du har først fylt opp den mengden som skulle være der og deretter tappet av flere liter olje? :confused:

 

Jeg hadde håpet at du ikke skulle stille akkurat det spørsmålet... 

 

Jeg fylte på litt for mye og så ble det tappet av "litt for mye"... :blush:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...