valvolainen Startet 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2021 Min airtronic vil ikke starte skikkelig. Det klikker i pumpen, viften starter, og den jasser seg opp til full fart, med god varme i uttakene. Så går den på full fart i omlag 20sek, før den gradvis stilner hen, og etter og ha senket farten til null over en periode på ytterligere 30 sek, så står viften og sviver litt, men ikke noe klikking fra pumpen. Ingen røyk ut av eksosen er synlig. Det ligger ikke inne noen feilmeldinger, det lå endel der i fjor vår, men resatte den da, og ingen feilmeldinger har kommet tilbake. Den tullet slik i hele fjor sommer også, men jeg trodde det var fordi jeg hadde flyttet hoveduttaket nærmere kontrollenheten slik at den får en falsk følelse av at det er varmt i båten. Dette er det jo da tydeligvis ikke, tempen i kabinen på tiden den gikk økte fra 7 til 10 grader i displayet. (801 kontrollboks) Hvor starter jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 En mulig årsak kan være at viften ikke oppnår riktig turtall. Da stenger den ned 30 sekunder etter at den har giret opp på maks fart. Med forbehold, det er en stund siden jeg hadde lignende trøbbel. Hva skjer om du kjører på maks kaldluft/ventilasjon? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
valvolainen Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Det har jeg ikke prøvd, men kan prøve. Hva bør skje da? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Har du målt spenningen på selve varmere eller I den store pluggen ved varmeren. Om det er stort spenningsfall (dårlig kontakt, brudd i kabel osv) gir den også opp. Husker i farten ikke om den da lager feilkode Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 valvolainen skrev 42 minutter siden: Hva bør skje da? Dersom det er vifteturtallet som er problemet vil den stoppe etter 30 sekunder også på kaldluft. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Bare stopper tikkingen fra pumpa på full blås? Mener min oppførte seg sånn når det var brudd i kombisensor(tror jeg den het). Hadde normal startsyklus opp til full varme, så stoppet den pumpa og kjørte stoppsyklus. https://seatronic.no/eberspacher-kombisensor-til-d2-d4-d4-luftvarmere Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Skal teste kaldluft om denne også stopper etter tidsintervall. Multimeteret blir også med ned i båten, igår lå forbruksbatteriet på 12,5V under drift, kan teste dette med og sette på laderen for og jasse opp spenningen mens jeg måler på inntaket til selve enheten. Tikkingen stopper ikke på full blås, men tikke intervallene blir jo lenger og lenger samtidig som viftehastigheten senker seg, så det virker jo som om det er kontrollert nedstenging. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Da holder jeg en knapp på termostaten. Eberen tror nok at det er altfor varmt, og stenger ned. Er det en mer alvorlig feil - som overoppheting eller feil turtall på viftemotoren, kutter den dieseltilførselen umiddelbart og gir full gass på viftemotoren for å kjøle ned systemet. Har du først fått start på varmeren, er det neppe for lav spenning som er problemet. For det er akkurat i oppstartsfasen den trenger mye strøm. Når den har fått fyr på flammen, slukker glødepluggen og reduserer strømforbruket betraktelig. Da er den "selvgående" og trenger bare strøm til vifte og dieselpumpe. Redigert 24.Mars.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Morten_L Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 valvolainen skrev 1 time siden: Skal teste kaldluft om denne også stopper etter tidsintervall. Multimeteret blir også med ned i båten, igår lå forbruksbatteriet på 12,5V under drift, kan teste dette med og sette på laderen for og jasse opp spenningen mens jeg måler på inntaket til selve enheten. Tikkingen stopper ikke på full blås, men tikke intervallene blir jo lenger og lenger samtidig som viftehastigheten senker seg, så det virker jo som om det er kontrollert nedstenging. Det har begrenset interesse hva spenningen på batteriet har. Det et spenningen som kommer frem til varmere som er interessant. Du ser ikke på batteriet om det er dårlig kontakt et sted som gjør at varmere f.eks bare får 11 volt, mens batteriet fremdeles står på 12,5volt. Det går å lirke piggene på multimeteret inn i den store pluggen rett ved varmeren. Mål der mens den starter og hold øye om det dropper for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Skal vi se. Startet viften uten varme idag, mens jeg skrudde opp panelet der varmeren bor. Viften stod og gikk i noen minutter, alt greit. så fyrte jeg opp med varme, og underlig nok stod den og gikk i fem minutter. Etter fem minutter slo jeg over fra og sende all varmen ned i akterkabinen til og sende alt fremover.(y-ledd med spjeld). Da fortsatte den og gå i ytterligere fem minutter, hittil på full fart, før den nå har sakket ned til et litt mer bedagelig tempo, men fortsatt godt med varme. Har 90mm rør 50cm til t-ledd, derfra 1,5 m 90 mm ned i akterkabin og 2,5m 90mm fremover til uteområdet under kalesjen. Denne strupes i nok et y-ledd til 60mm til forpigg, bad og stikkabin. Lurer på om dette kan være relatert til luftinntak? Har lagt et 150mm rør fra skrogsie frem til luftinntaket, men ikke koblet på. Det er ganske trangt i rommet der den står, og veldig lite høydeklaring til dollbord. (10cm) disse bildene er naturligvis opp/ned. Redigert 24.Mars.2021 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Etter 20 min med termostat på 26 grader viser termostaten 20 grader. Så skrudde jeg ned til 23 grader og lukket kalesjen. Umiddelbart etter jeg hadde skrudd ned senket hastigheten seg til 'tomgang', og tempen holdt seg på 20. fem min senere skrudde jeg opp til 25, og etter et minutt eller så, øker varmeren hastigheten. Virker til og være ganske frisk? jeg skal la den stå slik i noen minutter, så skal jeg dra den fullt og skru igjen luken som pleier og sitte foran. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Lukket igjen luken, 10 min på bånn spiker, kupeen ble uutholdelig, men varmeren viste ikke tegn til å ville sakke av. Termostat viste 22 grader. Selvfølgelig klarer jeg ikke fremprovosere en eneste feil nå, men det er en liten endring siden igår (og ifjor) og det er at jeg løsnet multikontakten til brenneren og satte dennenpå igjen. Kanskje det var det hele som skulle til? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Vedder en liten pose smågodt på at det er behov for å skifte pakninger og gjøre brennkammer rent. Samtidig sjekk flammesensor. Hadde en d2 som oppførte seg helt som du nevner. Der var det pakninger i brennkammer som var kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Hm, kanskje det er dags for og plukke med seg hele enheten opp i garasjen. Litt dumt om det kommer og går slik. Men den har ikke gått så lenge på over et år som den gjorde idag? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) En "lett-sørvis" fra tid til annen, er ikke å forakte. Eber er lett å mekke på. Bare husk å skifte pakningen mellom brennkammer og varmeveksler (lysegrønn). Den er engangs. Er det sprekker i den, må den skiftes. Pakningen til viftemotoren er ikke så nøye med. Jeg bruker også å ta ut varmeveksleren og vaske den innvendig i oppvaskkummen med en oppvaskbørste. Da fjerner man eventuell sot som har lagt seg der inne, gjerne som følge av dårlig pakning. Greit å også skifte glødegitteret og rengjøre glødepluggen når man først er i gang. Redigert 25.Mars.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
valvolainen Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Tok med eberen til noen med diagnoseapparat. Den viste at sensor rpm vifte ikke gav signal. Bestilte da ny hjerne, samt et brennkammer da det var passe kokset det jeg hadde. Ankom igår, så da ble det montering og testkjøring i båten idag. samme problem. Brenner fyrer opp, går på fullt type et minutt, også jobber den seg ned igjen før den til slutt kjøler seg ned og stopper. prøvde og blåse tilbake i dieseltilførselsrøret, i fall det lå mye grums foran filter. Samme resultat ved ny fyring. fortsatt ingen feilmeldinger. Kan det være 801 panelet som gir feil data til brenneren? Alt virker til og skje helt kontrollert, ingen røyk, ingen feilkoder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 valvolainen skrev for 2 timer siden: Den viste at sensor rpm vifte ikke gav signal. Men du har ikke byttet viftemotor? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ne.andersson Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Si fra om du trenger rimelige deler til D4 eberen din, har alt mulig liggende i boden og kan bistå med å skifte om ønskelig ? Redigert 9.April.2021 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 9 hours ago, Brigg said: Men du har ikke byttet viftemotor? Nei, når den ble testet ble hjernen tatt ut og lagt i en benk som bl.a simulerer vifteomdreininger. Han som testet prøvde en ekstra hjerne i fall det var testapparatet som var gått fløyten, men da var alt ok. Ingen grunn da til og anta at også magnetene på viftemototen er ødelagte. Men selvfølgelig, varmeren er jo ikke iorden enda Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 7 hours ago, ne.andersson said: Si fra om du trenger rimelige deler til D4 eberen din, har alt mulig liggende i boden og kan bistå med å skifte om ønskelig ? Takk for det, bor du på haugalandet? Hadde vært interessant og testet en 801 kontroller om noen har dette på lur. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Interessant tråd dette. Har selv en mikuni varmer og jeg tror det er veldig viktig å la slike duppeditter få gå jevnlig sommer som vinter. Mye utstyr i båter står seg ihjel er min erfaring. Uansett her oppe i Trøndelag er det fremdeles behov for varme i båt. Bilde tatt nu. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Vært litt annet arbeid i det siste. April er alltid en travel måned her. Men idag skal jeg ned armert med intensjoner om og finne ut av om 801 modulen virker. Dette var en fantastisk side, som forteller noe om hva som kan forventes av spenning på det forskjell setpoints på temp. (og msse annet) https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_control_1.html Så da tenkte jeg og starte brenneren, frem med multimeteret, og sjekke først at det er +12V kontinuerlig på gul kabel, siden dette er startsignalet til brenneren. Videre bør da spenningen ligge på følgende mellom grå/rød <---> brun/hvit: 32grader C = 2,54V 5 grader C = 2,27V Andre temperaturer en plass imellom disse, med step på 1gradC = 01,-0,2v Hvis spenningen er konstant (og riktig) gjennom hele den korte start/stopp syklusen til brenneren kan jeg vel friskmelde 801 modulen med tanke på start og temperatur set. (Måler dette på multikontakten nærmest brenneren) Er det dårlig kontakt på temp setpoint 'overleveringen' vil jo brenneren fort oppfatte at setpoint er under fem grader og stenge ned, mens riktig temp vises i displayet på 801 boksen. Finner desverre ingen info om hvordan omgivelsestemperaturmåleren leses av brenneren, (har kun den innebygde i 801), eller hvordan jeg kan kontrollere om den er noenlunde rett. Den vises jo riktig i displayet, og det gjør den vel også om jeg kobler fra brenneren, så det er også en mulig feilkilde med dårlig kontakt siden brenneren henter denne infoen fra 801 boksen. Redigert 15.April.2021 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Og da var man igang. Nå går den selvfølgelig som den aldri har gjort før. litt frustrerende, men det gir meg i alle fall muligheten til og måle. gul gir konstant +12,51 Setpoint mellom brun/hvit grå/rød gir 2,52, spot on på 32 grader. Nå er det gode 25 grader i kabin, og mellom brun/hvit og grå får jeg 3,00v antar da at dette er tempføler, den lå på 2,98 ved 24 grader omgivelsestemp, så den endrer seg i takt med at varmen endrer seg. om ikke annet, har jeg ihvertfall en fasit på hva som skal komme fra 801 displayet. Fortsettelse på sagaen følger. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 (redigert) Og idag stoppet den igjen. Da måler jeg 11,4v på gul+brun, og 12,5v på rød/brun. Gul er da pilot signalet for 'on' på varmeren. Antar da at det enten er dårlig kobling bak 801 panelet, eller defekt 801 panel. For og se om det er dette som forårsaker det, tenkte jeg koble en direkte 12v inn på gul, da bør i teorien varmeren stå konstant på, og panelet kan som før brukes til og styre termostaten. Redigert 13.Mai.2021 av valvolainen More info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.