Jump to content

liming av vannfast finerplate til skrog

Burns

Recommended Posts

Hei,

skal montere en ankervinsj-kontrollboks samt mottaker til fjernkontroll i båten. Stedet der jeg har funnet plass til disse boksene, er glassfiberen ganske tynn, noe som gjør at jeg i dette området tenkte å lime fast en plate med vannfast finer til å feste boksene på. Platen blir hengende vertikalt, og boksene tipper jeg veier ca 0,5 kg til sammen. Har en tube med Sikaflex 591 og en tube med Tec7 liggende. Vil en av disse være sterke nok til å holde vekten av finerplaten (15x20 cm ish) og kontrollboksen? Isåfall hvilken?

Mvh,

Ståle

Jeg har montert både treverk og finer mot glassfiber i båten med denne som ble anbefalt av @Komodo

Bostik Maxi bond Xtrem

Den svarer virkelig til navnet. Sitter ekstremt godt. Og fordelen med denne, i forhold til de 2 du nevner, er at det du limer holder seg på plass, uten å sige, helt til det har herdet. Problemet oppstår om du skal fjerne det du har limt. Da ryker nok enten fineren eller topcoaten, om du ikke får skåret i mellom med en ståltråd e.l.

Du får kjøpt Bostik Maxi bond Extrem bl. a hos Byggern. 

Maxibond Xtrem.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 2 minutter siden:

Jeg har montert både treverk og finer mot glassfiber i båten med denne som ble anbefalt av @Komodo

Bostik Maxi bond Xtrem

Den svarer virkelig til navnet. Sitter ekstremt godt. Og det du limer sitter på plass med en gang, uten å sige.

:thumbsup:

Ja, den er ganske rå! Nå vil jo også begge de fugemassene @Burns nevner holde i lange baner, men det som er gull med Bostik Xtrem er at den ikke siger når man limer på vertikale flater. Det er utrolig praktisk når man skal lime opp slike braketter for å skru i. Jeg hater å bore nye hull i glassfiberen, spesielt der det er divinycell på innsiden, så jeg bruker alltid slike små finerplater for å montere utstyr. Bruker man tec7 og sika må man da stemple fast biten til den har herdet, det slipper man altså med Bostiken. 

Jeg har brukt Tec7 også utvendig for å lime fast en bit 2x4" som jeg har skrudd ekkoloddgiveren i. Har holdt i 2 år i alle fall. Planende båt og mye bølger. 

@Komodo, den Bostik massen, tåler den også saltvann? I så tilfelle er det jo gull hvis den ikke siger ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Note to self: Sikaflex 291i skiftet navn til 591 i 2019. Dette er samme produkt.

Sikaflex-292i er dobbelt så sterk som Sikaflex-291i. Limet brukes ved liming av hele seksjoner i båten, innredning mot skott, montering av vanntanker i GRP, etc

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...