Burns Startet 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2021 Hei, skal montere en ankervinsj-kontrollboks samt mottaker til fjernkontroll i båten. Stedet der jeg har funnet plass til disse boksene, er glassfiberen ganske tynn, noe som gjør at jeg i dette området tenkte å lime fast en plate med vannfast finer til å feste boksene på. Platen blir hengende vertikalt, og boksene tipper jeg veier ca 0,5 kg til sammen. Har en tube med Sikaflex 591 og en tube med Tec7 liggende. Vil en av disse være sterke nok til å holde vekten av finerplaten (15x20 cm ish) og kontrollboksen? Isåfall hvilken? Mvh, Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Jeg har montert både treverk og finer mot glassfiber i båten med denne som ble anbefalt av @Komodo Bostik Maxi bond Xtrem Den svarer virkelig til navnet. Sitter ekstremt godt. Og fordelen med denne, i forhold til de 2 du nevner, er at det du limer holder seg på plass, uten å sige, helt til det har herdet. Problemet oppstår om du skal fjerne det du har limt. Da ryker nok enten fineren eller topcoaten, om du ikke får skåret i mellom med en ståltråd e.l. Du får kjøpt Bostik Maxi bond Extrem bl. a hos Byggern. Redigert 24.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Jannmar skrev 2 minutter siden: Jeg har montert både treverk og finer mot glassfiber i båten med denne som ble anbefalt av @Komodo Bostik Maxi bond Xtrem Den svarer virkelig til navnet. Sitter ekstremt godt. Og det du limer sitter på plass med en gang, uten å sige. Ja, den er ganske rå! Nå vil jo også begge de fugemassene @Burns nevner holde i lange baner, men det som er gull med Bostik Xtrem er at den ikke siger når man limer på vertikale flater. Det er utrolig praktisk når man skal lime opp slike braketter for å skru i. Jeg hater å bore nye hull i glassfiberen, spesielt der det er divinycell på innsiden, så jeg bruker alltid slike små finerplater for å montere utstyr. Bruker man tec7 og sika må man da stemple fast biten til den har herdet, det slipper man altså med Bostiken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Burns Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Glimrende, takk for hurtige svar :-) Så jo slett ikke dum ut den Bostik Xtrem`en :-) Siden jeg allerede har tec7 og sika liggende, så går jeg da for Sika 591 som er hvit og samme farge som glassfiberen (tec7`n er sort). Så får jeg passe på at jeg setter platen godt i klem til den har herdet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Jeg har brukt Tec7 også utvendig for å lime fast en bit 2x4" som jeg har skrudd ekkoloddgiveren i. Har holdt i 2 år i alle fall. Planende båt og mye bølger. @Komodo, den Bostik massen, tåler den også saltvann? I så tilfelle er det jo gull hvis den ikke siger ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: @Komodo, den Bostik massen, tåler den også saltvann? I så tilfelle er det jo gull hvis den ikke siger ? Ja, ikke noe problem. Alle disse har omtrent samme kjemien, men ekstremen er tykkere slik at den ikke siger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Note to self: Sikaflex 291i skiftet navn til 591 i 2019. Dette er samme produkt. Sikaflex-292i er dobbelt så sterk som Sikaflex-291i. Limet brukes ved liming av hele seksjoner i båten, innredning mot skott, montering av vanntanker i GRP, etc Redigert 24.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Taskeladden Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 tec 7 holder vel noe sånn som 25kg pr kvadratcentimeter om den er limt under optimale fohold mener jeg å ha lest en plass. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Burns Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Glimrende, takk for alle svar ? Høres jo ut som Sikaflex eller Tec7 holder mer enn nok så lenge jeg får lagt platen i klem under herdetiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.