Jump to content

Tetting av vinduer : Hvilken tetningsmasse? Terrostat 2759 egnet?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi tok ut det ene sidevinduet på vår Fjord Weekender for å finne ut hvordan man skal få det tett. Vi tok det først med til den lokale båtforhandleren og så til glassmester etterpå for å finne nye gummipakninger til vinduene. Disse var visst ikke å få tak i der, så glassmester anbefalte en annen løsning. Eller to varianter av den. Den ene var å skjære av ytre pakningen som stikker utenfor vinduet og erstatte denne med en tettemasse. Det er her jeg lurer på om Terrostat 2759 egner seg. Ser at denne får mye skryt her på forumet. Og i tilfelle hvor får man tak i det? 

 

IMG_20210324_153138.jpg.fa8b9bcf85212ecc2254203ba73c4476.jpg

Link to post
Share on other sites

Terrostat 2579 er bra butylmasse. Brukes mye på bobil og båt. Har selv brukt den for tetting rundt doradeventiler, skruer mm. Men den er kun egnet om du tar ut vinduet og legger den mellom vindu og skrog i stedet for pakningen.

 

Har du en bobilbutikk i nærheten kan det være de selger deg en tube. jeg har kjøpt den fra Sparelys

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2825&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Det kan være en god butylteip er lettere å jobbe med enn patron på en sånn jobb

 

 

Dersom du "bare" skal fuge rundt vinduet uten å ta det ut hadde jeg brukt Sikaflex 291i. Det har jeg gode erfaringer med. Butyl masse er ikke egnet til det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett bedre bilde av ett av vinduene. Den delen av pakningen hvor den røde pilen peker, er det glassmester mente man skulle skjære av og erstatte med en vindustetningsmasse. Men hvilken er best å bruke? 

(Mellom aluminiumslister og skrog fikk vi med en selvklebende tetninslist som vi skal sette på etter å ha rensket vinduer og rammer skikkelig.) 

 

IMG_20210324_161856.jpg.69f46f274e2d5bae4f92a4a68f5fb729.jpg

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 4 timer siden:

Vi tok ut det ene sidevinduet på vår Fjord Weekender for å finne ut hvordan man skal få det tett. Vi tok det først med til den lokale båtforhandleren og så til glassmester etterpå for å finne nye gummipakninger til vinduene. Disse var visst ikke å få tak i der, så glassmester anbefalte en annen løsning. Eller to varianter av den. Den ene var å skjære av ytre pakningen som stikker utenfor vinduet og erstatte denne med en tettemasse. Det er her jeg lurer på om Terrostat 2759 egner seg. Ser at denne får mye skryt her på forumet. Og i tilfelle hvor får man tak i det? 

 

IMG_20210324_153138.jpg.fa8b9bcf85212ecc2254203ba73c4476.jpg

Du bruker Teroson 2759 butyl til tetting der du mekanisk holder vinduet på plass. For eksempel i en ramme. Butyl limer ikje! Skal du lime glasset fast bruker du Teroson MA 937.

Du finner det du trenger til en fornuftig pris i www.solbrismaritime.no. 
Lurer du på noe så bare ta kontakt!😊😊

https://solbrismaritime.no/product/teroson-rb-2759-butyl-tetningsmasse-graa

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 3 timer siden:

Ett bedre bilde av ett av vinduene. Den delen av pakningen hvor den røde pilen peker, er det glassmester mente man skulle skjære av og erstatte med en vindustetningsmasse. Men hvilken er best å bruke? 

(Mellom aluminiumslister og skrog fikk vi med en selvklebende tetninslist som vi skal sette på etter å ha rensket vinduer og rammer skikkelig.) 

 

IMG_20210324_161856.jpg.69f46f274e2d5bae4f92a4a68f5fb729.jpg

Jeg har en jobb å gjøre på egen båt som er i samme gate. Jeg ville ikke skjært av den gamle lista. Du får det ikke pent igjen. Og heller ikke tett uten å prime glasset hvis du skal bruke en tettemasse!

Jeg har bestemt meg for å skru profilene løs og bruke Teroson 2759 som tettemasse mellom profil og glass og skrog. Når du skrur disse sammen igjen vil butylenmassen sørge for tetting i 30 år. 
Der gummilisten går tar jeg denne ut (den sitter i et spor) og legger butylen inn der gummilisten skal være og setter gummilisten tilbake på plass. 
Overskytende butylen fjernes enkelt mekanisk dagen etter montering. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 32 minutter siden:

Nei @Bitteliten! Her skal du ikje bruke Sika 291! Det blir et forferdelig klin! Her skal det brukes Teroson 2759 i klem under gummilisten. 

Samtlige vinduer i dekkshuset her er fuget over med 291i. Uten klin. så her prater jeg av erfaring :wink: 

 

forøvrig enig i at beste løsning er å ta ut vinduet og legge butyl som tetning. 


image.jpeg.39179c89502a43ce7aa3f0d50a173621.jpeg

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 35 minutter siden:

Jeg har en jobb å gjøre på egen båt som er i samme gate. Jeg ville ikke skjært av den gamle lista. Du får det ikke pent igjen. Og heller ikke tett uten å prime glasset hvis du skal bruke en tettemasse!

Jeg har bestemt meg for å skru profilene løs og bruke Teroson 2759 som tettemasse mellom profil og glass og skrog. Når du skrur disse sammen igjen vil butylenmassen sørge for tetting i 30 år. 
Der gummilisten går tar jeg denne ut (den sitter i et spor) og legger butylen inn der gummilisten skal være og setter gummilisten tilbake på plass. 
Overskytende butylen fjernes enkelt mekanisk dagen etter montering. 

 

Glassene i båten buer litt i rammen. Når man tar ut glasset retter det seg litt ut. Blir det ikke komplisert å få dette på plass igjen når glasset skal bues igjen og inn i den buede aluminiumsrammen? 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 9 minutter siden:

Samtlige vinduer i dekkshuset her er fuget over med 291i. Uten klin. så her prater jeg av erfaring :wink: 

 

forøvrig enig i at beste løsning er å ta ut vinduet og legge butyl som tetning. 


image.jpeg.39179c89502a43ce7aa3f0d50a173621.jpeg

Tør jeg vedde huet mitt på at du hadde en solid jobb med maskering? Og at du hadde en silikonfinger til å jevne ut? Og kanskje sprayet zalovann på?😊😊

For øvrig en nydelig båt du har!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev Just now:

 

Glassene i båten buer litt i rammen. Når man tar ut glasset retter det seg litt ut. Blir det ikke komplisert å få dette på plass igjen når glasset skal bues igjen og inn i den buede aluminiumsrammen? 

Glasset du skal erstatte er vel 6 mm herdet glass. 
Jeg er redd det glasset må kjøpes «formstøpt». Det måtte jeg gjøre på egen båt. Kommer snart en skikkelig veiledning på montering i min egen tråd. Får hjelp av Industrilim som jeg handler Teroson av. 
Jeg tipper det er Ertec i Tvedestrand som sitter på originalen til glasset ditt. Anvefaler deg å spørre dem. 
Rammen må ut når du skal montere nytt glass. Det er ingen bønn. Min anbefaling er at du kjøper glasset ferdig montert i ramma.

Herda glass tåler mye belastning rett på glasset men ingenting fra kanten av. 
Dyrkjøpt erfaring😳😳😔😔

Skruende som er brukt for å skru sammen ramma er syrefast. Aluminium er bare rett over sink når det gjelder korrosjon så de sitter fast. 
Bank på dem og varm opp hvis det går. Så løsner de til slutt. 
Ta ramma av og pakk om rundt ruta med Teroson 2759 (butylen). Og skru det sammen igjen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 2 minutter siden:

Glasset du skal erstatte er vel 6 mm herdet glass. 
Jeg er redd det glasset må kjøpes «formstøpt». Det måtte jeg gjøre på egen båt. Kommer snart en skikkelig veiledning på montering i min egen tråd. Får hjelp av Industrilim som jeg handler Teroson av. 
Jeg tipper det er Ertec i Tvedestrand som sitter på originalen til glasset ditt. Anvefaler deg å spørre dem. 
Rammen må ut når du skal montere nytt glass. Det er ingen bønn. Min anbefaling er at du kjøper glasset ferdig montert i ramma.

Herda glass tåler mye belastning rett på glasset men ingenting fra kanten av. 
Dyrkjøpt erfaring😳😳😔😔

Skruende som er brukt for å skru sammen ramma er syrefast. Aluminium er bare rett over sink når det gjelder korrosjon så de sitter fast. 
Bank på dem og varm opp hvis det går. Så løsner de til slutt. 
Ta ramma av og pakk om rundt ruta med Teroson 2759 (butylen). Og skru det sammen igjen. 

 

Tenkte ikke erstatte glasset. Lurte bare hvordan man får på tetningslista med terroson 2759 nedi når glasset omtrent må bues tilbake i rammen. Er det fare for at det sprekker eller noe. 

Vi har tatt ut hele den ene rammen på den ene siden. På det ene glasset i denne rammen med 2 vinduer har det rettet seg ut litt etter demontering. Altså glasset er ikke like buet som rammen lenger. Så hvis glassene må ut og lista av og rengjøres for så å fylles med terroson 2759, hvordan får man buet glasset tilbake i riktig form? 

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 43 minutter siden:

Tør jeg vedde huet mitt på at du hadde en solid jobb med maskering? Og at du hadde en silikonfinger til å jevne ut? Og kanskje sprayet zalovann på?😊😊

For øvrig en nydelig båt du har!😁😁

Maskerte selvfølgelig. Legg tynn fuge. Ta bort teip før det tørker. Gå over med finger med zalo vann. Andre avvik skjæres bort med skalpell når det er tørt. 
ha mye tørkepapir. Aceton fjerner flekker

Var egentlig ikke vanskelig. 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Maskerte selvfølgelig. Legg tynn fuge. Ta bort teip før det tørker. Gå over med finger med zalo vann. Andre avvik skjæres bort med skalpell når det er tørt. 
ha mye tørkepapir. Aceton fjerner flekker

Var egentlig ikke vanskelig. 😊

Kommer snart en video som demonstrerer hele prosessen. Men vi bruker Teroson MS937. Limer inn glass. Ligger i en annen tråd som @Sjøbliss startet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev 26 minutter siden:

Dessverre ikke alt. Og det skal godt gjøres å få det tett bare med gummilistene. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev 6 minutter siden:

Byttet selv på noen aluminiums karmer/vinduer.

Kjøpte butyl pakning og gummilist fra Ertec.

 

Ja, men de har ikje alt de engang hadde. Og prisene de operer med er noget stiv!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Mix skrev On 24.3.2021 at 22.15:

Ikke bruk Sika 291 til å fugetette vinduer, luker ol.

Skal du bruke MS polymer bruk Teroson 937 eller Simson MSR, disse står seg mye bedre over tid og tåler UV stråling mye bedre.

Må krype til korset og være enig i dette :yesnod: Jeg fuget rundt ytterkant med en tynn stripe hvit 291 i fjor. Den flasser og løsner nå 😔
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har nå fjernet alle vinduer pluss takluke. Vi har tatt ut alle ruter fra rammen på sidevinduene og renset både ramme, vindu og gummi lister. For å skjønne hvordan ting var før har jeg dog tatt noen bilder før dette ble gjort av ytterramme med gummilister og listen eller pakningen som ligger mot skrog. Her kan dere også se spor av diverse silikon og andre remedier som tidligere eiere har brukt for å prøve å tette vinduet :

 

IMG_20210419_203251.jpg.e7709d177870864c2d2e75c8ade8af52.jpg

 

IMG_20210419_203247.jpg.166f19e9cb8d447f4f399c475ecffe10.jpg

 

IMG_20210419_203244.jpg.da31cb07adc7d57740845b62b529c4bb.jpg

 

 

IMG_20210419_203240.jpg.87cb4022cae3fd8ab16a22860e344004.jpg

 

IMG_20210419_203255.jpg.12a61fd59b04e3215cbf194f190620c1.jpg

 

Som dere ser har vinduet en en ytterramme hvor glasset er plassert i rammen med en gummilist med denne profilen :

IMG_20210414_204100.jpg.787b23a1903b60810b0c2c34a3779f18.jpg

 

Så er innerlistene skrudd i denne ytterrammen for å klemme dette sammen mot skrog. 

Så her skal vi da putte butyl nedi gummilistprofilen og sette vinduet i og bruke list og butyl mellom ytterskrog og ytterramme i tillegg? 

 

 

På vinduet i front et det brukt en annen fremgangsmåte. Dette var bare skrudd rett på skroget med skruer og sikkert en eller annen tetningsmasse mellom. Her skal jeg altså bare kline på butylmasse(terroson 2759) rundt åpningen og legge vinduet på og skru til igjen? 🤔 Og det skal holde tett? 

 

Bilder av vinduet slik det var festet:

 

IMG_20210407_202350.jpg.a035367a71b1032ad694c9dae308a3b4.jpg

 

IMG_20210407_202332.jpg.ab88aebf729e393ae390453d47851730.jpg

 

Utskjæringen når vinduet er tatt ut:

 

IMG_20210426_183544.jpg.6d76c069b029799114ae5470aea9b197.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev for 5 timer siden:

Gummilisten blir strekt rundt vinduet og limt med bostic simson 70-03 lim.

Så kommer det en butyl list rundt karmen,så presses dette sammen.

 

Jeg kjøpte alle listene hos ertec. Butyl/karmlist,vindulist og bostic lim.

 

 

Limt til ytrerammen eller limt til vinduet 🤔

 

Og hvorfor simson bostic 70-03 i forhold til simson bostic 70-08 som ser ut til å være vinduslim 🤔

 

Denne listen har vi fått av glassmester for å lime på ytterst. Det er ikke en butyl list da tro? 

IMG_20210507_052841.jpg.fd430b0e00f0537fd92b1d9c694473e0.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...