Chilli Solbris Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 De vinduene som er skrudd direkte i skroget skal limes med Teroson MS 937. Limes etter st man mekanisk har fjernet så mye som mulig av gammelt lim. MS937 er UV-bestandig. Bruk MeltOClean til å fjerne så mye av gammelt lim/tettemasse som mulig. Rens rundt der vinduet skal være med Cleaner 9999 eller bremseskiverens. Ta MS937 i vært skruehull og dra til. Fjern overskytende lim mekanisk etter at limet er ferdig herdet. Bruker du gjennomgående skruer kan du bruke butyl som tettemasse. Men da fra patron. Det vil gi deg et jevnere trykk. Husk butyl limer ikke! du kan trygt bruke butyl i gummilisten som ekstra sikring mot lekkasjer. ikke kjøp tettemasser og butylbånd fra Ertec. Det er bare dyrt. Ertec er produsent av ferdige vinduer og ikke forhandler til sluttbruker i utgangspunktet. Vil du at jeg skal ta en titt så send meg en PM. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Campingcruisern Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Solbris II skrev 1 time siden: De vinduene som er skrudd direkte i skroget skal limes med Teroson MS 937. Limes etter st man mekanisk har fjernet så mye som mulig av gammelt lim. MS937 er UV-bestandig. Bruk MeltOClean til å fjerne så mye av gammelt lim/tettemasse som mulig. Rens rundt der vinduet skal være med Cleaner 9999 eller bremseskiverens. Ta MS937 i vært skruehull og dra til. Fjern overskytende lim mekanisk etter at limet er ferdig herdet. Bruker du gjennomgående skruer kan du bruke butyl som tettemasse. Men da fra patron. Det vil gi deg et jevnere trykk. Husk butyl limer ikke! du kan trygt bruke butyl i gummilisten som ekstra sikring mot lekkasjer. ikke kjøp tettemasser og butylbånd fra Ertec. Det er bare dyrt. Ertec er produsent av ferdige vinduer og ikke forhandler til sluttbruker i utgangspunktet. Vil du at jeg skal ta en titt så send meg en PM. Med gjennomgående skruer mener du sikkert skruer med mutter på innsiden. Vinduet som er skrudd fast i skroget bare er skrudd med skruer med spiss, men som stikker ut på baksiden.? Må si jeg blir litt forvirret av hva jeg egentlig trenger. Det vi har hjemme nå er terroson 2759 og sika 291i. Men dette holder altså ikke til å feste disse sidevinduene og frontvindu og takluke. Sliter med å skjønne hva som skal limes og hva som man bare skrur i med terroson 2759 i mellom Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Campingcruisern skrev 14 minutter siden: Med gjennomgående skruer mener du sikkert skruer med mutter på innsiden. Vinduet som er skrudd fast i skroget bare er skrudd med skruer med spiss, men som stikker ut på baksiden.? Må si jeg blir litt forvirret av hva jeg egentlig trenger. Det vi har hjemme nå er terroson 2759 og sika 291i. Men dette holder altså ikke til å feste disse sidevinduene og frontvindu og takluke. Sliter med å skjønne hva som skal limes og hva som man bare skrur i med terroson 2759 i mellom Utenpåliggende vinduer som er skrudd må limes med Teroson MS 937. Sika 291i skal du ikke bruke. Den er ikke UV-bestandig. Ta litt MS937 i hvert skruehull. Gjør ellers som jeg har beskrevet lenger opp. Teroson MS 937 er et lim. Det er også Sika 291i. Butylmasse er ikke et lim og må derfor kun brukes der det blir klemte karmer. Altså det må stå i klem slik det ville gjort med ramme på innsiden og utsiden. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Campingcruisern Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Solbris II skrev for 1 time siden: Utenpåliggende vinduer som er skrudd må limes med Teroson MS 937. Sika 291i skal du ikke bruke. Den er ikke UV-bestandig. Ta litt MS937 i hvert skruehull. Gjør ellers som jeg har beskrevet lenger opp. Teroson MS 937 er et lim. Det er også Sika 291i. Butylmasse er ikke et lim og må derfor kun brukes der det blir klemte karmer. Altså det må stå i klem slik det ville gjort med ramme på innsiden og utsiden. Da bør jeg kanskje bruke MS 937 for takluka og da, hvor ramma skrues ned mot skroget? Er det slik at MS 937 både tetter og limer da? Og hvor mye trenger jeg til ett stort vindu på 180 *55 og en takluke. Og er det noe annet jeg trenger eller bør tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 (redigert) Campingcruisern skrev 15 minutter siden: Da bør jeg kanskje bruke MS 937 for takluka og da, hvor ramma skrues ned mot skroget? Er det slik at MS 937 både tetter og limer da? Og hvor mye trenger jeg til ett stort vindu på 180 *55 og en takluke. Og er det noe annet jeg trenger eller bør tenke på? Ja! Husk å rense med MeltOclean for å få vekk så mye som mulig av gammelt lim/tettemasse og avfett deretter med Cleaner 9999. Du kan bruke en maskeringstape av god kvalitet for å unngå søl. Legg rikelig med tettemasse slik at det kommer utenfor ramma. Bruk en silikontommel og Zalovann for å fjerne overskytende masse. Se hvordan her: (Og du kan bare spole forbi det du synes ikke er relevant) Redigert 7.Mai.2021 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Glødepluggen Svart Søndag 06:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:26 Hei Jeg har brukt Teroson 937 før og er fornøyd med produktet, men nå ser det ut til at den ikke leveres i sort lenger. Noen som kan anbefale andre produkter med samme egenskaper ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 08:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:59 Glødepluggen skrev for 2 timer siden: Hei Jeg har brukt Teroson 937 før og er fornøyd med produktet, men nå ser det ut til at den ikke leveres i sort lenger. Noen som kan anbefale andre produkter med samme egenskaper ? Du kan prøve FixAll fra Soudal. Den har noenlunde de samme egenskapene som Terison MS 937. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart Søndag 15:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:01 Capt Tolleys Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Glødepluggen Svart igår klokken 10:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:55 Hei Jeg prøver det, takk for raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart igår klokken 11:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:18 On 3/24/2021 at 8:19 PM, Chilli Solbris said: Jeg har en jobb å gjøre på egen båt som er i samme gate. Jeg ville ikke skjært av den gamle lista. Du får det ikke pent igjen. Og heller ikke tett uten å prime glasset hvis du skal bruke en tettemasse! Jeg har bestemt meg for å skru profilene løs og bruke Teroson 2759 som tettemasse mellom profil og glass og skrog. Når du skrur disse sammen igjen vil butylenmassen sørge for tetting i 30 år. Der gummilisten går tar jeg denne ut (den sitter i et spor) og legger butylen inn der gummilisten skal være og setter gummilisten tilbake på plass. Overskytende butylen fjernes enkelt mekanisk dagen etter montering. Hva primer du glass med? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart igår klokken 11:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:26 Olakjerre skrev 7 minutter siden: Hva primer du glass med? Jeg primer med primer som du kan få kjøpt fra en som driver med bilglass. Jeg er tom på lager og tviler på at jeg tar det inn igjen. Volumet blir for lite. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Olakjerre Svart igår klokken 11:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:33 6 minutes ago, Chilli Solbris said: Jeg primer med primer som du kan få kjøpt fra en som driver med bilglass. Jeg er tom på lager og tviler på at jeg tar det inn igjen. Volumet blir for lite. Takk for svar. Jeg forsøkte tette med blank tec7 utenfor et vindu uten å få det tett. Har kjøpt noe nå som heter Rotabond 2000 svart. Håper det går bedre, men visste ikke jeg måtte prime.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Chilli Solbris skrev On 3.8.2025 at 10.59: Du kan prøve FixAll fra Soudal. Den har noenlunde de samme egenskapene som Terison MS 937. Kan bekrefte at dette fungere. Holder aldeles tett her nå. Faxen skrev On 3.8.2025 at 17.01: Capt Tolleys Hvordan vil du fuge vinduer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden 12 hours ago, Okkaby said: Kan bekrefte at dette fungere. Holder aldeles tett her nå. Primet du først? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Olakjerre skrev 14 minutter siden: Primet du først? For langvarig og sikker effekt er bare å prime først! Glass er ruglete under mikroskop. Primer retter ut disse og gir bedre vedheft. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Okkaby Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Olakjerre skrev 1 time siden: Primet du først? Noget er primet og noget ikke primet. Hadde ikke nok primer og de var tomme lokalt. Men begge deler holder fint. Å det har stått imot noen skybrudd bare nå i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 1 hour ago, Chilli Solbris said: For langvarig og sikker effekt er bare å prime først! Glass er ruglete under mikroskop. Primer retter ut disse og gir bedre vedheft. Takker. Noen forslag til anbefalt primer som er lett å få tak i? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Olakjerre skrev for 2 timer siden: Takker. Noen forslag til anbefalt primer som er lett å få tak i? Ta deg en tur til nærmeste bilglassfikser. De har garantert. Dyrt som fy. Jeg har hatt på lager men har valgt å ikke ta det inn igjen. Pga begrenset levetid (datomerking). Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.