Kjellg Startet 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2021 Skal sette opp en RPI i båten. Den skal være online 24/7/365. I den forbindelse så ønsker jeg et automatisk oppsett med at når det er 230v presentert så skal den velge det, ellers 12v fra båten. Setter opp trafoer både for 230v og 12v. Tenkte først på et rele, men det kommer vel til å bli et «brudd» på strømmen til RPI’en idet releet switcher. Noen som har tips for hvordan jeg kan fikse det? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Der jeg jobber heter det at "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme spørsmålsstillere". Uansett så våger jeg meg utpå med noen spørsmål: Når båten er tilkoblet 230V, så får også batteriene lading samtidig, ikke sant? Hvorfor ikke alltid kjøre fra batteriene, ettersom det er den strømkilden som alltid vil være der? Hvis du er redd for at spenningen vil være for høy når lader er innkoblet, så kan du heller koble via en regulator som regulerer ned fra et passende intervall (f.eks. 5-20V input) og til jevn 12V output (eller rett til 5V og micro-USB/USB-C). Redigert 24.Mars.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Ja, si det Nei tanken var å ha 220v delen ved opplag om vinteren. Skal da ha både rpi og kamera stående og gå og tenkte egentlig at det var greit å gi batteriene litt ro da. Men de trenger det kanskje ikke? Med både rpi og kamera over batteriene så blir vel laderen å stå innkoblet konstant hele vinteren. Har en Sterling lader som bare en våken av og til under storage, bare for å sjekke spenningen. Kanskje jeg som tenker for avansert og det er helt greit å bli utfordret på valgene man tar Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Hvis laderen din uansett våkner opp og senser spenningen innimellom, så vil den koble inn og starte lading hvis RPi'en har spist for mye av batteriet. Tipper (med vekt på tipper) det ikke blir veldig mye lading uansett, kanskje bare float for toppe opp ved behov. I mitt hode er dette en bedre løsning enn noe "leamikk" som skal koble inn og ut to forskjellige strømkilder, med de potensielle feilkilder det kan gi. Hvis RPien får et øyeblikk uten 230V og 12V i det byttet finner sted så vil den vel dø og deretter våkne igjen, med den risikoen for korrupt SD-kort (eller USB-disk) det gir. Jeg ville i hvert fall regulert ned 230V til 12V og så senset på 12V, så du kun trenger å switche mellom to 12V-kilder og ikke én på 230V og én på 12V: Innbiller meg at det kan bli enklere sånn. Men jeg er som nevnt ingen ekspert på dette, jeg bare synser. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Popeye70 skrev for 3 timer siden: Hvis laderen din uansett våkner opp og senser spenningen innimellom, så vil den koble inn og starte lading hvis RPi'en har spist for mye av batteriet. Tipper (med vekt på tipper) det ikke blir veldig mye lading uansett, kanskje bare float for toppe opp ved behov. I mitt hode er dette en bedre løsning enn noe "leamikk" som skal koble inn og ut to forskjellige strømkilder, med de potensielle feilkilder det kan gi. Hvis RPien får et øyeblikk uten 230V og 12V i det byttet finner sted så vil den vel dø og deretter våkne igjen, med den risikoen for korrupt SD-kort (eller USB-disk) det gir. Jeg ville i hvert fall regulert ned 230V til 12V og så senset på 12V, så du kun trenger å switche mellom to 12V-kilder og ikke én på 230V og én på 12V: Innbiller meg at det kan bli enklere sånn. Men jeg er som nevnt ingen ekspert på dette, jeg bare synser. Ja, du har nok helt rett i at det sikreste er å hente strømmen fra båten. En rpi som får en hard reset vil jeg helst ikke ha :) De har en tendens til å begynne å hikke da. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Ny tanke: Reguler ned fra 230V til 12V (venstre blå firkant), og koble både denne og 12V fra batteriet direkte på en 12-5V regulator, men med en eller annen diode (rød) på begge de to 12V så det ikke går strøm «tilbake» på disse to. Begge kan dermed stå med spenning inn mot 12->5V regulatoren samtidig. Hvis én kilde faller fra så fortsetter den andre kilden å levere. Sørg for at 12->5V regulatoren takler inn-spenning fra f.eks. 6->24V, så gjør det ikke noe om batteriladeren kobler inn og ut med påfølgende variasjon i spenningen. Du slipper å ha sensorer som detekterer frafall og deretter switcher, for så lenge begge kilder er regulert ned til omtrent 12V kan begge stå koblet til samtidig. Her må gjerne en strømekspert hoppe inn og vurdere min teori! Jeg repeterer at jeg er en legmann som synser, ikke en ekspert, så jeg tar gjerne korrigering til min skisse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Tenker at det siste forslaget til @Popeye70 er en god løsning. Kan sikkert brukes mange ulike dioder, feks 1N5822 som tåler mye pryl og har max rating på 3A som skulle være plenty. Kan bestilles på Elfa/Mouser/Digikey el, sikkert på eBay også og i alle fall på Ali ? (spørs hvor mye det haster) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Flott gutter. Dette er like mye for å lære meg det som det er av praktisk bruk. Diodene og alle omformerne har jeg. Må vel kanskje bare prøve det men vil ikke nå 12-5v omformeren trekke strøm fra begge kildene? Eller er det noe jeg ikke ser.. Ingenting av dette haster siden det mest er lek Redigert 25.Mars.2021 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Annen måte å gjøre det på er med bruk av rele. Velger du lavspenning-rele og adapter på 230V-siden må finne en adapeter uten kondensator på utgangen da dette vil holde releet trukket etter at 230V har falt ut. Kondensator må være så stor at den holder liv i 5V utstyret mens rele skifter over. Kondensator kan også plasseres etter 12/5V strømforsyning. Kondensator-størrelse blir avhengig av hvor mye strøm du trekker av 5V, tenker ca. 470 - 1000 uF bør være passe. Diodekoblingen til @Popeye70 er enklere og nærmest "skuddsikker". Den høyeste spenningen av de to, fra 230V/12V eller 12DC kilde vil forsyne 12V/5V omformer til en hver tid. Ingen "leamikk" som kan skape problemer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
olews Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Det du egentlig ønsker en en UPS. De finnes i små utgaver, et raskt søk hos Ali : https://www.aliexpress.com/item/1005001726465951.html Det løser problemet så lenge ikke frafall av 220V varer for lenge. Jeg pleier å påpeke at alle laptopper har innebygget UPS, og det er akkurat denne funksjonaliteten du trenger. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Fantino Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Kjellg skrev for 2 timer siden: Flott gutter. Dette er like mye for å lære meg det som det er av praktisk bruk. Diodene og alle omformerne har jeg. Må vel kanskje bare prøve det men vil ikke nå 12-5v omformeren trekke strøm fra begge kildene? Eller er det noe jeg ikke ser.. Ingenting av dette haster siden det mest er lek Den vil i praksis trekke fra den som til enhver tid ‘presenterer’ høyest spenning om begge er tilgjengelige. Men ville ikke tro at det er et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Aha, så det er bare å gi primærkilden høyere spenning. Flott! Nei, det er ikke UPS jeg skal ha. Mange ganger er jeg ute på sjøen flere dager av gangen og da ønsker jeg at den trekker fra 12v ombord i båten. Og da blir jo bortfall av 230V like lenge. Har nå fått den hjelpa jeg trengte, og som jeg skrev tidligere så er dette mest lek. Ikke noe problem å ha den bare på 12V, men om vinteren kan det være greit å ha det på 230V. Blir vel til å være borte lange perioder om vinteren så da kan det være greit å ha det rett på 230V’en. Om jeg ikke har det, og landstrømmen blir borte samtidig som jeg er borte, så vil jeg ha et problem om det står tilkoblet båtens anlegg. Da er plutselig batteriene defekte. Har alt jeg trenger foruten det 12V releet med 230V spole, men det fikser jeg fort. Kondensatorene og diodene har jeg allerede liggende. Redigert 25.Mars.2021 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Likte Jens _P sin løsning, Men hvorfor ikke forenkle enda mer. Kjøpe inn en billig elektronisk batterilader og ett batteri på Jula eller Biltema til noen hundrelapper hver, så til strømforsyning til RPI Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) JRK skrev for 6 timer siden: Likte Jens _P sin løsning, Men hvorfor ikke forenkle enda mer. Kjøpe inn en billig elektronisk batterilader og ett batteri på Jula eller Biltema til noen hundrelapper hver, så til strømforsyning til RPI Mest fordi at det er lek samtidig som det skal ha litt praktisk betydning. Batteri og lader, tja jo, vet ikke helt. Kan jo det men da må jeg lage noe for å lade dette batteriet når rpi henter strøm fra 12v i båten. Vet da søren om det blir enklere samtidig som jeg tror det blir dyrere iom at jeg har nesten alt jeg trenger for å lage til begge de eksemplene som ble nevnt tidligere. Men din ide kan jo også ha noe for seg for da kan jeg også koble det som reserve strømkilde til vhf....hmmm..... Redigert 25.Mars.2021 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Kjellg skrev 3 minutter siden: Mest fordi at det er lek samtidig som det skal ha litt praktisk betydning. Batteri og lader, tja jo, vet ikke helt. Kan jo det men da må jeg lage noe for å lade dette batteriet når rpi henter strøm fra 12v i båten. Vet da søren om det blir enklere samtidig som jeg tror det blir dyrere iom at jeg har nesten alt jeg trenger for å lage til begge de eksemplene som ble nevnt tidligere. Men din ide kan jo også ha noe for seg for da kan jeg også koble det som reserve strømkilde til vhf....hmmm..... Når jeg tenker meg om så var den slettes ikke dum den tanken med vhf’en over der... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Jeg trodde litt av poenget her var å sikre at man ikke tømte forbruksbanken om vinteren. Her er lader fra Jula. Jeg kjøpte 3 slike til Kr. 149/stk i fjor, Alle funker fint; https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608201/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 JRK skrev for 2 timer siden: Jeg trodde litt av poenget her var å sikre at man ikke tømte forbruksbanken om vinteren. Korrekt, det var det som var den primære årsaken til at jeg begynte å se på dette. Men så får man så mange ideer når man spør her inne og noen ganger så forandrer målet seg kanskje litt. Men det er altså for å ikke tømme banken om vinteren at jeg ser på dette. Begge de to første var fine løsninger og jeg blir nok å gå for en av dem. Så får heller strømkilder til VHF’en bli et annet prosjekt Takk skal dere ha, gutter! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.