Capt.Yorgoz Startet 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2021 (redigert) Hei å hå ? Driver å fjerner osmose eller lignende blemmer på en seilbåt. Det lukter ikke eddikk, mere styrén. Laminat er hardt inni blemmene å dem går ikke dypt. Jeg har slipt ut de fleste blemmer, skal ta alle. Den ble skrapt og smurt med 3 strøk VcTAR2 og ett strøk Vc17m for 6 år siden. Men tenkte å ta dette skikkelig i år. 17m er vanvittig hardt å slipe på. Føles som jeg sliper på bestemor sitt respatex bord! Men det går fint fremover. Mitt spørsmål er : må absolutt all 17m bort før jeg bruker Biltema sin epoxy grunning? Eller kan det være noen rester som vist på bildet? Andre innvendinger tas også i mot, er selvsagt mottakelig for input ? Da denne båten var ny i 85' var det en feil i støpen. Den ble satt i varme hall i en uke for at den skulle herde ferdig. 45grader tror jeg.. Redigert 24.Mars.2021 av Capt.Yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Det var et bra tips. Kan selvfølgelig teste et område med grunning. Rart jeg ikke hadde tenkt på det. Å blande bestemors respatex inn i dette var jo mest humor. Men jeg skjønner det kan eskalerere. Det er mye kopper i Vc17m å det er malt vått i det siste strøket til VcTAR2 så det sitter som snus. Men det vctar har sluppet noen plasser da sparklet sannsynligvis reagerte med styrén ved rep. For 6 år siden. Har nå slipt ut dypere og tenker vaske skrog med aceton før sparkel og grunning. Tenker det blir bra til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Ingen flere som har lignende erfaringer? Har i dag test sparklet og malt forskjellige punkt med epoxygrunning. Spent på om det sitter ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Capt.Yorgoz skrev On 24.3.2021 at 18.57: Det er mye kopper i Vc17m Ut fra fargen kan det se slik ut på en nystoffet båt, men er det faktisk vesentlig mindre kobber i VC17 enn i de fleste bunnstoff. Det som inneholder mest er Jotun Nonstop. https://baatplassen.no/i/topic/41405-kobberinnhold-i-bunnstoff-bli-med-på-undersøkelse/?tab=comments#comment-560792 Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Ok. Men kanskje det virker mye i fht tykkelse på sjiktet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.