Jump to content

Biltema bunnplugg, rustfritt eller syrefast?

Ingar

Recommended Posts

Syrefast kan faktisk være magnetisk, iallefall selges det syrefaste deler som er magnetiske....:crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er spørsmålet ditt om pluggen er 304 eller 316? I så tilfelle vil ikke magnettesten skille på det. Begge er austenittisk rustfritt stål, og per definisjon umagnetisk. Det som imidlertid kan skje er at stålet har noe innhold av martensittisk eller ferittisk struktur, da kan magneten bite i en viss grad. 

Ingar skrev for 17 timer siden:

Kan det kalles 316 og samtidig være magnetisk?

Det vet jeg ikke, men det vil jeg tro. Mulig andre kan svare på det. For å finne ut av det må man studere standarden du viser til, altså AISI 316, og den sitter ikke jeg med her.

Men AISI 316/316L og 304/304L er austenittiske kvaliteter. Som nevnt over er austenitter per definisjon umagnetiske, men de kan bli noe magnetiske ved avkjøling etter varmebehandling, eller ved kaldbearbeiding (stuking og kaldsmioperasjoner). Denne magnetismen skyldes små innslag av feritt eller martensitt. Jeg tror ikke stålet slutter å være 316 av den grunn, men som sagt ikke helt sikker på det. Forskjellige austenittiske kvaliteter har ulik mikrostrukturstabilitet hvor bla. legeringselementene spiller en rolle. 

Her er et utklipp fra et datablad fra en stålleverandør. Som du ser av teksten så er det ganske normalt at austenitter blir noe magnetisk som følge av kaldbearbeiding eller sveising. Som de spesifiserer så er det jo også enkelte kvaliteter som har mer stabil austenittisk struktur, f.eks. EN 1.4406 (AISI 316LN), noe som impliserer at 316L ikke nødvendigvis slutter å være 316 selv om den blir noe magnetisk:

117097525_Outokumpu-syrefastogmagnetisme_fradatasheet.PNG.5e6a68062e550ee3179f0dbcfdfc0680.PNG

Dette klippet fra EN standarden for rustfrie stål sier også noe om austenitters strukturstabilitet i forhold til legering:

407507743_10088-1LittomaustenitterogstabilitetistrukturannexB.PNG.9accfd9253d727259dcac684814d817d.PNG

I dette klippet fra standarden ser vi at austenitter er definert som umagnetiske:

1709148720_10088-1Noenfysiskeegenskaper_austenitt_umagnetisk.PNG.4840767b9148bcc0d5dd4049d86cb3d9.PNG

Den skarpe leser ser imidlertid at det er en fotnote bak "no". Denne fotnoten forteller oss at det godt kan være litt magnetisk allikevel. Ingenting om at det faller utenfor standard av den grunn:

1827629141_10088-1Noenfysiskeegenskaper_austenitt_umagnetisk_unntak.PNG.e6517ef906f288698865c6dba3dc4e49.PNG

Ingar skrev for 17 timer siden:

Ønsker ikke å montere noe under vannlinjen som ikke er syrefast....

I metallurgisk terminologi er det strengt tatt ikke noe som heter "syrefast". Syrefast er et populært handelsnavn for austenittisk rustfrie kvaliteter som inneholder mer enn 2% molybden (fritt etter hukommelsen). I stålstandarder er rustfrie stål gruppert inn på annet vis, austenittisk rustfritt er en av de. 

Det du antagelig er mer interessert i å vite er vel hvorvidt den pluggen er korrosjonsbestandig. Hvorvidt stålet har blitt mer korrosjonsutsatt fordi det har blitt magnetisk er jeg usikker på, mulig andre kan si noe mer konstruktivt om det. Det kommer nok i stor grad an på graden av strukturendring. I ytterste konsekvens er det i alle fall sikkert at egenskapene endres. Det som imidlertid kan være en svakhet er dersom det er 316 (altså ikke 316L), og har blitt feil nedkjølt etter varmebehandling. Da kan det oppstå kromkarbider på korngrensene som gjør det utsatt for interkrystallinsk korrosjon. 

Dette har vi også diskutert tidligere i denne tråden, har du lest den?

https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/

Jeg husker ikke hvilken side, men jeg husker at vi diskuterte akkurat dette med støpte detaljer i forhold til korrosjon. 

At rustfritt stål er magnetisk er i alle fall i seg selv ikke noe bevis på at det ikke er korrosjonsbestandig, noe duplex er et godt eksempel på. Duplex har både austenittisk og ferittisk struktur, og er meget magnetisk. Det grupperer ikke under det som kalles "syrefast stål", men det er allikevel meget korrrosjonsbestandig, særlig det såkalte "superduplex" (eks. SAF 2507), som i likhet med "syrefast" heller ikke er noen betegnelse i metallurgien. Andre magnetiske stålkvaliteter som er mye brukt i båter er EN 1.4418, som vi diskuterte i denne tråden. Den er martensittisk, og på langt nær så korrosjonsbestandig som duplex, men den har meget gode mekaniske egenskaper. 

Håper dette ga deg noen svar på det du lurte på.

AISI 316/316L kan godt bli litt magnetisk. Jeg sjekket noe vi hadde sveiset av 316 en gang. Det var 100x30 mm flatterende hvor det var sveiset tilsvarende materiale på tvers av dette. I et lite område på motsatt side av sveisen var stålet svakt, men tydelig magnetisk. Selve sveisene var enda mer magnetiske, og det var brukt riktig tråd som jeg ikke husker betegnelsen på nå.

Dette var deler som skulle monteres på undersiden av skip for feste av diverse utstyr.

Ellers er det helt riktig som Komodo skriver at korrekt betegnelse er rustfritt for alle disse legeringene.

Ellers ser det ut som om det er en støpt del, noe som også kan spille inn på om det er magnetisk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...