NilsPils Startet 25.Mars.2021 Del på Facebook Startet 25.Mars.2021 Jeg har en marinisert B18 motor i tresnekka. Den er nå nyboret og med nye stempler og stort sett alt nytt av slitedeler. Jeg planlegger prøvestart med det først og lurer på hvilken oljetype jeg burde gå for. Her er det kanskje ikke riktig å bare følge den gamle brukermanualen, da det har skjedd mye på oljefronten i løpet av de 50 årene siden den ble skrevet. Jeg har ikke gjort annet med giret enn å tappe av den gamle oljen (som var ganske ren). Med den motoren er tresnekka sterkt overmotorisert, så den vil aldri gå med full effekt eller fullt turtall. Første oljeskift vil bli etter en kort innkjøringsperiode. Jeg tenker på en syntetisk multigrade på motoren og en mineralsk gearolje av klassisk type på gearet. Er det noen som har noen annen mening eller noe bedre forslag? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cerberus Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Ja dethar skjedd mykje på oljefronten men motoren er like gammel fordiom og olje til gammel motor anbefales. Dvs rimeligste type mineral og årlig skift. Det var sikkert anbefalt 30 olje dengang da men en multigrade går greit det og. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Skulle tru at vanlig 10w-40 mineralolje burde være bra nok til denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Har den ny kam og løftere må den opp i turtall og blir der i 15-20 minutter for å "kjøre inn" kammen. Brake in olje er å anbefale uansett ved nyboret motor. En god mineralolje med så lav API-rating som mulig på disse motorene, bruk med fordel sink/fosfor-tilsettning om du ikke finner olje for veteraner, olje med sink/fosfor er et must for støtstangmotorer (ikke meningen å starte en oljediskusjon, dette er kun mine erfaringer) Olje & fett - Motor - Bilverktøy & deler (gasolin.no) Breake in olje 10/40 bør gå fint på denne. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Takker for svar så langt. Jeg har i mellomtiden også vært innom andre fora der det anbefales en klassisk mineralolje på gamle volvomotorer, iallfall den første tiden. Noen anbefaler derette å gå over til syntetisk olje. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor en syntetisk olje ikke burde være best. Jeg ser da bort fra innkjøringsfasen. Da ser det ut til å gå mot en innkjøringsolje som xr4ti anbefaler og deretter en klassisk type mineralolje fra Biltema, som for eksempel https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/olje-mineral-20w-50-4l-2000038194 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
xr4ti Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 Jeg mener du gjør et fornuftig valg. Innkjøringen er viktig og breake in oljer gjør jobben selv på høyteknologiske moderne racingmotorer brukes det. Disse gamle motorene trenger ZDDP (sinktilskudd) hvilket ikke forekommer i nyere oljer men ZDDP fås kjøpt som additiv og gjør de fleste mineralske oljer til balsam. MC olje for klassiske doninger er som oftest gode greier med sink og annet snadder. Evt gå for en god olje med en gang beregnet for klassiske biler, look to America Driven HR5 - mineralsk olje 10W-40 (gasolin.no) Nå er ikke den oljen jeg linker til noe som jeg selger men det er en god olje men det finnes mange andre varemerker som leverer gode oljer beregnet for eldre amerikanske V8ere/støtstangsmotorer. Mineralsk olje for dieselmotorer er også ofte gode greier da de inneholder langt mer snadder som en klassisk motor er avhengig av. Lykke til med din flotte klassiske Volvomotor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2021 Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 20w-50 er veldig tykt for en nyoverhalt motor. Jeg ville gått for en 10w-40, evt 15w-40 olje. Mineralsk selvfølgelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lurvetass Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Har du blyfri topp på den eller bruker du tilsetting i bensinen? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 lurvetass skrev 28 minutter siden: Har du blyfri topp på den eller bruker du tilsetting i bensinen? Jeg bruker tilsetning i bensinen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lurvetass Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 NilsPils skrev 7 minutter siden: Jeg bruker tilsetning i bensinen. Ja, det gjorde jeg også på en B30 jeg hadde i en veteranbil. Og samme på en gammel B16 som forøvrig hadde en utrolig koselig lyd Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
valvolainen Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Er det et bw velvet drive som står på her? Om det er mener jeg at dette ikke skal ha vanlig motorolje Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 valvolainen skrev for 2 timer siden: Er det et bw velvet drive som står på her? Om det er mener jeg at dette ikke skal ha vanlig motorolje Jeg vet faktisk ikke betegnelsen på gearet. Men her er et bilde til orientering. Det er tatt FØR motoroverhalingen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Huth Svart 26.Mars.2021 Del på Facebook Svart 26.Mars.2021 Betegnelsen på giret er "Volvo Penta RB". Jeg har samme motor og gir i en Tresfjord 26 Lux. I følge manualen skal den ha samme olje som motoren (10-30). Dette med tilsetninger har jeg ikke tenkt på. Ser at jeg har brukt mineralolje med API SL, men fikk jo en ny bekymring nå om jeg egentlig burde brukt noe med en lavere grad. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Hm, hadde også en tresfjord 26 med b18, og der satt det bw 72 gear, men ser at dette ikke er helt identisk velvet-drive.zip Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.