Jump to content

Hvilken olje til totalt nyoverhalt gammel Volvo B18

NilsPils

Recommended Posts

Jeg har en marinisert B18 motor i tresnekka. Den er nå nyboret og med nye stempler og stort sett alt nytt av slitedeler. Jeg planlegger prøvestart med det først og lurer på hvilken oljetype jeg burde gå for. Her er det kanskje ikke riktig å bare følge den gamle brukermanualen, da det har skjedd mye på oljefronten i løpet av de 50 årene siden den ble skrevet.

Jeg har ikke gjort annet med giret enn å tappe av den gamle oljen (som var ganske ren).

Med den motoren er tresnekka sterkt overmotorisert, så den vil aldri gå med full effekt eller fullt turtall. Første oljeskift vil bli etter en kort innkjøringsperiode.

Jeg tenker på en syntetisk multigrade på motoren og en mineralsk gearolje av klassisk type på gearet.

Er det noen som har noen annen mening eller noe bedre forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har den ny kam og løftere må den opp i turtall og blir der i 15-20 minutter for å "kjøre inn" kammen. Brake in olje er å anbefale uansett ved nyboret motor. En god mineralolje med så lav API-rating som mulig på disse motorene, bruk med fordel sink/fosfor-tilsettning om du ikke finner olje for veteraner, olje med sink/fosfor er et must for støtstangmotorer (ikke meningen å starte en oljediskusjon, dette er kun mine erfaringer)

Olje & fett - Motor - Bilverktøy & deler (gasolin.no)

Breake in olje 10/40 bør gå fint på denne.

Takker for svar så langt.

Jeg har i mellomtiden også vært innom andre fora der det anbefales en klassisk mineralolje på gamle volvomotorer, iallfall den første tiden. Noen anbefaler derette å gå over til syntetisk olje. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor en syntetisk olje ikke burde være best. Jeg ser da bort fra innkjøringsfasen.

Da ser det ut til å gå mot en innkjøringsolje som xr4ti anbefaler og deretter en klassisk type mineralolje fra Biltema, som for eksempel https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/olje-mineral-20w-50-4l-2000038194

Jeg mener du gjør et fornuftig valg. Innkjøringen er viktig og breake in oljer gjør jobben selv på høyteknologiske moderne racingmotorer brukes det. Disse gamle motorene trenger ZDDP (sinktilskudd) hvilket ikke forekommer i nyere oljer men ZDDP fås kjøpt som additiv og gjør de fleste mineralske oljer til balsam. MC olje for klassiske doninger er som oftest gode greier med sink og annet snadder.

Evt gå for en god olje med en gang beregnet for klassiske biler, look to America Driven HR5 - mineralsk olje 10W-40 (gasolin.no) Nå er ikke den oljen jeg linker til noe som jeg selger men det er en god olje men det finnes mange andre varemerker som leverer gode oljer beregnet for eldre amerikanske V8ere/støtstangsmotorer. Mineralsk olje for dieselmotorer er også ofte gode greier da de inneholder langt mer snadder som en klassisk motor er avhengig av. Lykke til med din flotte klassiske Volvomotor.

valvolainen skrev for 2 timer siden:

Er det et bw velvet drive som står på her? Om det er mener jeg at dette ikke skal ha vanlig motorolje

Jeg vet faktisk ikke betegnelsen på gearet. Men her er et bilde til orientering. Det er tatt FØR motoroverhalingen . .

IMG_1789.JPG

Betegnelsen på giret er "Volvo Penta RB". Jeg har samme motor og gir i en Tresfjord 26 Lux. I følge manualen skal den ha samme olje som motoren (10-30). Dette med tilsetninger har jeg ikke tenkt på. Ser at jeg har brukt mineralolje med API SL, men fikk jo en ny bekymring nå om jeg egentlig burde brukt noe med en lavere grad.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...