Jump to content

Ønsker råd angående valg av forsikringsselskap


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Vi solgte vår båt i september i fjord.

Det har vært konstant søking etter ny større båt etter dette.

Da vinteren kom var det fullstendig tørke innen båter i størrelse 39-42 fot.

Fra februar begynte det å løsne litt, men interessante båter som ble lagt ut ble ofte solgt under en uke.

Jeg bor i Bergen og båtene som var til salgs var på Østlandet.

Før vi rakk å planlegge visning var båtene solgt. Mega frustrerende :-((

Nå har vi til slutt klart å kjøpe ny båt.

Det ble en Skorgenes 395 Sonic Fly 2011 modell.

Jeg må forsikre båten før den blir fraktet fra Namsos til Bergen.

 

Så det store spørsmålet:

Hvor forsikrer jeg båten?????

Jeg har alle mine andre forsikringer hos Gjensidige med gode rabatter via organisasjonen min.

Forsikringssummen er 25000000.

Gjensidige skal ha 26.000 i året

Sødenberg og Partners: 17.500

Storebrand 16.0000

Fender kasko pluss: 11500

 

Det er betydelig forskjell i årspremie og jeg har prøvd å lese vilkårene til de 4 selskapene.

Det er ikke lett å finne ut hva som er forskjell, først er det masse tekst om hva som dekkes og deretter enda mer tekst om hva som ikke dekkes.

Når man leser hva som blir dekket virker alt OK, men når man leser hva som ikke er dekket, sitter man igjen med en følelse av at "ingen ting er dekket".

Dette er som vanlig skrevet i advokat språk slik at det er vanskelig å forstå hva som dekkes dersom en skade oppstår.

 

Jeg sitter igjen med et vanskelig valg.

Hvorfor er det så stor forskjell i premien og hvordan forstå hva som er forskjellen i vilkårene til de 4 selskapene.

Hva tenker dere?

Har dere også opplevd så stor forskjell i premie?

Er det noen som har klart å finne ut av de store forskjellene av hva som dekkes siden forskjell i årspremien er så pass stor?

Alle gode tips angående valg av forsikringsselskap mottas med stor takk!!

 

 

 

Link to post

Store forskjeller, men jeg er redd det er i det du faktisk får behov for forsikringen at du ser de virkelig store forskjellene. Jeg har båt, bil, hus og et par motorsykler forsikret i Gjensidige. Selv hadde jeg et forsikringsoppgjør for et års tid siden på opp mot en mill. og var veldig godt fornøyd med behandlingen og oppgjøret jeg fikk fra Gjensidige. Ny rigg og nye seil uten at det noen gang ble vurdert avkortning ut fra alder på rigg og seil. 

Link to post

Har sparebank 1 selv, hadde gjensidige først og DNB mellom der. En ting er sikkert, Gjensidige bør være helt rå etter skade for å forsvare 250% høyre pris. Med eldre seilbåt så jeg ingenting i vilkårene (og jeg leser de faktisk) som ville gitt mer dekning. Men selvsagt kan det være forskjell om båten er nyere.

 

Mener jeg gikk fra 4900 i Gjensidige til 1800 i DNB på samme båt med samme dekning for ca 5-6 år siden. Og det var etter at jeg ringte Gjensidige og lurte på om de virkelig ville miste meg som kunde. 

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post

På den nye båten endte opp med Maritim Forsikring AS (Bavariaklubben har blant annet avtale med dem) til 7 200,- selv om jeg opplyste om skaden på gamlebåten. Litt rabatt for D5LA og havn med vakthold, men tillegg for helårsbruk

Forsikringsdekning: Allianz Global Corporate & Speciality 100 % Munich HRB 20831, Germany

 

Noen som har erfaring med dem?

 

Har hatt Pantaenius i en del år på gamlebåten, var svært skuffet over skadebehandlingen etter grunnstøting i fjor sommer. Takstmannen de sendte var mild sagt forutinntatt og uten kompetanse på glassfiberbåter. Et halvt år senere og mye om om men fikk jeg selv ved hjelp av Båtadvokaten en meget kompetent takstmann og båtkonstruktør ombord som ikke overraskende kom til stikk motsatt konklusjon av første mann. (han er fast takstmann for Pantaenius så hvorfor de ikke sendte han første gang undrer jeg veldig på) jeg hadde utgifter å ca 50 000,- til takstmann og oppløft som jeg kun fikk dekket ca halvparten av i oppgjøret. 

Så om en er uheldig å få skade på båten er mitt tydelige råd (egentlig uansett forsikringsselskap) å være svært kritisk til takstmann som sleppes ombord, særlig om skadene er omfattende.

 

På den nye båten priset de seg helt ut med 26 000,- i året, vet ikke om det var for å bli kvitt meg som kunde etter skaden eller om de er så dyre på "nyere" seilbåter. Betalte ca 10 000 på gamlebåten.

 

Link to post

Jeg har hatt Gjensidige i 15 år på både bil, hus bpt osv. Har hatt en båtskade ifb med en liten kontakt med et skjær i 2018. Helt fantastisk når det kommer til skadehåndtering og oppgjør. ? 8 dager fra skaden oppstod til båten var på vannet med nye aksler og propeller og takstmann var "på" hele veien. Derimot så har Gjensidige justert opp prisene sine så kraftig de siste årene at jeg følte jeg ble tvunget over i et annet selskap. Min totale forsikringsportefølje har til slutt lagt på seg med 100% og premiene for 2021 var kalkulert til over 90.000, hvorav båten var 34.000, opp fra 22.000 i 2018, og i mellomtiden har motorskadedekningen gått ut (over 15 år) det at RS fordelen er sagt opp ville gitt meg et tillegg på 8000 til i 2022, så jeg måtte ut på forsikringsjakt. Endte i Storebrand som totalkunde og sparte mange 10-tusenvis av kroner i året. Vilkårene er de samme som i Gjensidige, men jeg vet ikke åssen de er på oppgjør enda. Litt blandede følelser, for jeg har vært så fornøyd med Gjensidige, men det går en grense på hva jeg er villig til å betale også. 

Link to post
  • 4 uker senere...
Navic II skrev On 29.3.2021 at 15.32:

 i mellomtiden har motorskadedekningen gått ut (over 15 år) det at RS fordelen er sagt opp ville gitt meg et tillegg på 8000 til i 2022, så jeg måtte ut på forsikringsjakt. Endte i Storebrand som totalkunde og sparte mange 10-tusenvis av kroner i året. Vilkårene er de samme som i Gjensidige, men jeg vet ikke åssen de er på oppgjør enda. Litt blandede følelser, for jeg har vært så fornøyd med Gjensidige, men det går en grense på hva jeg er villig til å betale også. 

Er i nesten samme situasjon;  Gammel båt (ingen motorskadeforsikring som dekkes)  Hadde en relativt liten skade i 2018 (lett grunnstøting men med påfølgende skifte av 1 aksling, og oppretting av 2 propeller): 

Gjensidige har de siste 3 årene økt premien med nesten 100% - og mener jeg egentlig har for store rabatter på båten (1987 mod)  Etter tilbud fra 5-6 selskap spriker tilbudene fra 20.000 til 6.000,- ! Blandt de midt på treet er Storebrand -  ca kr 8.500,-  Forutsatt registrering i småbåtregisteret til NSSR.  ( Båten er registrert i NOR, men der er ikke godt nok for Storebrand).   

Derimot er tilbud fra WaterCirles  ca. 6.000,-  !! ... ca halve prisen av Gjensidige -  og jeg ser ingen store forskjeller i dekningene. ?

En gammel regel er jo at når noe er FOR godt til å være sant er det ofte det.... 

Noen som har erfaringer med selskapet?  Ikke bare rimelige premier - men når/hvis uhell oppstår, og oppgjør .

Innspill imøteses 

BONITA I

Link to post

Jeg er også på jakt etter forsikring på nye båten. 

 

Billigste er fra fender på rett under 12, så gjensidige på rett over 12. If og mange andre på 25 og opp. 

 

Jeg har hatt if i alle år, og har fått veldig bra oppfølging der, men tror jeg bytter hus, bil etc til gjensidige da det høres ut som de fleste over her er fornøyd med de. 

 

Eneste jeg har å utsette på de er tilbudet vi fikk. De fikk alle data på båten og i tilbudet står det forbehold om å kunne gå fortere enn 20kn, motorstørrels og mye annet som er feil. Så kan være premien fyker i taket når de korrigerer det. Første tilbudet fra gjensidige var også på 25++.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...