Jump to content

Fortøye i brygge - Trenger tips

Shaug

Recommended Posts

Jeg har fått lånt en brygge hvor sjø og vind stort sett kommer inn sundet. Det kan stå på nokså kraftig her, og jeg vil helst legge båten med baugen mot sjøen. Båten er en 21 fots Skibsplast 655. Det ligger en moring/blåse litt dumt plassert som jeg kan bruke rett ut fra brygga, men jeg tenker ikke å gjøre for mye i og med at jeg bare låner plassen. Legger ved et bilde på hvordan jeg tenker å ha det. Noen råd fra erfarne folk her hvordan dette ser ut, og evt om dette kan gjøres på en smartere måte? Har fått mål på båten nokså riktig med tanke på brygga. Tar gjerne i mot tips.

Brygge.jpg

Capture 4.png

Jeg har ikke fasiten, men det eneste som er sikkert så er det at båten ikke blir liggende slik du tegner med den fortøyningen. Med stram fortøyning fra blåsa, så vil båten trekkes mot stupebrettet, og inn mot land med bauen. Hvis du hadde festa fortøyning fra blåsa til midtre kryssholt så hadde sjansen vert større for å holde båten vekk fra landbrygga, eller fra blåsa og til fremre kryssholt i tillegg til akter fortøyning. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Hvis du stoler på moringen ville jeg fortøyd med baugen mot moringen så strsmt at du akkurat klarer å trekke bakenden inntil brygga og komme deg på land.

Sett et tau akter som du slakker så mye at baugen kan svinge mot vinden.

Kan hende du skal binde moringen stramt i baugen og bakke litt utover for å teste og evt flytte den litt ut. Hvis den er like gammel som brygga kan det være du får en overraskelse.

Forsiktig hvis det bli dypere..

Mons

Jeg har båten fortøyd slik som du (og Sørlandet2) beskriver her:

moring2.png.c160980ad3302c9817e5fca630a1a79b.png

Som du ser vil de "røde" tauene ta belastningen/rykkingen når det blåser fra sør/mot baugen. Kraften fordeles mellom moring og brygge samtidig som tauet fra blåsen til baugen vil holde båten i riktig posisjon. Blåsen vil også fungere som en rykkdemper.

Du ser også at hvis vinden får presse båten litt bakover, så vil blåsen samtidig dra båten lenger ut fra bryggen (hvis det er litt slakk i tauene) - dette fordi vinkelen forandres og vinkelrett på bryggen er korteste vei. Jeg har litt kortere fortøyning mellom blåse baugen slik at den peker litt ut fra bryggen. Da unngår du at baugen kommer nær kai når båten blåses/dras bakover. Dette betinger selvfølgelig at moringen er solid nok i forhold til båt og forhold.

Redigert av Solseng (see edit history)

Tenker dette er måten å gjøre det på solseng. Takk for oppklaring. Det setter jeg pris på. Fint forum dette😁

Blåsen er solid, og har ikke flyttet på seg gjennom vinter.

tenker også å polstre bryggen med noe i tilfelle den blir dratt inn.

Da er det bare å få sjøsatt etter påske👍🏻

Tja... Her blir nok hovedbelastningen på tauene fra stupebrettet. Det er nok ikke vindfanget som er hovedproblemet, men rykkingen fra bølgene. Da har man plutselig en båt på 11-1300kg som hugger i festepunktene. Jeg tenker at det er 2 ting man må prøve å få til når man fortøyer litt værutsatt:

• Unngå gnaging på tauverk.
  • Ha så god rykkdemping som mulig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...