Jump to content

Olje til DPH-A drev

eivindl

Recommended Posts

Hei. Må høre med ekspertene her. Alle steder de selger olje er det 75w-90 til DPH-A og B men 75w-140 til DPH-C. Hva er årsaken til det? Bør det ikke brukes -140 olje på A som jeg har og hvorfor?

370hk og et drev, da trenger drevet den olja som takler høye temperaturer best er min enkle tankegang.

Noen som har noen inputs her?

Du burde holde deg til det VP anbefaler.
Ved å bruke mye høyere viskositet vil temperaturen i drevet ditt øke under bruk.
75w-140 oljen vil også flyte saktere i mellom lagrene i drevet noe som bidrar til høyere temp og kanskje dårligere smøring i det lange løp.

eivindl skrev for 8 timer siden:

Hei. Må høre med ekspertene her. Alle steder de selger olje er det 75w-90 til DPH-A og B men 75w-140 til DPH-C. Hva er årsaken til det? Bør det ikke brukes -140 olje på A som jeg har og hvorfor?

370hk og et drev, da trenger drevet den olja som takler høye temperaturer best er min enkle tankegang.

Noen som har noen inputs her?

140 olja gir deg nok litt bedre smøreegenskaper ved høy temp.

Denne oljen er nok tatt frem ikke bare basert på hk, men også med tanke på utveksling i øvre girkasse.

Er samme spec på 290 drevet. Kad 300 har også samme krav med 140 olje. 140 olja koster flesk...om du er villig til å betale ekstra så vinner du nok ikke noe med henhold til slitasje på ditt dph a drev og 370 hk.