Jump to content

Skipet som blokkerer Suez - hydrodynamikk i tillegg til vind som årsak?


dennrick

Recommended Posts

Kom over en fascinerende og interessant artikkel idag. Litt nerdeting dette på vei inn i påsken for en ingeniør :-) Artikkelen er lettlest og bygger godt opp til poenget.

 

Et stort skip gjennom en trang og grunn kanal kan få effekter som forårsaket ulykken. Vi har hørt om store skip som legger seg lavere i sjøen etterhvert som hastigheten går opp. I en kanal som Suez kan effekten også påvirke skipet sideveis ihht denne artikkelen.

 

Litt som en brekksladd - som her gikk helt galt - fort.

 

(Edit: Les bilde nr 2 før bilde nr 1. Rekkefølgen ble litt feil)

 

2.PNG

1.PNG

3.PNG

4.PNG

5.PNG

6.PNG

7.PNG

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Mener å huske at der var en dokumentar for noen år siden om et passasjerskip som gikk på noen skjær i en smal og grunn passasje. Ingen forstod hvorfor, fordi der skulle være dypt nok og ikke var det fjære heller. Viste seg at skipet hadde holdt større fart enn vanlig og dermed skapt noe av samme effekt som beskrevet i artikkelen. 

Link to post

Jeg vet ikke om denne effekten er merkbar på mindre båter, men i trange og grunne franske sluser hadde båten en tendens til at baugen gikk enkelt ut imens akter ble «sugd» inn mot kanten når man kjørte ut. Man kom helt enkelt på skrå ut av slusa. Veldig ubehagelig og vanskelig å beregne.
 

Når vi forsøkte å øke farten så ble det enda verre, vi skjønte aldri helt hvorfor. Hvis jeg overkompenserte og kom for nære andre kanten så ble effekten motsatt. Det ble til at vi la en stor kulefender på hver side akter for å ta i mot.

Link to post

Det der er enkel strømningslære. Jo større båt, jo mer vann fortrenger den i forhold til kanaltverssnittet, slik at det blir en merkbar motstrøm. Vannet strømmer tilbake mot båtens fartsretning, også forsterket av propellstrømmen. Når båten vrir seg bare LITT  vil den bli utsatt for et vridningsmoment fordi vannhastigheten øker både langs baugen og langs akterenden der tverrsnittet blir innsnevret, men på motsatte sider av båten. Når hastigheten øker synkert trykket (Bernoullis ligning). Og den effekten forsterkes veldig hvis du øker farten.

 

Dette burde bli et hett tema i den planlgte skipstunnelen ved Stadt. Der kan en dessuten få vannstrøm drevet av tidevannet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Barbaria skrev for 4 timer siden:

Jeg vet ikke om denne effekten er merkbar på mindre båter, men i trange og grunne franske sluser hadde båten en tendens til at baugen gikk enkelt ut imens akter ble «sugd» inn mot kanten når man kjørte ut. Man kom helt enkelt på skrå ut av slusa. Veldig ubehagelig og vanskelig å beregne.

 

Ida Marie III skrev 57 minutter siden:

Hmmm..det merket jeg aldri noe til når vi var i slusene der nede...

Men fendere ute når en sluser er jo et must.. 

 

Dette kan ha sammenheng med formen på båtskroget. Dersom den er relativt bred akter, som moderne seilbåter, vil den "sluseeffekten" lett kunne forklares. Ref. mitt forige innlegg.

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
skagenekspressen skrev 5 minutter siden:

Det var en historie for noen år siden om et Cruiseskip som ble bygget i Finland som var for høyt for Storebelt-broen. De satte da opp farten for at skipet skulle suges ned mot sjøbunn og få bedre klaring til broen. Fikk i hvert fall plass i nyhetene

 

Samme effekten der. Men i en kanal blir effekten forsterket av tilbakestrømningen langs skroget.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
skagenekspressen skrev for 2 timer siden:

Det var en historie for noen år siden om et Cruiseskip som ble bygget i Finland som var for høyt for Storebelt-broen. De satte da opp farten for at skipet skulle suges ned mot sjøbunn og få bedre klaring til broen. Fikk i hvert fall plass i nyhetene


Det er nok innkalkulert fra starten av, dersom skipet er så stort.

NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Samme effekten der. Men i en kanal blir effekten forsterket av tilbakestrømningen langs skroget.

Mener effekten kan observeres i de trangeste partiene i Telemarkskanalen når Victoria passerer.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Her er en relatert video som viser hva som skjer når et stort skip prøver å kjøre forbi et annet stort skip i en trang kanal: 

 

 

Tror den ble vist på en fagkonferanse jeg var på for mange år siden om nettopp dette temaet (jeg er hydrodynamikker av yrke). Når det først begynner å gå galt er man hjelpesløs.

Link to post

ref, siste innlegg m video:

God illustrasjon.

De som har seilt langs skutesiden med mob båt for for oppheis har opplevd mye av det samme.

Oppheis i 5-6 knop på hovedfartøyet.

Når mob båten kommer aktenfra opp langs skutesiden må fører helt plutseilig ratte en del for å unngå å seile rett i den.. 

En helt ny fører av mob båten kan synes det er skummelt å miste kontrollen et øyeblikk.

 

 

 

Ellers ser det ut for det kan løse seg litt i kanalen i dag. 

  

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

 

finnchri skrev 50 minutter siden:

jeg er hydrodynamikker av yrke

 

Jeg synes dette må være en veldig relevant problemstilling for Stadttunnelen der store båter vil gå med liten klaring til begge sider. Vet du kanskje noe om det har blitt fokusert noe på nettop mulige problemer der . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har ikke inngående kjennskap til skipstunnelen (jobber mest med ting relatert til offshore-konstruksjoner), men jeg er enig i at det helt klart er en problemstilling. Jeg vil tro at det også er en problemstilling som blir belyst i prosjekteringsarbeidet. Grovt sett vil forholdet mellom tverrskipsarealet til skipene som skal gå i tunnelen og tverrskipsarealet til kanalen være en viktig parameter. Jeg vet ikke hvor store skips de har tenkt skal gå gjennom?

 

En fordel slik jeg ser det er at du slipper å ta hensyn til vind i tunnelen. En mulig utfordring vil være strømingsforhold ved innløp og utløp.

Redigert av finnchri (see edit history)
Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg synes dette må være en veldig relevant problemstilling for Stadttunnelen der store båter vil gå med liten klaring til begge sider. Vet du kanskje noe om det har blitt fokusert noe på nettop mulige problemer der . .?

Ble litt nysgjerrig på temaet. Ser at problemstillingen er belyst i en sak i Teknisk Ukeblad, der man får inntrykk av at nettopp disse effektene er sentrale i design.

 

https://www.tu.no/artikler/her-modelltester-de-stad-skipstunnel-i-de-mest-ekstreme-tilfellene/349324

Link to post
finnchri skrev 16 minutter siden:

Ble litt nysgjerrig på temaet. Ser at problemstillingen er belyst i en sak i Teknisk Ukeblad, der man får inntrykk av at nettopp disse effektene er sentrale i design.

 

https://www.tu.no/artikler/her-modelltester-de-stad-skipstunnel-i-de-mest-ekstreme-tilfellene/349324

Det ser jo betryggende ut, selv om de ikke regner med mye klaring til sidene. Det skal bli veldig spennende å få se hvordan det virker i fullskala.

 

Ellers merket jeg meg at i artikkelen sies det at det skal bli gratis å benytte tunnelen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Godt at de har fått den løs igjen - på ganske kort tid også. Vi trenger ikke mer nedstengning nå, og dessuten tror jeg kanskje sønnen min på 15 år har en sykkel ombord der.

 

Nå er det slik at det har dukket opp et nettsted der vi kan lage påskeunderholdning der vi kan rotere og skalere båten inn hvor som helt på verdenskartet. Her er det altså mulig å legge båten på alle egnede og uegnede steder:smiley:

 

Nettstedet heter "Ever Given Ever Ywhere": https://evergiven-everywhere.glitch.me/?fbclid=IwAR2FEmas4y_Cex7u3Bssup59TQSlWtY1Luh1bRKCwZl7QimuxGI9IzomuD8

 

Jeg la den i gata på nedsiden av huset mitt, men noe mer realistisk er vel der jeg la den på Drammenselva utenfor brygga til Skutebrygga restaurant

image.png.f6595cf62c4a21e30089f97e48795ad6.png

 

163820397_795780727962164_3817130046060046507_n.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...