dennrick Startet 26.Mars.2021 Del på Facebook Startet 26.Mars.2021 (redigert) Kom over en fascinerende og interessant artikkel idag. Litt nerdeting dette på vei inn i påsken for en ingeniør :-) Artikkelen er lettlest og bygger godt opp til poenget. Et stort skip gjennom en trang og grunn kanal kan få effekter som forårsaket ulykken. Vi har hørt om store skip som legger seg lavere i sjøen etterhvert som hastigheten går opp. I en kanal som Suez kan effekten også påvirke skipet sideveis ihht denne artikkelen. Litt som en brekksladd - som her gikk helt galt - fort. (Edit: Les bilde nr 2 før bilde nr 1. Rekkefølgen ble litt feil) Redigert 26.Mars.2021 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kweelhouse Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Mye teori her, men absolutt så kan en kombinasjon av vind og kanal/gruntvannseffekt forårsake dette. Får håpe de får den vekk, jeg har tenkt meg igjennom der om ikke lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Mener å huske at der var en dokumentar for noen år siden om et passasjerskip som gikk på noen skjær i en smal og grunn passasje. Ingen forstod hvorfor, fordi der skulle være dypt nok og ikke var det fjære heller. Viste seg at skipet hadde holdt større fart enn vanlig og dermed skapt noe av samme effekt som beskrevet i artikkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Riktig det Bjørkski..... det var Queen Elizabeth 2 nær Marthas Vineyard i begynnelsen av 90-tallet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Den båten er også nesten ufattelig stor. 400 x 60 meter. Det er som fire fotballbaner på rad . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Barbaria Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Jeg vet ikke om denne effekten er merkbar på mindre båter, men i trange og grunne franske sluser hadde båten en tendens til at baugen gikk enkelt ut imens akter ble «sugd» inn mot kanten når man kjørte ut. Man kom helt enkelt på skrå ut av slusa. Veldig ubehagelig og vanskelig å beregne. Når vi forsøkte å øke farten så ble det enda verre, vi skjønte aldri helt hvorfor. Hvis jeg overkompenserte og kom for nære andre kanten så ble effekten motsatt. Det ble til at vi la en stor kulefender på hver side akter for å ta i mot. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Hmmm..det merket jeg aldri noe til når vi var i slusene der nede... Men fendere ute når en sluser er jo et must.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Det der er enkel strømningslære. Jo større båt, jo mer vann fortrenger den i forhold til kanaltverssnittet, slik at det blir en merkbar motstrøm. Vannet strømmer tilbake mot båtens fartsretning, også forsterket av propellstrømmen. Når båten vrir seg bare LITT vil den bli utsatt for et vridningsmoment fordi vannhastigheten øker både langs baugen og langs akterenden der tverrsnittet blir innsnevret, men på motsatte sider av båten. Når hastigheten øker synkert trykket (Bernoullis ligning). Og den effekten forsterkes veldig hvis du øker farten. Dette burde bli et hett tema i den planlgte skipstunnelen ved Stadt. Der kan en dessuten få vannstrøm drevet av tidevannet. Redigert 27.Mars.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Barbaria skrev for 4 timer siden: Jeg vet ikke om denne effekten er merkbar på mindre båter, men i trange og grunne franske sluser hadde båten en tendens til at baugen gikk enkelt ut imens akter ble «sugd» inn mot kanten når man kjørte ut. Man kom helt enkelt på skrå ut av slusa. Veldig ubehagelig og vanskelig å beregne. Ida Marie III skrev 57 minutter siden: Hmmm..det merket jeg aldri noe til når vi var i slusene der nede... Men fendere ute når en sluser er jo et must.. Dette kan ha sammenheng med formen på båtskroget. Dersom den er relativt bred akter, som moderne seilbåter, vil den "sluseeffekten" lett kunne forklares. Ref. mitt forige innlegg. Redigert 27.Mars.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
skagenekspressen Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Det var en historie for noen år siden om et Cruiseskip som ble bygget i Finland som var for høyt for Storebelt-broen. De satte da opp farten for at skipet skulle suges ned mot sjøbunn og få bedre klaring til broen. Fikk i hvert fall plass i nyhetene Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 skagenekspressen skrev 5 minutter siden: Det var en historie for noen år siden om et Cruiseskip som ble bygget i Finland som var for høyt for Storebelt-broen. De satte da opp farten for at skipet skulle suges ned mot sjøbunn og få bedre klaring til broen. Fikk i hvert fall plass i nyhetene Samme effekten der. Men i en kanal blir effekten forsterket av tilbakestrømningen langs skroget. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Rolf Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 skagenekspressen skrev for 2 timer siden: Det var en historie for noen år siden om et Cruiseskip som ble bygget i Finland som var for høyt for Storebelt-broen. De satte da opp farten for at skipet skulle suges ned mot sjøbunn og få bedre klaring til broen. Fikk i hvert fall plass i nyhetene Det er nok innkalkulert fra starten av, dersom skipet er så stort. NilsPils skrev for 1 time siden: Samme effekten der. Men i en kanal blir effekten forsterket av tilbakestrømningen langs skroget. Mener effekten kan observeres i de trangeste partiene i Telemarkskanalen når Victoria passerer. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
finnchri Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Her er en relatert video som viser hva som skjer når et stort skip prøver å kjøre forbi et annet stort skip i en trang kanal: Tror den ble vist på en fagkonferanse jeg var på for mange år siden om nettopp dette temaet (jeg er hydrodynamikker av yrke). Når det først begynner å gå galt er man hjelpesløs. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 (redigert) ref, siste innlegg m video: God illustrasjon. De som har seilt langs skutesiden med mob båt for for oppheis har opplevd mye av det samme. Oppheis i 5-6 knop på hovedfartøyet. Når mob båten kommer aktenfra opp langs skutesiden må fører helt plutseilig ratte en del for å unngå å seile rett i den.. En helt ny fører av mob båten kan synes det er skummelt å miste kontrollen et øyeblikk. Ellers ser det ut for det kan løse seg litt i kanalen i dag. Redigert 29.Mars.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 finnchri skrev 50 minutter siden: jeg er hydrodynamikker av yrke Jeg synes dette må være en veldig relevant problemstilling for Stadttunnelen der store båter vil gå med liten klaring til begge sider. Vet du kanskje noe om det har blitt fokusert noe på nettop mulige problemer der . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
finnchri Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 (redigert) Jeg har ikke inngående kjennskap til skipstunnelen (jobber mest med ting relatert til offshore-konstruksjoner), men jeg er enig i at det helt klart er en problemstilling. Jeg vil tro at det også er en problemstilling som blir belyst i prosjekteringsarbeidet. Grovt sett vil forholdet mellom tverrskipsarealet til skipene som skal gå i tunnelen og tverrskipsarealet til kanalen være en viktig parameter. Jeg vet ikke hvor store skips de har tenkt skal gå gjennom? En fordel slik jeg ser det er at du slipper å ta hensyn til vind i tunnelen. En mulig utfordring vil være strømingsforhold ved innløp og utløp. Redigert 29.Mars.2021 av finnchri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 finnchri skrev 24 minutter siden: Jeg vet ikke hvor store skips de har tenkt skal gå gjennom? Suezmax. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Studerte bilder og video etc fra jobbingen med å få bevegelse på den grunnstøtte. Ikke akkurat juniorlaget som er der.... Sitér dette innlegget Link to post
finnchri Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Mulligan skrev 1 time siden: Suezmax. I skipstunnelen på Stad? Det kan vel ikke stemme I følge https://www.kystverket.no/Maritim-infrastruktur/Utbygging-av-fiskerihavner-og-farleder/Stad_skipstunnel/ er det snakk om skip opp til hurtigrutestørrelse. Det nevnes en bredde på 36 m, så da blir det lovlig trangt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 finnchri skrev 5 minutter siden: I skipstunnelen på Stad? Glem det. Misforsto. Når det gjelder skipet i Suezkanalen. Overlastet. Med tomme containere. Kollosalt vindfang og baugen altfor høyt. Sitér dette innlegget Link to post
finnchri Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 NilsPils skrev for 2 timer siden: Jeg synes dette må være en veldig relevant problemstilling for Stadttunnelen der store båter vil gå med liten klaring til begge sider. Vet du kanskje noe om det har blitt fokusert noe på nettop mulige problemer der . .? Ble litt nysgjerrig på temaet. Ser at problemstillingen er belyst i en sak i Teknisk Ukeblad, der man får inntrykk av at nettopp disse effektene er sentrale i design. https://www.tu.no/artikler/her-modelltester-de-stad-skipstunnel-i-de-mest-ekstreme-tilfellene/349324 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 finnchri skrev 16 minutter siden: Ble litt nysgjerrig på temaet. Ser at problemstillingen er belyst i en sak i Teknisk Ukeblad, der man får inntrykk av at nettopp disse effektene er sentrale i design. https://www.tu.no/artikler/her-modelltester-de-stad-skipstunnel-i-de-mest-ekstreme-tilfellene/349324 Det ser jo betryggende ut, selv om de ikke regner med mye klaring til sidene. Det skal bli veldig spennende å få se hvordan det virker i fullskala. Ellers merket jeg meg at i artikkelen sies det at det skal bli gratis å benytte tunnelen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Code0 Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 (redigert) Redigert 29.Mars.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Se der ja! Noen ganger er det bare rå makt som skal til. Tenkte mitt da ene taubåten med 285t. bp ankom... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Godt at de har fått den løs igjen - på ganske kort tid også. Vi trenger ikke mer nedstengning nå, og dessuten tror jeg kanskje sønnen min på 15 år har en sykkel ombord der. Nå er det slik at det har dukket opp et nettsted der vi kan lage påskeunderholdning der vi kan rotere og skalere båten inn hvor som helt på verdenskartet. Her er det altså mulig å legge båten på alle egnede og uegnede steder Nettstedet heter "Ever Given Ever Ywhere": https://evergiven-everywhere.glitch.me/?fbclid=IwAR2FEmas4y_Cex7u3Bssup59TQSlWtY1Luh1bRKCwZl7QimuxGI9IzomuD8 Jeg la den i gata på nedsiden av huset mitt, men noe mer realistisk er vel der jeg la den på Drammenselva utenfor brygga til Skutebrygga restaurant Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.