Jump to content

Skipet som blokkerer Suez - hydrodynamikk i tillegg til vind som årsak?


dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev 1 time siden:

 

Nå er det slik at det har dukket opp et nettsted der vi kan lage påskeunderholdning der vi kan rotere og skalere båten inn hvor som helt på verdenskartet. Her er det altså mulig å legge båten på alle egnede og uegnede steder:smiley:

 

Nettstedet heter "Ever Given Ever Ywhere": https://evergiven-everywhere.glitch.me/?fbclid=IwAR2FEmas4y_Cex7u3Bssup59TQSlWtY1Luh1bRKCwZl7QimuxGI9IzomuD8

 

Jeg la den i gata på nedsiden av huset mitt, men noe mer realistisk er vel der jeg la den på Drammenselva utenfor brygga til Skutebrygga restaurant

 

 

 

 

Kan man sette inn egen styrmann også? Innbiller meg at dette blir den nye Bernie :giggle:

 

 

bernies-mittens.jpg

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Gudrun skrev for 1 time siden:

Noen ganger er det bare rå makt som skal til.

... de hadde visst flaks med høyeste høyvann nå rundt 12- 14-tiden. Fullmåne og vårjevndøgn ga høyeste høyvann på flere måneder.. Er vel noe mudring og plastring som skal gjøres før det er normal trafikk igjen. Jeg fryktet de måtte plukke av masse last for å få den klar. 
ser på MT at den går for egen maskin nordover.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Kallethekid skrev 3 minutter siden:

så noe utover det ordinære må jo ha inntruffet.

Det. Står vel i artikkelen at hastigheten var over 13 kn, og max tillatt fart er 8,6. så da ‘fosser’ skipet fram og flytter vann i en større hastighet. Artikkelen antar at losene gjorde dette for å unngå sterk sidevind som var meldt. Så å satse på å kjøre fra været i stedet for å bestille følge av taubåt blir vel et tema.

Link to post

Det var en interessant artikkel @Code0. I tillegg til hastigheten og mangel på taubåt, så omtales også "the bank effect". Later til at den slo til etter en kurskorrigering for vind som bragte skipet for nære den ene kanten, slik jeg forstår dette.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Nå er det jo tatt arrest i skipet i påvente av noen milliarder kroner i erstatning. Kan kanskje bli litt krangel om hvem som har skylden?

 

"Egypt krever at de japanske eierne betaler erstatning og vil at den pågående utredningen av episoden ferdigstilles før de vil slippe skipet med sine fler enn 10.000 containere av gårde. Skipet har kapasitet til 20.000 containere i størrelsen 20 fot, men en stor del av lasten er containere som er dobbelt så store.

Direktøren for kanaladministrasjonen Osama Rabie sier at kravet er en sum tilsvarende 8,5 milliarder kroner for kostnader og tap som Egypt mener at hendelsen forårsaket.

Eierne, Shoei Kisen, sier de ennå ikke har mottatt noe krav om at de må betale før skipet slippes i vei."

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=28421

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Code0 skrev for 3 timer siden:

Det. Står vel i artikkelen at hastigheten var over 13 kn, og max tillatt fart er 8,6. så da ‘fosser’ skipet fram og flytter vann i en større hastighet. Artikkelen antar at losene gjorde dette for å unngå sterk sidevind som var meldt. Så å satse på å kjøre fra været i stedet for å bestille følge av taubåt blir vel et tema.

Det hadde jeg ikke fått med meg...

Link to post

Hei igjen!

 

Her ligger verdens mest omtalte kontainerskip, fullastet i Bitter Lake, Suez.

Passerte denne for noen dager siden, og jeg hadde noen interessante samtaler med 2-3 loser.

 

Det som ble påpekt av alle losene er at dette fartøyet har for lite ror i forhold til størrelsen på skipet.  Skipet blir rett og slett ustabilt under 7 knops fart igjennom vannet. Den dagen Ever Given gikk på så var det sterk strøm aktenfra, opptil 3 knop samt variert vindkast fra siden og aktenfra opptil 40 knop.

Dette vil si at Ever Given måtte holde langt over 10 knop for å ha styring. Nå er det sånn at bankeffekten(squat) øker med farten og gjør manøvrer ennå vanskeligere.

Den ene losen mente også at skipet var overlastet.

 

20210412_123928[1].jpg

Link to post
42 minutes ago, Kweelhouse said:

Hei igjen!

 

Her ligger verdens mest omtalte kontainerskip, fullastet i Bitter Lake, Suez.

Passerte denne for noen dager siden, og jeg hadde noen interessante samtaler med 2-3 loser.

 

Det som ble påpekt av alle losene er at dette fartøyet har for lite ror i forhold til størrelsen på skipet.  Skipet blir rett og slett ustabilt under 7 knops fart igjennom vannet. Den dagen Ever Given gikk på så var det sterk strøm aktenfra, opptil 3 knop samt variert vindkast fra siden og aktenfra opptil 40 knop.

Dette vil si at Ever Given måtte holde langt over 10 knop for å ha styring. Nå er det sånn at bankeffekten(squat) øker med farten og gjør manøvrer ennå vanskeligere.

Den ene losen mente også at skipet var overlastet.

 

20210412_123928[1].jpg

Nå blir vel ikke (etter min teori) bankeffekten påvirket av SOG men av STW? De tre knutene den hadde medstrøms vil derfor ikke ha invirkning på bankeffekten.

Link to post
47 minutes ago, Big Horn said:

Nå blir vel ikke (etter min teori) bankeffekten påvirket av SOG men av STW? De tre knutene den hadde medstrøms vil derfor ikke ha invirkning på bankeffekten.

Nei, riktig. Men det var fokus på at skipet holdte 13 knop og dette var grunnen til den farten. Allikevel hadde skipet 10 knop igjennom vannet. Squat øker betraktelig fra 8 til 10 knop

Link to post
  • 3 år senere...
7 hours ago, Arne Henriksen said:

Ved en tilfeldighet kom denne berømtheten opp i Marinetraffic - ser ut som de er på vei fra Hong Kong til Rotterdam - men tydeligvis rundt Kapp det gode håp...
Kanskje de ikke får lov å gå Suez lengre?  :wink:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5630138/zoom:6

"Evergreen added that ships on regional services to Red Sea ports will sail to safe waters nearby and wait for further notification, while container ships which are scheduled to pass through the Red Sea will be rerouted around the Cape of Good Hope to continue their voyages to destination ports."

Link to post
58 minutes ago, Kweelhouse said:

"Evergreen added that ships on regional services to Red Sea ports will sail to safe waters nearby and wait for further notification, while container ships which are scheduled to pass through the Red Sea will be rerouted around the Cape of Good Hope to continue their voyages to destination ports."


ah, ja dette er relatert til Houtiene og angrepene der ja...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...