Shore Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 dennrick skrev 1 time siden: Nå er det slik at det har dukket opp et nettsted der vi kan lage påskeunderholdning der vi kan rotere og skalere båten inn hvor som helt på verdenskartet. Her er det altså mulig å legge båten på alle egnede og uegnede steder Nettstedet heter "Ever Given Ever Ywhere": https://evergiven-everywhere.glitch.me/?fbclid=IwAR2FEmas4y_Cex7u3Bssup59TQSlWtY1Luh1bRKCwZl7QimuxGI9IzomuD8 Jeg la den i gata på nedsiden av huset mitt, men noe mer realistisk er vel der jeg la den på Drammenselva utenfor brygga til Skutebrygga restaurant Kan man sette inn egen styrmann også? Innbiller meg at dette blir den nye Bernie Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Code0 Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Gudrun skrev for 1 time siden: Noen ganger er det bare rå makt som skal til. ... de hadde visst flaks med høyeste høyvann nå rundt 12- 14-tiden. Fullmåne og vårjevndøgn ga høyeste høyvann på flere måneder.. Er vel noe mudring og plastring som skal gjøres før det er normal trafikk igjen. Jeg fryktet de måtte plukke av masse last for å få den klar. ser på MT at den går for egen maskin nordover. Redigert 29.Mars.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Ja den seiler avgårde mens en del taubåter ligger igjen, Er vel steinmasser som må på plass igjen sant sjekk av bunn før de våger å slippe de første gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Fant denne artikkelen på nett..., skal gi bakgrunn og minutt-for-minutt...: https://www.popularmechanics.com/technology/infrastructure/a36073961/ever-given-ship-stuck-in-suez-canal-timeline/ Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Code0 skrev On 29.3.2021 at 17.54: Jeg fryktet de måtte plukke av masse last for å få den klar. Da hadde det vel blitt noe slikt Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kallethekid Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Er ikke i tvil om at de hydrodynamiske kreftene spiller inn, men det går jo mange like båter der daglig som ikke får samme problem, så noe utover det ordinære må jo ha inntruffet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Kallethekid skrev 3 minutter siden: så noe utover det ordinære må jo ha inntruffet. Det. Står vel i artikkelen at hastigheten var over 13 kn, og max tillatt fart er 8,6. så da ‘fosser’ skipet fram og flytter vann i en større hastighet. Artikkelen antar at losene gjorde dette for å unngå sterk sidevind som var meldt. Så å satse på å kjøre fra været i stedet for å bestille følge av taubåt blir vel et tema. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Det var en interessant artikkel @Code0. I tillegg til hastigheten og mangel på taubåt, så omtales også "the bank effect". Later til at den slo til etter en kurskorrigering for vind som bragte skipet for nære den ene kanten, slik jeg forstår dette. Redigert 12.April.2021 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Shore Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Nå er det jo tatt arrest i skipet i påvente av noen milliarder kroner i erstatning. Kan kanskje bli litt krangel om hvem som har skylden? "Egypt krever at de japanske eierne betaler erstatning og vil at den pågående utredningen av episoden ferdigstilles før de vil slippe skipet med sine fler enn 10.000 containere av gårde. Skipet har kapasitet til 20.000 containere i størrelsen 20 fot, men en stor del av lasten er containere som er dobbelt så store. Direktøren for kanaladministrasjonen Osama Rabie sier at kravet er en sum tilsvarende 8,5 milliarder kroner for kostnader og tap som Egypt mener at hendelsen forårsaket. Eierne, Shoei Kisen, sier de ennå ikke har mottatt noe krav om at de må betale før skipet slippes i vei." https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=28421 Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Kallethekid Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Code0 skrev for 3 timer siden: Det. Står vel i artikkelen at hastigheten var over 13 kn, og max tillatt fart er 8,6. så da ‘fosser’ skipet fram og flytter vann i en større hastighet. Artikkelen antar at losene gjorde dette for å unngå sterk sidevind som var meldt. Så å satse på å kjøre fra været i stedet for å bestille følge av taubåt blir vel et tema. Det hadde jeg ikke fått med meg... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Hei igjen! Her ligger verdens mest omtalte kontainerskip, fullastet i Bitter Lake, Suez. Passerte denne for noen dager siden, og jeg hadde noen interessante samtaler med 2-3 loser. Det som ble påpekt av alle losene er at dette fartøyet har for lite ror i forhold til størrelsen på skipet. Skipet blir rett og slett ustabilt under 7 knops fart igjennom vannet. Den dagen Ever Given gikk på så var det sterk strøm aktenfra, opptil 3 knop samt variert vindkast fra siden og aktenfra opptil 40 knop. Dette vil si at Ever Given måtte holde langt over 10 knop for å ha styring. Nå er det sånn at bankeffekten(squat) øker med farten og gjør manøvrer ennå vanskeligere. Den ene losen mente også at skipet var overlastet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 I Februar 2019 kolliderte den med en ferge på Elben. Mistet kontroll på grunn av vind. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 42 minutes ago, Kweelhouse said: Hei igjen! Her ligger verdens mest omtalte kontainerskip, fullastet i Bitter Lake, Suez. Passerte denne for noen dager siden, og jeg hadde noen interessante samtaler med 2-3 loser. Det som ble påpekt av alle losene er at dette fartøyet har for lite ror i forhold til størrelsen på skipet. Skipet blir rett og slett ustabilt under 7 knops fart igjennom vannet. Den dagen Ever Given gikk på så var det sterk strøm aktenfra, opptil 3 knop samt variert vindkast fra siden og aktenfra opptil 40 knop. Dette vil si at Ever Given måtte holde langt over 10 knop for å ha styring. Nå er det sånn at bankeffekten(squat) øker med farten og gjør manøvrer ennå vanskeligere. Den ene losen mente også at skipet var overlastet. Nå blir vel ikke (etter min teori) bankeffekten påvirket av SOG men av STW? De tre knutene den hadde medstrøms vil derfor ikke ha invirkning på bankeffekten. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 47 minutes ago, Big Horn said: Nå blir vel ikke (etter min teori) bankeffekten påvirket av SOG men av STW? De tre knutene den hadde medstrøms vil derfor ikke ha invirkning på bankeffekten. Nei, riktig. Men det var fokus på at skipet holdte 13 knop og dette var grunnen til den farten. Allikevel hadde skipet 10 knop igjennom vannet. Squat øker betraktelig fra 8 til 10 knop Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Big Horn skrev for 1 time siden: De tre knutene den hadde medstrøms ... og strømmen avtar inne på grunna, nær land...kommer du nær nok land er den <1 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 34 minutes ago, Code0 said: ... og strømmen avtar inne på grunna, nær land...kommer du nær nok land er den <1 kn. Jau, men kommer man først så nærme land øker jo også bankeffekten i galloperende takt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Ved en tilfeldighet kom denne berømtheten opp i Marinetraffic - ser ut som de er på vei fra Hong Kong til Rotterdam - men tydeligvis rundt Kapp det gode håp... Kanskje de ikke får lov å gå Suez lengre? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5630138/zoom:6 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Kweelhouse Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 7 hours ago, Arne Henriksen said: Ved en tilfeldighet kom denne berømtheten opp i Marinetraffic - ser ut som de er på vei fra Hong Kong til Rotterdam - men tydeligvis rundt Kapp det gode håp... Kanskje de ikke får lov å gå Suez lengre? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5630138/zoom:6 "Evergreen added that ships on regional services to Red Sea ports will sail to safe waters nearby and wait for further notification, while container ships which are scheduled to pass through the Red Sea will be rerouted around the Cape of Good Hope to continue their voyages to destination ports." Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 58 minutes ago, Kweelhouse said: "Evergreen added that ships on regional services to Red Sea ports will sail to safe waters nearby and wait for further notification, while container ships which are scheduled to pass through the Red Sea will be rerouted around the Cape of Good Hope to continue their voyages to destination ports." ah, ja dette er relatert til Houtiene og angrepene der ja... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.