Heed9801 Startet 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2021 Hei, Kjøpte meg i fjor en Albin Scampi, som jeg jobbet jevnt og trutt med i hele fjor, men når høsten kom og opplagsplass ikke var og få tak på ble den dessverre solgt. Fikk nylig muligheten til å kjøpe henne tilbake, så det ble gjort og hun ligger for tiden 1.5 time unna hjemme (Ergo, gjør mest mulig hver gang jeg er der borte) Har også funnet en danske som kan ordne deler til motoren min, noe som ikke viste seg så lett i fjor og mang en timer gikk med til å lage pakninger. Slik er hun nå utvendig, hvis noen kjenner til noen rimelige til å gå over Sprayhood og bomtrekk i bamble og omegn hyl gjerne ut. (Om du så er privatperson som er over snittet glad i bruk av symaskin) Rotet til forrige eier: Nyvasket innvendig: Her er også putene tatt med hjem for å kjøpe ny madrasser og trekke om med nye trekk. Her er kjølen med ca 20 år gammel morro: Dette er nå vasket og klargjort for forsterning av kjølavstivninger med ny glassfiber samt maling. Har ikke bilder etter vask, men det kommer i morgen / søndag samt med helgens fremgang. Dette er spennende å endelig få gjennomført båten skikkelig samt røsket ut gammel septik og slanger som ikke har noe der å gjøre lengre. Samt ny vanntank. Om noen skulle kjede seg i nærheten av Sildeberget marina, stikk gjerne innom og si hei eller bli med på dugnad Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Kjølen er nyvasket og klar for støyping og maling Hadde med meg medhjelper som var min samboers fetter for pussing og oljing av dørkplatene. I går kveld begynte vi på omtrekking av putene i båten: Siden de gamle platene ble bestemt at vi skulle gjenbruke holder disse på i skrivende stund med å få påmalt to strøk med sperregrunn. Her brukes alle "knep" i boken da seilbåten lider av alvorlig båtlukt. Planen for påsken; Røske ut septik Demontere kjølesiden på motoren Støype ferdig i kjøl og male opp alle skott i båten Ozonbehandle båt (har heldigvis egen maskin!) Pusse ned mest mulig av det andre treverket i påsken. Det er alltid enormt mye mer arbeid enn det man tror, og man kan alltid doble prisen og gange tiden man tror man skal bruke med 3. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Dett blir et kjekt prosjekt å følge Scampi er jo en klassiker, fint at den blir tatt vare på! Sitér dette innlegget Link to post
happy Sailor Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Spennende prosjekt. Har en Scampi selv så dette skal bli gøy å følge med på :) Om du ikke har sjekket røstjernene på styrebord og babord side bak skapene i salongen ville jeg skrudd ut skapene og sjekket dem. Lekkasje fra dekk samles seg ved "roten" av disse og det blir stående vått. Jeg fikk meg en overraskelse der og skal bruke påsken til å støpe fast den ene som måtte byttes. \Happy Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 happy Sailor skrev for 5 timer siden: Spennende prosjekt. Har en Scampi selv så dette skal bli gøy å følge med på :) Om du ikke har sjekket røstjernene på styrebord og babord side bak skapene i salongen ville jeg skrudd ut skapene og sjekket dem. Lekkasje fra dekk samles seg ved "roten" av disse og det blir stående vått. Jeg fikk meg en overraskelse der og skal bruke påsken til å støpe fast den ene som måtte byttes. \Happy Skal sjekkes i morgen, har du flere hendige scampi triks og komme med? :-) Korsfjord skrev On 30.3.2021 at 9.59: Dett blir et kjekt prosjekt å følge Scampi er jo en klassiker, fint at den blir tatt vare på! Takk takk! Kommer ny oppdatering i kveld og i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
happy Sailor Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Heed9801 skrev On 31.3.2021 at 13.45: Skal sjekkes i morgen, har du flere hendige scampi triks og komme med? :-) Har bare hatt båten siden i fjor sommer så har ikke gjort annet enn å fikse litt opp i det elektriske og (snart) byttet røstjernet. Har ikke de store tipsene å komme med utover det. Det svenske scampiforbundet en side http://nya.scampiforbundet.se/ om du ikke har funnet det selv. Ikke mye aktivitet der om dagen, men er en del info om båten og en link til facebook gruppen deres som har mer aktivitet.. Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 happy Sailor skrev for 13 timer siden: Har bare hatt båten siden i fjor sommer så har ikke gjort annet enn å fikse litt opp i det elektriske og (snart) byttet røstjernet. Har ikke de store tipsene å komme med utover det. Det svenske scampiforbundet en side http://nya.scampiforbundet.se/ om du ikke har funnet det selv. Ikke mye aktivitet der om dagen, men er en del info om båten og en link til facebook gruppen deres som har mer aktivitet.. Da tror jeg vi er ca på same page begge to, om du ender opp med hydraulikkmotoren kan jeg anbefale Shipman sine sider :) Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 7.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 oljing av dørk 2. Strøk (fargen er mye jevnere enn bildet viser) Årets båtplass sikret mot litt arbeid for grunneier (inkludert i leia har jeg også tilgang på sjøbod med platting) Bilder fra fjorårets siste seilas Behandling av skrogavstivere samt klargjort for støyping som dere ser til venstre. (Pusset ned til ren glassfiber etter bildet er tatt) Før underveis og etter på behandling av dørk plater. Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Oppussingen skjer enda! Riktig nok bare glemt å oppdatere tråden. Båten er ferdig vasket under vann og i skrivende stund vasker jeg over vann. Før Etter Dørk platene er ferdig lakkert og kommer på plass i løpet av uken: Det er kjøpt inn kjøleskap og komfyr som begge to funker utmerket for kun 500kr stk: Ellers har jeg tatt hyre på en 49 fots seilbåt samtidig med båtpuss og klargjøring for sesongen. Så blir en 3-5 timer på egen båt og 3-5 timer på annens båt daglig. Derav sene oppdateringer. Har jeg for mye bilder og for lite tekst eller er det passe? Sitér dette innlegget Link to post
Heed9801 Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Får jo bare beklage for trege oppdateringer. Men ting tar tid når en tar hyre på en annen manns båt samtidig? Motoren er ute, plan: Delvis overhaling og pakke om hel motor Monteres inn i båt igjen innen 1 uke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.