Jump to content

Zodiac 340 med 20 hk, propell for maks toppfart?

Ribern

Recommended Posts

Jeg har en Zodiac 340 YL (Bilde under). Og jeg er veldig opptatt av topphastighet osv. og prøver å få høyest fart.. Båten gjør sirka 22knop når den hadde 15hk med Propellen jeg har idag. Den kommer lett opp i plan. Jeg har kjøpt ny forgasser (så motoren blir 20hk) og vurderer sterkt å kjøpe ny propell. Da er spørsmålet, hvordan propell burde jeg ha? Hovedfokuset er topphastighet.  

Litt info. 

Propell idag: 9-1/4"D x 10"P / 9-1/4 x 10. 

Yamaha 9.9 Sport 20hk.

Båten er 11 fot lang. 

adas boat.PNG

For å få utbytte av motoroppgraderingen fra 9 til 20hk så må du ihvertfall ha en tomme større propell før du kan kalle det en 20 hk, vil antageligvis "spinne" den du har nå. hvilken type for størst fart vet jeg ikke, men regner med at du vet at propell kun med tanke på maks fart gjør at du antagelig vil slite med å komme opp i plan med ekstra last.

Redigert av Espen C (see edit history)

Ja, jeg er ganske sikker på at den kommer til å "spinne" ettersom at det skjedde på den andre 20hk ribben min. Jeg pleier aldri å ha båten lastet egentlig. Ja det vet jeg. Men jeg lurer på om noen har et par forslag eller erfaringer på hvordan propell jeg burde ha. Jeg tenker en aluminiumspropell men er usikker på størrelse.

Espen C skrev for 4 timer siden:

For å få utbytte av motoroppgraderingen fra 9 til 20hk så må du ihvertfall ha en tomme større propell før du kan kalle det en 20 hk, vil antageligvis "spinne" den du har nå. hvilken type for størst fart vet jeg ikke, men regner med at du vet at propell kun med tanke på maks fart gjør at du antagelig vil slite med å komme opp i plan med ekstra last.

Kan du forklare meg hvorfor den ikke kan kalles en 20hk hvis ikke man bytter propell? Såvidt jeg vet er det motoren som bestemmer hestene, ikke propellen 

Ribern skrev 2 minutter siden:

Det er en 20 hk og det er det uansett propell størrelse. Det er Motoren som bestemmer hestene. Men 20hk med en liten propell kommer ikke til å få "vist frem" sitt fulle potensiale med en liten propell og da yter den like mye som en 15hk hvis begge "spinner". 

Motoren vil jo yte mer enn 15hk selv om den spinner, sannsynligvis vil den spinne mer med mer trøkk i motoren. Men det er fortsatt en 20hk. 

Men kjøp deg en liten stålpropell med dimensjoner som er ca 9.5x11" du(jeg har sett turbo for eks har utvalg i små dimensjoner) Stålpropeller holder som regel grepet mye bedre i vannet også kan de ofte heises litt høyere. Evt så er den billige løsninga å sende propellen til andvik på sjarkøya så vrir han den litt om sånn at du får mer fart og cupper den litt sånn at du får bedre grep i vannet 

Stålpropeller tåler mer da, de kan også rettes opp hvis man er uheldig. Jeg vil i allefall ikke ha noe annet enn stål 

Om det er for lite vet jeg ikke, men kan du prøve 11'n til han du kjenner? Da finner du fort ut om den er for liten eller stor uten å kjøpe noe. Men hvis du går fra 9 til 11, så skal du i teorien kjøre 22knop på 400rpm mindre enn det du får nå, så da kjører du plutselig 24-27 på samme turtall som du får nå 

Eika ja vet det, men gidder ikke å betale 2-3 ganger så mye for en stål propell. Skal se om jeg får prøvd den 11'n om det er mulig... Stigningen blir bare 1 forskjell fra 9-1/4 x 10. til 9-1/4 x 11. Og jeg har aldri sett en 9.5 propell til yamaha. Finner bare 9.25 eller 10. (tror jeg så 9 7/8 en gang å). Jeg har sett 12 i stigning flere steder tror jeg Sturee. Men takk for informasjonen. Vet du hvordan diameter den var, sturee? 

Hvis du vil ha noen gratis knop, flytt styrekonsollen bakover, så vil du få mer løft i baugen på jolla 

Propellen kan også modifiseres lett for og få litt mer vridning på den, men hvis ikke du har god peil så er det ikke å anbefale for en amatør. Da får du noen til å kjøre deg ut til sjarkøya så kan andvik Propellers vri den om til 12" for litt penger 

Hvorfor betale dyrt hos winrace? Når man har en som er flinkere og har bedre kundeservice i nærområdet. 

Redigert av Guest (see edit history)
Ribern skrev 4 minutter siden:

Takk for tipset med den andvik propellers greiene:)  Styrekonsollen kan ikke lengere bak (Den er flyttet maks bak nå) Men jeg vurderer å gå for 9" 7/8 x 13. eller 9" 7/8 x 12. Tror dere at det blir for stort eller skal dere være mulig?

Kjøp stål 9 1/4 * 12 

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

• 4 måneder senere...

Hei, Beklager for litt sein oppdatering! Jeg kjøpte ny propell fra Solas, Stigningen var 9.25x12. Og med det byttet går båten 28knop (Målt med GPS). Båten gikk 22-23 før med 9.25x10. Jeg angrer veldig på at jeg ikke valgte stålpropell! Selv om aluminium fungerte bra!

Propellen jeg brukte: 3111-093-12 (9.25x12) 

• 8 måneder senere...
kimern84 skrev On 27.3.2021 at 19.49:

Hei, jeg hadde en suzuki 9,9@20 på en grand 300 med 9 1/4 * 12 alu propell. Fikk lyst på stål og kjøpte en solas 9 1/4 * 12 ble en helt aen båt mer grep osv, 27,5knop med 12 liter bensin og meg på 115kg 

Hei! Jeg har samme båt og motor. Den planer idag med 2 voksne og 2 barn ( 8 / 12 ) 

Var motor sterk nok til og fra flere opp i plan med 12 stigning på propellen ?? Litt usikker før jeg handler ny propell, får bare 21 - 22 knop nå 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...