Swingswong Startet 27.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2021 Jeg ønsker å lage en større radie på tunellen til baugpropellen for å øke effekten. Jeg har sett tester som viser at man kan øke effekten med 10kg dersom radie er rett. Ettersom jeg er usikker på hvor mye gods det er rundt tunellen tenker jeg å legge på noe rundt åpningen slik at radien blir større. Radie i dag er nok rundt 5mm, men med en tunell på 150mm bør denne være på 15mm. Ønsker innspill på løsningen og hva jeg event kan bruke av produkter for å lage denne enklest mulig. Jeg har ikke så lyst å slipe ned til glassfiberen og støpe, men kanskje heller pusse ned gjennom bunnstoff og sparkle en radie rundt. Ser ikke for meg at dette punktet blir utsatt mye krefter da tunellen er over vann når jeg ligger i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2021 I dag ser tunellen slik ut. kan epoksysparkel gjøre susen? Sitér dette innlegget Link to post
gp500 Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Her er anbefalingene fra Vetus. De hevder at skarp fas er best. Selv valgte jeg å øke radien noe ved å slipe vekk litt av glassfiberen, og legge på gelcoatsparkel før 2K epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Er det noen som kan forklare hvorfor en skarp kant er bedre enn en radie? Virker i mot alt jeg har lært. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Plastic Padding glassfibersparkel er mye brukt blant proffene. Det står nok ikke der at skarp kant er bedre enn radie. Pussig nok står det at skrå kant er best. Men uansett vet vi jo at skarpe kanter skaper turbulens. Og en radie er sterkere enn skarpe kanter. Redigert 28.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
X10an Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Dersom tunnelen er veldig kort kan en radie nederst trolig øke "kortslutningen" av vannstrømmen, slik at thrusteren mister litt av effekten. I mitt hode vil det da kunne være bedre med en liten spoiler i nederste del av tunnelen for å styre vannstrømmen noe opp. Rett meg gjerne om noen mener dette er feil måte å tenke på...? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Kan jeg bruke denne for å lage en radie? For å så smøre bunnstoff over? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.