MRG Startet 27.Mars.2021 Del på Facebook Startet 27.Mars.2021 2010 Volvo Penta D6 370 med HS80AE gir: Styrbord motor lager metalliske lyder både på tomgang og i gir. Forsvinner ved meir belastning. I videoen startar fyrst babord motor, forover og så revers. Deretter det same med styrbord motor. Legg også merke til lyd rett etter motor har stoppa. Høyrer også litt av dette på babord motor rett etter at den er stoppa. Gangtid er ca 900timar Min antagelse er at dette må vera defekt demperplate mellom motor og gir. Enig? Eller kan det vera noko anna? Video: Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Det hørtes ihvertfall ikke bra ut, demperplate er nok en grei plass å begynne. Kanskje det er ei luke hvor du kan lyse inn for å se, evt. kan du kanskje demontere starteren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mix Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Babord motor høres det ut som du har litt rakling i splines på demperplata, det hadde jeg ikke gjordt noe med. Litt rakling må du forvente. Styrbord motor vet jeg ikke, det er tydelig rakling i splines på demperplata også her, men lydene var mer ugjenkjennelige og ikke bra. Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Mix skrev 8 minutter siden: Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ? På vår 2005-modell med samme motor og gir er det gummidempere i demperplata, ikke fjærer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MRG Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Mix skrev 24 minutter siden: Babord motor høres det ut som du har litt rakling i splines på demperplata, det hadde jeg ikke gjordt noe med. Litt rakling må du forvente. Styrbord motor vet jeg ikke, det er tydelig rakling i splines på demperplata også her, men lydene var mer ugjenkjennelige og ikke bra. Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ? Når det gjelder babord: når høyrer du dette? Under gange eller klunket når motoren stopper? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Det eneste jeg hører på den du starta først var litt reimgnissing og det er vel helt normalt. Den andre hørtes ikke bra ut vil nokk ha sjekka dempeplata der. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Dersom det er demperplata, er det då noko som er i maskinskadeforsikringen skal tru? Høg eigenandel så får starte med å demontere og undersøke. Er berre så kronglete å komma til, svært begrensa med plass akterover og aksling må skyves utover. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 I denne tråden kan du lese hvordan jeg demonterte giret i forbindelse med bytte av clutcher. Jeg byttet også gummiklossene i demperplata når jeg hadde girkassen ute. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MRG Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Endele fått ut demperplata. Drittjobb.... Kva iallverden er årsaka til dette? Demperplata burde vel holda lenger enn 900t? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Du har nå funnet problemet uten tvil Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
MRG Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Ny demperplate på plass. Sidan den gamle var skada måtte heile ny til 15 lapper. Vesentleg billegare om eg hadde oppdaga dette før og kun bytta gummiballane. Vart litt av ein skrujobb, men slapp å ta båten på land. Fekk skyvd aksling utover slik at det vart plass. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 (redigert) Har du noen formening om mulig årsak? Har sett tilsvarende som ‘senskade’ etter grunnberøring (D6, dog med drev - mulig gjort verre ved at eier valgte å gå lang tur hjem med 1000-1500 rpm og vibrasjon i drevet). Fikk selv drevhavari ca 100 driftstimer etter sak med 2’’ trosse i propell, men demperplata overlevde. Redigert 31.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Fantino skrev for 23 timer siden: Har du noen formening om mulig årsak? Har sett tilsvarende som ‘senskade’ etter grunnberøring (D6, dog med drev - mulig gjort verre ved at eier valgte å gå lang tur hjem med 1000-1500 rpm og vibrasjon i drevet). Fikk selv drevhavari ca 100 driftstimer etter sak med 2’’ trosse i propell, men demperplata overlevde. Nei veit ikkje årsak. Den andre motoren har hatt ein propellskade, men ikkje denne. Men eg vil tru at dersom fyrst ein gummiball tar skade går det fort... Var i kontakt med firma som har desse platene. Volvo kjøper dei av centaflex. Anbefalingen der var å sjekke / bytte gummiballer som eit vedlikehold kanskje etter 10år ettersom gummien kan verte hard og dårleg. Så eg tenkjer å opne opp andre sida ein eller annan gang... Tek ein først den jobben er det eit berre å byta gummiballar uansett. Men er absolutt ikkje laga / montert for enkelt å gjera slikt vedlikehold... Når eg tenker meg om no i ettertid var det nok ein annan nyanse i lydbilde når ein sette styrbord motor i gir i fjor, men ingen stygg eller unormal lyd sånn sett. Berre ein annan "frekvens" enn babord. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 MRG skrev On 1.4.2021 at 21.48: Når eg tenker meg om no i ettertid var det nok ein annan nyanse i lydbilde når ein sette styrbord motor i gir i fjor, men ingen stygg eller unormal lyd sånn sett. Berre ein annan "frekvens" enn babord. Da kan jeg bekrefte samme erfaring, i løpet av vinteren mener jeg å huske at det "klirret" litt i glassene i kjøkkenskapene når SB maskin ble startet og svev på tomgang, men ikke nok til at jeg tenkte noe kunne være galt. I sommer ble lydbilde på tomgangsturtall betydelig mer støyete, og så kom det etterhvert mekanisk lyd ved inn/ut av gir etterhvert. Diagnosen er akkurat samme som ovenfor her, gummirester overalt (men faktisk ikke kastet ut i maskinrommet) og ny demperplate må inn. Jeg kommer til å følge godt med på om BB maskin på et tidspunkt starter med å lage samme "klirring" i glassene, og da bytte gummiforinger før det blir for galt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 D6 har lavt tomgangsturtall. Da jeg overhalte mitt gir (se link til egen tråd tidligere i denne tråden) snakket jeg med en ekspert hos importøren av ZF-girene. Han mente at lavt tomgangsturtall medførte en ujevn rotasjon på veiva som demperplata sliter med å fange opp. Den ujevne rotasjonen forplanter seg inn i giret, og han mente at dette var årsaken til havari i reversclutchen i mitt gir. Jeg tor det samme kan være årsak til slitasjen på demperplatene som vi ser flere eksempler på i denne tråden. Jeg har fått justert opp tomgangen maksimalt på min D6. Justeringen skjer elektronisk, slik at det er begrenset hjor høyt den kan justeres. I tillegg setter jeg motoren i forhøyet tomgang (holder inne N-knappen for at giret ikke skal koble inn) umiddelbart etter start og mens fortøyningene blir løsnet. Prøver også å sette den i forhøyet tomgang når jeg legger til kai og mens jeg fortøyer. Jeg prøver således å unngå at motoren går på tomgang så langt det er mulig. Forhøyet tomgang vil si ca 900 omdreininger. Motoren går mye roligere da enn på tomgang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Vanligvis skal demperplater holde 5000+ timer. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Kan fjærer være et bedre alternativ enn gummi i demperplate på D6? Jeg bytta på min engang i forbindelse med girkassebytte (fikk også da beskjed om at tomgangskjøring burde være et minimum) Gummi har mykere innkobling, men fjærer holder lenger ble jeg fortalt. Gikk for fjærer. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.