Jump to content

D6 370 med HS80AE gir, er dette lyden av defekt demperplate?


MRG

Recommended Posts

2010 Volvo Penta D6 370 med HS80AE gir:

Styrbord motor lager metalliske lyder både på tomgang og i gir. Forsvinner ved meir belastning. 

I videoen startar fyrst babord motor, forover og så revers. Deretter det same med styrbord motor. 

 

Legg også merke til lyd rett etter motor har stoppa. Høyrer også litt av dette på babord motor rett etter at den er stoppa. 

 

Gangtid er ca 900timar

 

Min antagelse er at dette må vera defekt demperplate mellom motor og gir. 

Enig? Eller kan det vera noko anna? 

 

Video: 

 

Link to post

Babord motor høres det ut som du har litt rakling i splines på demperplata, det hadde jeg ikke gjordt noe med. Litt rakling må du forvente.

Styrbord motor vet jeg ikke, det er tydelig rakling i splines på demperplata også her, men lydene var mer ugjenkjennelige og ikke bra. Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ?

 

 

Link to post
Mix skrev 8 minutter siden:

Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ?

 

På vår 2005-modell med samme motor og gir er det gummidempere i demperplata, ikke fjærer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Mix skrev 24 minutter siden:

Babord motor høres det ut som du har litt rakling i splines på demperplata, det hadde jeg ikke gjordt noe med. Litt rakling må du forvente.

Styrbord motor vet jeg ikke, det er tydelig rakling i splines på demperplata også her, men lydene var mer ugjenkjennelige og ikke bra. Vet du om det er brukt demperplate med fjærer ?

Når  det gjelder babord: når høyrer du dette? Under gange eller klunket når motoren stopper? 

Link to post

I denne tråden kan du lese hvordan jeg demonterte giret i forbindelse med bytte av clutcher. Jeg byttet også gummiklossene i demperplata når jeg hadde girkassen ute. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har du noen formening om mulig årsak? Har sett tilsvarende som ‘senskade’ etter grunnberøring (D6, dog med drev - mulig gjort verre ved at eier valgte å gå lang tur hjem med 1000-1500 rpm og vibrasjon i drevet). Fikk selv drevhavari ca 100 driftstimer etter sak med 2’’ trosse i propell, men demperplata overlevde.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 23 timer siden:

Har du noen formening om mulig årsak? Har sett tilsvarende som ‘senskade’ etter grunnberøring (D6, dog med drev - mulig gjort verre ved at eier valgte å gå lang tur hjem med 1000-1500 rpm og vibrasjon i drevet). Fikk selv drevhavari ca 100 driftstimer etter sak med 2’’ trosse i propell, men demperplata overlevde.

 

Nei veit ikkje årsak. 

Den andre motoren har hatt ein propellskade, men ikkje denne. 

Men eg vil tru at dersom fyrst ein gummiball tar skade går det fort... 

Var i kontakt med firma som har desse platene. Volvo kjøper dei av centaflex. 

Anbefalingen der var å sjekke / bytte gummiballer som eit vedlikehold kanskje etter 10år ettersom gummien kan verte hard og dårleg. 

 

Så eg tenkjer å opne opp andre sida ein eller annan gang...

Tek ein først den jobben er det eit berre å byta gummiballar uansett. 

 

Men er absolutt ikkje laga / montert for enkelt å gjera slikt vedlikehold... 

 

Når eg tenker meg om no i ettertid var det nok ein annan nyanse i lydbilde når ein sette styrbord motor i gir i fjor, men ingen stygg eller unormal lyd sånn sett. Berre ein annan "frekvens" enn babord. 

Link to post
  • 2 år senere...

 

MRG skrev On 1.4.2021 at 21.48:

Når eg tenker meg om no i ettertid var det nok ein annan nyanse i lydbilde når ein sette styrbord motor i gir i fjor, men ingen stygg eller unormal lyd sånn sett. Berre ein annan "frekvens" enn babord.

Da kan jeg bekrefte samme erfaring, i løpet av vinteren mener jeg å huske at det "klirret" litt i glassene i kjøkkenskapene når SB maskin ble startet og svev på tomgang, men ikke nok til at jeg tenkte noe kunne være galt. I sommer ble lydbilde på tomgangsturtall betydelig mer støyete, og så kom det etterhvert mekanisk lyd ved inn/ut av gir etterhvert.

 

Diagnosen er akkurat samme som ovenfor her, gummirester overalt (men faktisk ikke kastet ut i maskinrommet) og ny demperplate må inn.

 

Jeg kommer til å følge godt med på om BB maskin på et tidspunkt starter med å lage samme "klirring" i glassene, og da bytte gummiforinger før det blir for galt 

Link to post

D6 har lavt tomgangsturtall. Da jeg overhalte mitt gir (se link til egen tråd tidligere i denne tråden) snakket jeg med en ekspert hos importøren av ZF-girene. Han mente at lavt tomgangsturtall medførte en ujevn rotasjon på veiva som demperplata sliter med å fange opp. Den ujevne rotasjonen forplanter seg inn i giret, og han mente at dette var årsaken til havari i reversclutchen i mitt gir. 
 

Jeg tor det samme kan være årsak til slitasjen på demperplatene som vi ser flere eksempler på i denne tråden. 
 

Jeg har fått justert opp tomgangen maksimalt på min D6. Justeringen skjer elektronisk, slik at det er begrenset hjor høyt den kan justeres. I tillegg setter jeg motoren i forhøyet tomgang (holder inne N-knappen for at giret ikke skal koble inn) umiddelbart etter start og mens fortøyningene blir løsnet. Prøver også å sette den i forhøyet tomgang når jeg legger til kai og mens jeg fortøyer. Jeg prøver således å unngå at motoren går på tomgang så langt det er mulig. 
 

Forhøyet tomgang vil si ca 900 omdreininger. Motoren går mye roligere da enn på tomgang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...