Jump to content

Kan bli "spennende " drivstoff priser fremover..


Ida Marie III

Recommended Posts

Det er vel holdningen de fleste i verden har hatt og derfor er ingenting gjort og krisen er et faktum. Om vi ikke selv gjør noe kan en vel ikke forvente at andre gjør noe heller.

Etter min mening burde drivstoffprisene dobles og det fort. Og det burde jo skje over hele kloden men vi kan jo starte her hjemme i Norge.

Link to post
Bårdp skrev 6 minutter siden:

Det er vel holdningen de fleste i verden har hatt og derfor er ingenting gjort og krisen er et faktum. Om vi ikke selv gjør noe kan en vel ikke forvente at andre gjør noe heller.

Etter min mening burde drivstoffprisene dobles og det fort. Og det burde jo skje over hele kloden men vi kan jo starte her hjemme i Norge.

 

Hvorfor ikke like godt forby drivstoff?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bårdp skrev 4 minutter siden:

Fordi vi til en del ting fremdeles trenger fossilt drivstoff. Men blir det tilstrekkelig dyrt slutter en å bruke det på en sjødesløs og unødvendig måte. 

 

Hvem skal definere hva som er skjødesløs og unødvendig bruk da?

 

sevenusa.jpg.2a6d94168dcb6e91ed22cbaee882eb5b.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bårdp skrev 8 minutter siden:

Det er det ingen som trenger å definere. Blir drivstoffet dyrt nokk vil unødig bruk reduseres helt av seg selv.

 

Du får starte ditt eget parti og se åssen det går :giggle:

Klart at resten av verden vil følge med på karusellene, hvis Norge dobler drivstoffprisene..... Jada.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

MDG er iallefall under sperregrensa :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

 

"Mathilde" skrev for 2 timer siden:

Men - om ikke annet - kan vi selvfølgelig piske oss selv med høyere drivstoffpriser. Siden det svir på lommeboken må det da være godt for noe? Ja - jeg skulle virkelig ønske at det var så enkelt. 

 

Ja, utrolig nok så er det en del som tror på den religionen ... 

Link to post

Frp er snart under sperregrensa, saman med fleire ubetydelege småparti. Ellers så var noko av det første avgiftsdronninga Siv gjorde då ho fekk ministerpost, heving avgiftene på avgiftsfri diesel. Dette medførte store utfordringar for fleire bransjar, og at t.d. fleire veiprosjekt vart mykje dyrare. Frp ser vel ellers ut til å vere langt frå regjeringsmakt i lang tid framover.

Noreg treng stabilt styresett i åra framover, som er i stand til å føre ein langsiktig politikk. Det bør ikkje kome altfor mange kortsiktige stunt frå oppmerksomheitskåte ministrar. Viktig med parti med litt storleik på, eller levedyktige partiblokker. Siste regjeringsperioden kjem nok ikkje til å gå inn i historia, for å seie med mildt.

Link to post
Bårdp skrev 18 minutter siden:

Ja det kan gott hende. Men ettervært er det vel kun FRP og Senterpartiet som vil være i mot dette.

 

Det vil jo tiden vise...

Om ikke dommedag skjer de neste hundre år, slik enkelte TROR, er det jo lov å håpe at vett og forstand vinner frem...😉

Link to post

Ja vi får håpe at vett og forstand vinner fremm og at drivstoffprisene stiger raskt. Når det kommer til å forutse hvilke standpunkter politiske partier vil innta i fremtiden. Har det vist seg at det kan være lurt å se på hvilke holdninger ungdomspartiene har. De ligger som oftest noen år fremfor moderpartiene i de fleste saker. 

Link to post
Bårdp skrev 15 minutter siden:

De ligger som oftest noen år fremfor moderpartiene i de fleste saker. 

 

Det gjorde "Hitler-Jugend" også. Det var de som ga opphav til begrepet "brunskjorter".

 

Det er et historisk faktum. 

 

Men til deg, BårdP: Du som ser ut til å synes selv at du forvalter "sunn fornuft" (har du latt professor-tittelen gå til hodet på deg?),  ett enkelt spørsmål om CO2:

 

Hvor stor andel CO2 er det i atmosfæren.

-Og et annet saklig spørsmål jeg aldri har fått svar på, uansett hvem jeg spør:

Hvordan beregnet de seg frem til "2-graders målet" for den globale temperaturstigningen? (Paris-avtalen).

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Er nå heldigvis ikke alle ungdomspartier som så lett lar seg oppildne av en idiotisk partileder leder lengre. De tenker mer selv nå for tiden. Bare se på de finurlige metodene AUF har  utviklet for å verve nye medlemmer.

Link to post
Teerex skrev for 1 time siden:

 

Hvem skal definere hva som er skjødesløs og unødvendig bruk da?

 

sevenusa.jpg.2a6d94168dcb6e91ed22cbaee882eb5b.jpg

 

Hallo! Han der er bare en ansvarlig familieforsørger som skal ut og skaffe middag til familien sin. Vi ser jo at det er en fiskebåt. Siden han må kjøre langt for å komme til fiskefeltet så må han jo ha litt fart :giggle: 

Link to post
Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Kan du vise til noe faglig hold for at det IKKE haster med å få ned CO2-utslipp?

Trodde vi diskuterte priser på norsk drivstoff og viktigheten av det burde være selvforklarende.
Vi er på god vei med å kutte drivstofforbruket vårt og det kommer til å bli lavere for vært år som går.
.

 

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Etter min mening burde drivstoffprisene dobles og det fort. Og det burde jo skje over hele kloden men vi kan jo starte her hjemme i Norge.

Hva tror du skjer med bilparken da?
Hundre tusener av biler vil bli parkert og hvor stort klimaavtrykk tror du det er å produsere disse bilene som nye el-biler?
Du kan jo bare drømme om å få dette til på hele kloden og selv er hjemme er en slik tanke forbeholdt noen svært få miljø ekstremister uten tanke for samfunnet og velstanden vi har.
 

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Etter min mening burde drivstoffprisene dobles og det fort.

 

Bårdp skrev for 1 time siden:

Blir drivstoffet dyrt nokk vil unødig bruk reduseres helt av seg selv.

Helt legitimt å ha disse meningene, men det er jo samtidig som flere skriver her inne en politikk som vil ta friheten fra vanlige folk, mens de mest økonomisk priviligerte vil leve som før. Eller få fattigfolk vekk fra veiene som noen skriver. 

 

 

Løfter fram de to beste innleggene i debatten etter min mening:

Ida Marie III skrev On 28.3.2021 at 12.38:

Er det ikke mer logisk at de som åpenbart har et alt for høyt forbruk, og faktisk selv innrømmer det, gjør noe med sine egne holdninger og sitt eget forbruk...?

Og ikke bare straffer andre som ikke har dette forbruket...?

 

Bitteliten skrev On 28.3.2021 at 12.04:

Landet er nedstengt. 210.000 nye arbeidsledige siste året.

Oljeprisen øker. Statens inntekter øker med 6 mrd pga stopp i grensehandel. 
 

La oss øke avgiftene.
 

Tror man må være folkevalgt uten relevant arbeidslivserfaring (som de aller fleste er) for å se logikken

 

Link to post

 

pipe skrev 6 minutter siden:

Hva tror du skjer med bilparken da?
Hundre tusener av biler vil bli parkert og hvor stort klimaavtrykk tror du det er å produsere disse bilene som nye el-biler?
Du kan jo bare drømme om å få dette til på hele kloden og selv er hjemme er en slik tanke forbeholdt noen svært få miljø ekstremister uten tanke for samfunnet og velstanden vi har.

Tror nokk dette går helt fint. Og ettervært som tiden går er det heldigvis flere og flere som innser at vi må redusere utslipp av CO2 og andre miljøgasser. 

Roten til selve problemet med global oppvarming er jo at det er blitt så alt for mange mennesker her på kloden men det får en jo ikke endret på. Så da får en heller sette opp drivstoffprisene.

Link to post
pipe skrev 6 minutter siden:

Hva tror du skjer med bilparken da?
Hundre tusener av biler vil bli parkert og hvor stort klimaavtrykk tror du det er å produsere disse bilene som nye el-biler?
 

 

En del her vil kanskje tenke at det ikke er noe problem, vi må tydeligvis kun tenke på oss her i Norge og glemme alle andre. Så da sendes nok de gamle fossilbilene til Afrika, det har vi jo en viss tradisjon for allerede. Når disse erstattes med el-biler her hjemme, er nok problemet løst. Vi har jo ren vannkraft her i Norge må vite :rolleyes:

Link to post
Bårdp skrev 22 minutter siden:

 

Tror nokk dette går helt fint. Og ettervært som tiden går er det heldigvis flere og flere som innser at vi må redusere utslipp av CO2 og andre miljøgasser. 

 

Bårdp skrev 22 minutter siden:

Roten til selve problemet med global oppvarming er jo at det er blitt så alt for mange mennesker her på kloden men det får en jo ikke endret på. Så da får en heller sette opp drivstoffprisene.

 

At vi er blitt alt for mange på vår klode er udiskutabelt...sånn sett rart det ikke er på dagsorden...

 

Hva med mitt spørsmål til deg lengre oppe...der "båten" du sitter i er lekk med flere hull....og du velger å bare tette de minste hullene...og lar de største være...

Her skjønner jeg ikke logikken...men er åpen for forklaring...

Link to post

Tror vi båtiere kan begynne med oss selv. med helt enkle løsninger som ikke koster en krone kan vi redusere forbruket. 

Å hele tiden seile med fulle vann og drivstofftanker sørger for større forbruk.

Redusere marsjturtallet har og mye å si. Husker en arbeidsbåt vi hadde med elektronisk forbruksmåler.

Å slakke ned en del på turtallet reduserte forbruket ganske mye men utgjorde ikke så mye på farten.

 

En nabo snakker stadig høyrøstet om Sabben og hvor tåpelig alt snakket om forbruk på fritidsbåter er. Måtte spørre han om han fant en sånn motor i båthavnen nå.

  

Ellers så jeg nylig en annonsen på en nesten ny turbåt på 35 fot med 40 hk maskin. Annonsen forsvant etter 4-5 dager. Kanskje neste generasjon tar noen steg tilbake og tenker annerledes enn dagens?

 

Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...