Roger og Olina Startet 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2021 Da ble det "ny" båt på oss. Fra en Viking 31 til en Bayliner 3888. Med en total lengde på 42fot og bredde på 430cm, så blir dette litt skummelt selv om det ikke er så lange turen. Vi går fra Høvåg (Aust-Agder) og skal til Bamble. Denne helgen har vi hatt den på slipp og vasket den under, nytt bunnstoff og sinkanoder. Skulle gjerne hatt den lenger på slippen slik at vi kunne ha polert den også. For dette har ikke blitt gjort på 3 år. Men det ble det ikke tid til. Planen er å ta dette som en påsketur med stopp i Lillesand - Grimstad og Arendal bla Utfordringen er at her må jeg til en viss grad klare det meste selv. Konemor har artrose i skuldre og leddgikt. Så det å skulle legge til osv med en så stor båt, kan bli "spennende" Så både gleder og gruer meg. Båten har 2 motorer og trøster både i baug og akter. Men den har en badeplattform av dimensjoner i min verden og ser for meg at det kan bli vanskelig å beregne lengden. Så om dere ser en Bayliner som prøver på en klomsete å legge til, så setter jeg ikke pris på å bli filmet Jeg får ta det med ro, men blir nervepirrende dette.... Link to post
lurvetass Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer Hentetur med bilder er bra Hilsen Lurvetass Link to post
Espen Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Dette går så fint så, størrelsen blir du vandt til fort, ta deg god tid når du skal legge til? Link to post
mons Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Det er litt skremmende med tunge båter, men du har mye bedre tid enn med en liten lett båt. Ta det helt rolig mot kai og bruk siget i båten så klapper du sakte og pent til kai. Når du er inntil tar det mye lengre tid før den spretter eller blåser ut igjen. Gjør klar et spring forfra og heng det på rekka akter. Da er det eneste du trenger å få denne ene tampen i land så ligger du stille med ett spring og maskinen forover. Tar du en rekognoseringsrunde kan springet utstyres med en løkke som passer til nærmeste pullert el. God plass og fint å øve i havnene nå. God tur! Mons Link to post
bellen Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med flott båt. Størrelsen er bare et tall, den blir du fort vandt med. Det er bare å ta deg god tid og slakke ned tidlig. Link to post
Tom Rør Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med ny skute. Du trenger bare å ta det pent og rolig, så blir du fort vant til størrelsen. Når man er ydmyk og forsiktig, og heller prøver to ganger ifbm. tillegginger etc, går det godt. Det er din fart og komfort som skal bestemme ? Link to post
Pequod Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med flott båt! Jeg er selv ikke helt trygg på min "nye" som jeg kjøpte for snart to år siden. Det var en overgang å gå fra en 24 fots snekke til et 29 fots slagskip som var over dobbelt så tung! Men jeg har blitt mer komfortabel etter hvert, selv om jeg fremdeles har litt sommerfugler i magen når jeg skal ut og inn av havner... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Grattis med ny båt... Dette greier du fint... Som flere her sier er en tyngre båt mindre utsatt for rask avdrift...og denne har også kjøl...det er jo storebroren til den jeg har...? Med truster forut og akter er du godt skodd... Jeg fikk ikke baugtruster før etter 14 år på min...? Jeh får teste den til våren.... Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Pequod skrev 37 minutter siden: Men jeg har blitt mer komfortabel etter hvert, selv om jeg fremdeles har litt sommerfugler i magen når jeg skal ut og inn av havner... Jeg blir pissatrengt ved tillegging (selv i hjemmehavnen) etter over 30 år med samme båt og samme hjemmehavn. Da er det greit med truseinnlegg (som jeg bruker pga. fjerningen av prostata pga. kreft) som fanger opp uønskede dråper. Ida Marie III skrev 24 minutter siden: Jeg fikk ikke baugtruster før etter 14 år på min...? Jeg fikk meg truster etter 30 år, fatter ikke hvordan jeg kom meg inn og ut av trange havner de 30 årene! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Takker og bukker folkens. Joda, jeg pleier å ta med god tid når jeg skal legge til @Tom Rør. Det å ta det med ro, har reddet meg ett par ganger fra kjedelige situasjoner. Det var litt betryggende å lese dette med at det ikke er så rask drift. Det har jeg ikke tenkt på/vært klar over Wow @Ida Marie III @Pequod jeg har vel mer eller mindre hatt sommerfugler når jeg passerte 26fot for en del år tilbake. Så du kan trøste deg med at det er ikke sikkert de forsvinner Har du blitt vandt til skuta allerede da @Espen ? Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 mons skrev for 1 time siden: Det er litt skremmende med tunge båter, men du har mye bedre tid enn med en liten lett båt. Ta det helt rolig mot kai og bruk siget i båten så klapper du sakte og pent til kai. Når du er inntil tar det mye lengre tid før den spretter eller blåser ut igjen. Gjør klar et spring forfra og heng det på rekka akter. Da er det eneste du trenger å få denne ene tampen i land så ligger du stille med ett spring og maskinen forover. Tar du en rekognoseringsrunde kan springet utstyres med en løkke som passer til nærmeste pullert el. God plass og fint å øve i havnene nå. God tur! God plan mons, så gjelder det å huske dette Link to post
Espen Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Roger og Olina skrev 19 minutter siden: Takker og bukker folkens. Joda, jeg pleier å ta med god tid når jeg skal legge til @Tom Rør. Det å ta det med ro, har reddet meg ett par ganger fra kjedelige situasjoner. Det var litt betryggende å lese dette med at det ikke er så rask drift. Det har jeg ikke tenkt på/vært klar over Wow @Ida Marie III @Pequod jeg har vel mer eller mindre hatt sommerfugler når jeg passerte 26fot for en del år tilbake. Så du kan trøste deg med at det er ikke sikkert de forsvinner Har du blitt vandt til skuta allerede da @Espen ? @Roger og Olina har desverre ikke fått vært så mue ute som jeg hadde ønsket grunnet sykdom, men det jeg har vært ute har gitt meg synkende skuldre da båten har oppført seg som jeg har forventa hver gang ? Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med flott båt! Gode råd om å ta det med har du allerede fått! I tillegg trenger du bare å huske på at jo større båten er jo enklere er den å håndtere!??? Et lite tips, utstyr kona med en bærbar VHF, sett den på Kanal L2 og det samme på den du har inne, så kan dere rolig og klart prate med hverandre. Kona kan stå hvor som helst på båten og gi deg anvisninger om avstander til hva som helst. Det er et triks som jeg bruker på praksiskurset her ombord og som jeg selv benytter. Da blir det aldri misforståelser eller hissig skriking???? God tur og nyt båten! Pøs på med bilder! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med stor og flott skute. Biltema har skjerm med to trådløse ryggekameraer. Bruker de selv i motorrom, men de kan også være fine for å ha styr på plattformen bak. Skjerm leveres med sigarett uttak, så kan du bruke den både oppe og inne ved behov. Link to post
LALUNA II Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Grattis med ny båt Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Barbaria Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Gratulerer med ny båt, størrelsen blir du raskt vant til. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Solbris II skrev 50 minutter siden: Et lite tips, utstyr kona med en bærbar VHF, sett den på Kanal L2 og det samme på den du har inne, så kan dere rolig og klart prate med hverandre. Kona kan stå hvor som helst på båten og gi deg anvisninger om avstander til hva som helst. Jepp, det har vi allerede pratet om. Har ett håndapparat, så det kommer nok til å bli flittig brukt Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Jepp, det har vi allerede pratet om. Har ett håndapparat, så det kommer nok til å bli flittig brukt Dette blir ikke noe annet enn berre lekkert!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steihy Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Vhf, Midtskipsspring, trustere, god "oppskrift", bleier - her er det meste på stell, dette blir bra. MEN: Det enkeltelementet som har vist seg aller viktigst for noen, er forsikring. Seriøst. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Murphy's law Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Når du skal ligger til kai, bruke gjerne denne skilt! https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/ovelseskjoringsskilt-2000016405 Og alle skal ut og hjelpe deg! VHF, LRC, D5L/A Link to post
LALUNA II Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bellen Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Ett godt tips når du har to-motors installasjon er at du ikke bruker rattet i det hele tatt ved manøvrering, kun bruke propellene. La roret stå midtstilt og bakk med babord motor og gå fremover med styrbord motor for å vri baugen mot babord og motsatt for å vri styrbord. Skal du snu raskere, så gir du mer gass akterover med den motoren som bakker. Det er mye mer stress om du i tillegg skal bruke rattet samtidig som du skal holde styr med motorene og baugthrusterene samtidig, så venn deg fort til å ikke bruke roret. Og etter hvert vil du også merke at du knapt trenger å bruke thrusterene også. Link to post
Roger og Olina Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mange gode råd her Men ett L merke, ikke pjokker Forsikring er på plass ja og bleier vurderes... Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Hva med å døpe skuta "MS/ Ever Given" Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn