Jump to content

Hentetråd, ikke så lange turen - men litt skummelt

Roger og Olina

Recommended Posts

Solbris II skrev for 5 timer siden:

Er ikke misunnelig i det hele tatt!??

Ser helt nydelig ut!

Hvordan fungerer skuta? Begynner du å bli vant til den?

Nei, har ikke blitt vant til den. Har jo vært lite med å legge til osv, men knota litt når vi kom hjem og skulle legge til ved brygge. Prøver meg ut med tommel trikset, men tror jeg er litt for pinglete med trottelen. Blir nok å øve på ting og tang en stund femover :wink:

Roger og Olina skrev for 3 timer siden:

Nei, har ikke blitt vant til den. Har jo vært lite med å legge til osv, men knota litt når vi kom hjem og skulle legge til ved brygge. Prøver meg ut med tommel trikset, men tror jeg er litt for pinglete med trottelen. Blir nok å øve på ting og tang en stund femover :wink:

Det går ikke lange stunden før du venner deg til skuta!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev for 4 timer siden:

Det går ikke lange stunden før du venner deg til skuta!???

Satser på det. I dag skal jeg utforske hvert minste lille skott og nedvask av motorrom osv. Så får vi se om det blir en tur i ettermiddag :wink:

Takk for hyggelige tips og ord gjennom tråden Solbris II :wink:

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Satser på det. I dag skal jeg utforske hvert minste lille skott og nedvask av motorrom osv. Så får vi se om det blir en tur i ettermiddag :wink:

Takk for hyggelige tips og ord gjennom tråden Solbris II :wink:

Bare hyggelig! Veldig koselig å få være med på turen!???

Mvh

Solbris II

Roger og Olina skrev for 13 timer siden:

2 motorer er fantastisk når du blir vant til det...

Du har jo egen brygge forstår jeg, så det er bare å øve uhemmet...

Fikk dere gjort noe med diesel lekkasjen..?

Har ikke bytte påfyllings-slangen ennå. Har ny og i og med at sprekken satt ganske langt oppe, så brenner det ikke. Må demontere eksos og trenger ett stk slangemenneske for å komme til, en av svigersønnene får holde :giggle: Men må gjennomføres da. I dag så kom jeg ikke så veldig langt. Dvs, har holdt på siden 07:00 til 17:30 med nedvask helt akter + dratt ut masse skit. Alt i fra planker til gamle slanger og tau. Merker meg at den ene motoren ryker mer enn den andre ved oppstart. Minner meg litt om Forden vi hadde i forrige båt. Akkurat det bekymrer meg bittelitt. Ser også at disse gummislangene som er på akslene, er sprukne. Jeg vet ikke helt hvilken funksjon disse har. Det er vannsmørte aksler viss-nokk.. 

Roger og Olina skrev 26 minutter siden:

Har ikke bytte påfyllings-slangen ennå. Har ny og i og med at sprekken satt ganske langt oppe, så brenner det ikke. Må demontere eksos og trenger ett stk slangemenneske for å komme til, en av svigersønnene får holde :giggle: Men må gjennomføres da. I dag så kom jeg ikke så veldig langt. Dvs, har holdt på siden 07:00 til 17:30 med nedvask helt akter + dratt ut masse skit. Alt i fra planker til gamle slanger og tau. Merker meg at den ene motoren ryker mer enn den andre ved oppstart. Minner meg litt om Forden vi hadde i forrige båt. Akkurat det bekymrer meg bittelitt. Ser også at disse gummislangene som er på akslene, er sprukne. Jeg vet ikke helt hvilken funksjon disse har. Det er vannsmørte aksler viss-nokk.. 

Ta bilder av de tingene du nevner og jeg ut!

Er det vannsmurte pakkbokser er det helt supert så lenge mansjetten er tett!

Begynner de å sprekke er det greit med et oppløft og få de byttet. 

Mvh

Solbris II

Solbris II skrev 39 minutter siden:

Ta bilder av de tingene du nevner og jeg ut!

Er det vannsmurte pakkbokser er det helt supert så lenge mansjetten er tett!

Begynner de å sprekke er det greit med et oppløft og få de byttet. 

Ja, det er nok vannsmurt pakkboks..samme som jeg har på min båt..kjølevann fra motor...bare å bytte om de er sprukken...

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Ja, den ser morken og fæl ut...bare å bytte..da må du på land...

Samt gjøre litt reint rundt der ...?

Det var vel svaret jeg fryktet. Vil det da si at ror må av og aksel trekkes ut?

Dette har jeg ikke gjort før :nonod:

Andora skrev 7 minutter siden:

Det holder vel å ta av klemflensen, hvis du da har plass nok mellom propell å ror så kan du bare skyve aksel bakover mot ror. Pakkboksen må selfølgelig også av. 

Takk for tilbakemelding, må ta en prat med han jeg kjøpte båten av. For jeg spurte om slike ting var i orden - noe han bekreftet at de skulle være. Så ser jeg dette når jeg holder på å gjøre rent...

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Det var vel svaret jeg fryktet. Vil det da si at ror må av og aksel trekkes ut?

Dette har jeg ikke gjort før :nonod:

Jeg vil tro det er identisk med min båt...

Da er det av med aksling på klemflens (ved gearet) og trekke den bakover...

Om propellen kolliderer med ror før du får nok plass, er det bare av med propellen.. akslingen glir på utsiden av roret når roret er midtstilt...??? 

Om gummien er så morken at det haster skal jeg ikke uttale meg om..men den så litt tvilsomme ut på bildene...men de er jo tjukk som bildekk...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Du bør nok polere akslingen foran pakkboksen før du setter det sammen igjen.

Slik korrosjon ødelegger tetninger når du drar akslingen igjennom.

Etterpå kan du sette akslingen inn med fett for å unngå ny korrosjon (hvis den ikke er galvanisk).

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...