Corvin17 Startet 29.Mars.2021 Del på Facebook Startet 29.Mars.2021 I servicemanualen til min DF70A står det at motoroljen skal byttes ved 100t eller 6mnd. Hvis motoren går 20t en sesong, så skal den tydeligvis fortsatt byttes før neste sesong. Kan gjette at dette har med noe problematikk rundt temperatur forskjeller fra sommer til vinter eller noe lignende, som sannsynligvis vil inntreffe ifb med en 6mnd intervall, men kan ikke helt se at dette skal være noe annerledes enn på en bil, som gjerne kan et par år før oljen trenger å byttes ifølge serviceintervallene. Noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Er vel tatt høgde for 100 timer full pinne. Tilsvarer nå noen kilometer det men i bilen lunker man jo bare rundt samtidig som det nå brukes en heilt anna oljekvalitet enn den du har på påhengsen. Som gjerne har mineralolje og heller kan sammenlignes med veteranbiler. Skiftet ganske hyppig olje den tida sjøl på bilen. Ellers er nå det lov å bruke normalt vett mht intervallen. Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Gode poeng du trekker frem Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 (redigert) Motoren din varer kanskje bare 20 år istedenfor 21 år hvis du drøyer det til 1-2 år mellom hvert oljeskift Jeg skifter ikke nødvendigvis motoroljen hvert år selv hvis jeg ikke har brukt båten tilstrekkelig mye. Da holder det med annethvert år. Produsenten må bare ta høyde for et eller annet worst case scenario, og verkstedene skal jo ha inntekter de også. Primært serviceinntekter, ikke garantireparasjoner Men på bilen skifter jeg oljen hvert år. Den har jo dårligere arbeidsforhold generelt sett, enn en påhengsmotor. Støv, korte turer uten å bli skikkelig varm, kaldstart på vinteren osv. Og så er det jo en dieselmotor, så de bør man ikke utsette oljeskiftene for lenge på. 5.000 km er passe, og tilfeldigvis ca. det jeg kjører i året Redigert 30.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.