Jump to content

Teinehaler som ankervinsj til havfiske?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve meg litt med å fiske etter lange, brosme og sånt på 100-150 m dyp. Jeg har et 20 kilos Bruce-anker liggende som skal brukes til utriggerfortøyning om vinteren, men jeg rakk ikke å gjøre det klar denne vinteren. Kan jeg bruke det så jeg ligger stille, og så trekke det opp igjen med Hobbyfisheren? Jeg vet ikke noe som helst om ankervinsjer, men kanskje de har noen spesielle funksjoner som jeg trenger, og som ikke Hobbyfisheren har? Det er kanskje best å bruke et tynt tau i belastningspunktet, sånn at jeg kan rive det over og så trekke det opp av sanden, eller hva det nå er der jeg legger meg, før jeg kobler på Hobbyfisheren?

Eller bør jeg heller satse på en tradisjonell paraplydregg til dette bruket, den er kanskje enklere å få løs igjen?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Det burde gå greit. Man trekker jo vesentlig tyngre krepseteinelenker fra det dypet. Men du klarer nok ikke å ankre opp på de dybdene med et 20kg Bruce. Du må i tilfelle henge på et tungt lodd et stykke over ankeret for å få ned visningen på tauet mellom ankeret og loddet, hvis ikke vil du drive av.

Støtter deg forøvrig i å bruke tynt tau, men jeg ville gått for et tynt tau (type litt tykt teinetau) hele veien, hvis ikke vil tauet gi alt for stor motstand i vannet, det vil løfte ankeret. 

Takk! Jeg har faktisk en ledig rull av det jeg bruker til teinetau (OK marine 10 mm synketau), så det var planen å bruke det. Men jeg har noen meter kjetting til den dreggen, så planen var jo å bruke tau --> kjetting --> bruce. Men hva med å gjøre det tilsvarende med en paraplydregg istedenfor? Jeg redigerte nok og la til det mens du skrev. Jeg tenkte på et på rundt 12 kilo, med kjetting foran. Det griper jo lettere i stein og sånt også.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Et alternativ er kanskje å binde på en karabinkrok 20-30 meter fra Bruce, og der henge på paraplyankeret (slått sammen) Da får du hjelp til å få ned vinkelen på tauet mot Bruce (med mindre det blåser en del eller er sterk strøm i vannet).

(Jeg har 200 meter teinetau liggende for nettopp ankring for dypfiske, men jeg har aldri brukt det. Har ikke haler, og orker ikke tanken på å dra opp 200 meter manuelt. ?. Har tenkt på å lage løsning for å trekke det op med en fender, men det har blitt med tanken.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mulig. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til et paraplyanker som setter seg fast på 150 meters dybde. Spesielt på steinbunn. Jeg har ikke opplevd at et Bruce setter seg fast på samme måte som et paraplyanker kan (på steinbunn). Men nå vet ikke jeg hvordan steinbunnen ser ut heller på slike dyp. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mastiff skrev 35 minutter siden:

Jeg tenkte på et på rundt 12 kilo, med kjetting foran.

Tror ikke litt kjetting gjør den store forskjellen på det oppsettet. 

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

Et alternativ er kanskje å binde på en karabinkrok 20-30 meter fra Bruce, og der henge på paraplyankeret

Jeg ville heller sagt motsatt, altså dreggen i enden, og Brucen som dødmann 20m lenger opp. Da får man en kravftigere knekk på lina, og dreggen får faktisk en mulighet til å fungere. Brucen vil få så dårlig visning at den i praksis vil fungere som et lodd. Hvis det er steinbunn der du skal fiske er det en viss mulighet for at dette kan fungere. Hvis ikke ville jeg foreslått en 10kg Bruce i enden, den graver seg vesentlig bedre ned enn en dregg, og et 25kg lodd et stykke opp. Loddet bør være så tungt at det stort sett ligger på bunn, da vil ankeret kunne få feste. Loddet må være i stål eller bly, ikke betong, det har for lav egenvekt. Dreggen/ankeret kan du sjakle i bakkant og bendsle foran, da kan du kjøre det løs om det setter seg fast. 

Lagt til:

Og husk at du må ha vesentlig lengre tau enn dybden du skal ankre på. Hvor mye vet jeg ikke, men kanskje 50%.

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja, jeg forsto det, takk. Det vil fungere omtrent som daumannen jeg skal ha når jeg har fått festet de to Bruce-ankerne mine i gjørmebunnen i bukta her. Jeg tror du var med på den diskusjonen i høst, jeg fikk bare ikke sjansen til å gjøre det denne vinteren av diverse årsaker.

Det har jeg faktisk brukt som lodd til ei havteine. Dessverre ble både teina og loddet stjålet, men hvis fyren trakk for hånd, fikk han virkelig slite for det! :lol: Det viste seg at kettlebells på Jula er billigere enn blylodd på OK Marine!

Mastiff skrev 9 minutter siden:

Det har jeg faktisk brukt som lodd til ei havteine. Dessverre ble både teina og loddet stjålet, men hvis fyren trakk for hånd, fikk han virkelig slite for det! :lol: Det viste seg at kettlebells på Jula er billigere enn blylodd på OK Marine!

Rusta er billigere tror jeg. ?

En annen enkel måte er en stoooor kulefender på dreggtauet, ha en mothaker noen meter over dreggen, gi på, så kommer dreggen opp av seg selv og mothakeren gjør så den ikke glir ned igjen. Så er det bare og dra inn kulefenderen med dreggen hengende 3meter under 

Om du bruker kulefender/blåse så er trikset og ha kjetting som veier mer enn dreggen. Da blir dreggen sittende fast oppe ved blåsa. Har lest noe om oppankring på dypt vann på fiskersiden, så ta ett søk der eller spør på havfiskegrupper på facebook så får du sikkert noen tips :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...