Jump to content

Liming av Polyester


REM

Recommended Posts

Jeg er iferd med å bygge om båten med en ekstra sovekabin. Jeg trenger spikerslag mot glassfiberskott, og er usikker på hvilket lim og eventuellt hvilken forbehandling som er å anbefale. Jeg skal altså lime 1x2" spikerslag til glassfiberskott og benytte dette til å skru opp veggpaneler.

Har sjekket emneoversikt uten å få noe bra svar.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

PL400!

Direkte og uten forbehandling av gammel herdet polyester?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Direkte og uten forbehandling av gammel herdet polyester?

Har iallfall limt veldig mye med denne i båten. Pusser fint og avfetter med aceton. Har også måtte fjerne enkelte lister som er limt med PL400, og somregel er det ikke limen som slipper, men listen som deler seg, eller glassfiberlaminantet som følger med!

 

Og så er det relativt rimlig. 79,- pr tube på europris. Tror eg har brukt 30 slike tuber!

Link to post
Share on other sites

Har iallfall limt veldig mye med denne i båten. Pusser fint og avfetter med aceton. Har også måtte fjerne enkelte lister som er limt med PL400, og somregel er det ikke limen som slipper, men listen som deler seg, eller glassfiberlaminantet som følger med!

 

Og så er det relativt rimlig. 79,- pr tube på europris. Tror eg har brukt 30 slike tuber!

Bra Eysteind, takk for tipset.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en del av West System sin epoksy. Gjerne med "filler". Rører ut en grøt og legger en god fuge på begge sider av det som skal festes, hvis mulig da. Denne siger ikke så lett hvis den er tykk nok. Holder gjør det nesten uansett hvis du får litt lengde på fugen. Bare avfett godt først.

 

Jeg brukte ikke noe annet når jeg lagde fester for benker og skott i Sjømannen jeg bygde en gang i tiden. Det var ingenting som løsnet så lenge jeg hadde båten..... :wink:

 

Men PL 400 er sikkert billigere hvis det gjør samme nytten...

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger spikerslag mot glassfiberskott,

Jeg regner med at det bare er et innarbeidet begrep du bruker uten å tenke deg om, men spiker i båt er en særdeles dårlig ide. Bruk skruer. Forøvrig er PL400 et fantastisk lim. Etter hva jeg har lest behøver du ikke å avfette før liming engang. Sitter like godt uten. NB Dette har jeg ikke forsøkt selv, det er bare noe jeg har lest et sted.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det bare er et innarbeidet begrep du bruker uten å tenke deg om, men spiker i båt er en særdeles dårlig ide. Bruk skruer. Forøvrig er PL400 et fantastisk lim. Etter hva jeg har lest behøver du ikke å avfette før liming engang. Sitter like godt uten. NB Dette har jeg ikke forsøkt selv, det er bare noe jeg har lest et sted.

Nei, ingen fare. Jeg skal ikke spikre :lol: Har ikke hørt annen betegnelse på denslags. Skrueslag? Nei. Reisverk kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal til med samme jobben i ene aktercabinen på seilbåten.

Limer "spikerslag" på skott og undr dekk, deretter garnering med tynne lister.

Hadde tenkt å bruke kontaktlim, men det er kanskje ikke så lurt ??

Er det kun Europris som selger PL400 ? Eller finnes det i malerbutikker/jenvarer?

Link to post
Share on other sites

[quote name='Arild Iversen' date='01.11.05 21:45' post='177396'

Er det kun Europris som selger PL400 ? Eller finnes det i malerbutikker/jenvarer?

 

Finnes i de fleste velassorterte malerbutikker. Et fantastisk lim, brukbart til det meste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det kun Europris som selger PL400 ? Eller finnes det i malerbutikker/jenvarer?

Kan kjøpes i både trelast, jernvare, malerforretninger og andre.

 

Har brukt PL400 til lignende i båt selv, og kan gå god for kvaliteten, sitter som juling. Skulle rive ned ett "spikeslag" som var limt med PL, her sprakk treverket, og limet måtte skjæres/ slipes bort.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruke PL400 når man kan bruke sikaflex? Litt dyrere, litt tregere til å herde, men gjennomprøvet i båt og i fuktighet.

 

Polyuretanlim er fantastisk bra til slike ting.

 

Sika 292 og sika 291 er glimrende.

Problemet med sika til å lime treverk til glassfiber er at det sitter så enormt fast at man aldri mer får det av uten å ødelegge trevrket.

 

Mener at sika 292 har dobbelt så god strekkfasthet før brudd enn 291. 291 har dobbelt så god som PL400.

PL400 Heavy Duty Construction Adhesive

PL Premium Polyurethane Construction Adhesive

Og Premium-typen som er 3 ganger bedre de andre? Den er laget av..... polyuretan 100%.

 

Why use the standard one when you can use the premium? :smiley:

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...