R.O Startet 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2021 Dette er en D4, og Volvo sier 2år. Jeg byttet i fjor, og den så fin ut, så jeg tenkte å la den gå en sesong til. På en annen side har det vært kaldt i vinter, da har den stått slik lenge i minusgrader... Overkill å bytte hvert år, eller en grei forsikring? Når VP sier 2år så har de vel tatt høyde for at den overvintrer i impellerhuset, ikke tas ut å lagres inne... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 4år/1000t er det på Yanmaren min iflg veiledningen. På de motorer jeg har hatt har jeg aldri opplevd at de er slitt. Nøye med å aldri tørrkjøre. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Bytter hvert 2 år. Men de ser helt fine ut. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Kayb Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Har 1 i reserve, skifter ved behov. Inspeksjon hvert år Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Har skiftet 3 ganger på 2000 timer...yanmar Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 På di to siste motorer jeg har hatt er pumpa plassert helt tragisk. Må ut med dynamo og ene motorlabben for å komme til. Skulle likt å se noen drive med det i høy sjø. Det fører til at man ikke sjekker om den er ok, men bytter når man først har demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mine to kompiser som begge er maskinister og på sjøen med egen plettfrie båt bytter ved behov. Den blir inspisert hvert år. Jeg har hatt min i fire år på forrige båt og de var like myke når båten ble solgt. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Optimist1 Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Byttes ved behov. Tas ut og lagres i lufttett pose på vinteren. Mener det er anbefalt av Volvo. Har alltid med reserve, men aldri hatt behov for det. KAD44. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Bytter på ca 5-600 timer/hvert 5 år yanmar motor. De ser hele og ok ut ved bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Den gang vi hadde båt med en motor, byttet vi hvert år (for følt trygghet). Da vi byttet til båt med to motorer, begynte vi å bytte hvert fjerde år. To impeller ryker ikke samtidig Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Inspeksjon hvert år, byttet etter 4 år. Nå var det antydning til sprekk på ene bladet. Volvo penta D6. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Cetus Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Har kjørt i stykker en impeller for mange år siden, og deler av denne gikk da inn i kjøler, så det er ikke å anbefale. Volvo Penta anbefaler å skifte 2 hvert år på vår D6-370 og tenker det er en billig forsikring. Så det gjør jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Hvis sikkerhet for at båtsesongen skal gå tilnærmet garantert ift impeller så skifter du hvert år. Jeg gjør det på mine D6. Det som er kjedelig hvis den ryker er at du kan få impellerdeler inn mot kjølere, så blir det demontering av slanger etc og styr for å få de ut. Passer dårlig midt i ferien når du er avgårde med familien. På mine D6 er det gamle typen sjøvannsfilter så hvis impeller ryker går bitene inn i filteret. På nyere typer er filter før impeller såvidt jeg har forstått. Men for å evnt gjenbruke for hvert 2 År er det lurt å demontere, legge i en pose og legge kjølig. Går sikkert veldig bra.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Jeg pleier å skifte hver 5-6 år. Om jeg husker på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"Mathilde" Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Gabi skrev 32 minutter siden: Hvis sikkerhet for at båtsesongen skal gå tilnærmet garantert ift impeller så skifter du hvert år. Jeg gjør det på mine D6. Det som er kjedelig hvis den ryker er at du kan få impellerdeler inn mot kjølere, så blir det demontering av slanger etc og styr for å få de ut. Passer dårlig midt i ferien når du er avgårde med familien. Enig i logikken her, og praktiserte det på samme måte da jeg hadde båter med innenbordsmotor. Men helt ærlig - jeg så aldri antydning til slitasje på de impellerne jeg byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Byttet etter 4 år, ser fin ut. varierer sikkert på hvor mye timer de er kjørt på og også kvalitet på impelleren.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Hvor lenge impelleren varer, bortsett fra gummikvalitet og driftstimer, er nok også avhengig av hvordan selve impellerhuset er bygget. Huset i min Yanmar 4JHE er ovalt. Mange andre hus har en fastskrudd kam som jeg vil anta sliter mye mer på selve impellergummien. Jeg har hatt båten siden 1987 og aldri opplevet en ødelagt impeller. Den er kun byttet ifb. andre oppgaver og hver impeller har sittet i 600 - 1000 timer. Yanmar anbefaler forøvrig 600 timer. Her impellerhus med løs kam, som jeg også har hørt har løsnet. Her impellerhuset på min Yanmar. Som en ser, er åpningen for impelleren oval. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Helt enig med Lars her. På den KAMD43P motoren jeg hadde i Balticen så det ut som impelleren fikk kraftig påkjenning pga en veldig utstikkende del i impeller huset. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Her et annet bilde av impellerhuset mitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
cmb Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Lars H er inne på noe som er mere viktig enn bare gummi på impeller. Pumpehuset blir slitt det også. Noen ganger er det så slitt at det får skarpe kanter som gnager ny impeller i stykker på noen få omdreininger. Er ingen fasit på slitasje, men grundig innspeksjon er nødvendig. Så sjekk hvert år er bra. Sjekk hvert 2 år...tja Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år (Edit: les "normale båtsesonger") uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv. Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk. Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord. Redigert 30.Mars.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 ??? Bra svart. Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) 25 minutes ago, Chiefengineer said: Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år (Edit: les "normale båtsesonger") uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv. Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk. Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord. Tenker Chiefengineer oppsummrer dette særdeles bra, god påske Redigert 30.Mars.2021 av Cetus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.