Jump to content

Hvor hyppig bytter folk impeller? - VP D4

R.O

Recommended Posts

Dette er en D4, og Volvo sier 2år. Jeg byttet i fjor, og den så fin ut, så jeg tenkte å la den gå en sesong til. På en annen side har det vært kaldt i vinter, da har den stått slik lenge i minusgrader... Overkill å bytte hvert år, eller en grei forsikring?  Når VP sier 2år så har de vel tatt høyde for at den overvintrer i impellerhuset, ikke tas ut å lagres inne...

image.png.5649d0d3b04f811199b29fef23b14e25.png

Mine to kompiser som begge er maskinister og på sjøen med egen plettfrie båt bytter ved behov. Den blir inspisert hvert år.
Jeg har hatt min i fire år på forrige båt og de var like myke når båten ble solgt.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis sikkerhet for at båtsesongen skal gå tilnærmet garantert ift impeller så skifter du hvert år. Jeg gjør det på mine D6. Det som er kjedelig hvis den ryker er at du kan få impellerdeler inn mot kjølere, så blir det demontering av slanger etc og styr for å få de ut. Passer dårlig midt i ferien når du er avgårde med familien.

På mine D6 er det gamle typen sjøvannsfilter så hvis impeller ryker går bitene inn i filteret. På nyere typer er filter før impeller såvidt jeg har forstått.

Men for å evnt gjenbruke for hvert 2

År er det lurt å demontere, legge i en pose og legge kjølig. Går sikkert veldig bra....

Gabi skrev 32 minutter siden:

Hvis sikkerhet for at båtsesongen skal gå tilnærmet garantert ift impeller så skifter du hvert år. Jeg gjør det på mine D6. Det som er kjedelig hvis den ryker er at du kan få impellerdeler inn mot kjølere, så blir det demontering av slanger etc og styr for å få de ut. Passer dårlig midt i ferien når du er avgårde med familien.

Enig i logikken her, og praktiserte det på samme måte da jeg hadde båter med innenbordsmotor. Men helt ærlig - jeg så aldri antydning til slitasje på de impellerne jeg byttet ut. 

Hvor lenge impelleren varer, bortsett fra gummikvalitet og driftstimer, er nok også avhengig av hvordan selve impellerhuset er bygget. Huset i min Yanmar 4JHE er ovalt. Mange andre hus har en fastskrudd kam som jeg vil anta sliter mye mer på selve impellergummien. Jeg har hatt båten siden 1987 og aldri opplevet en ødelagt impeller. Den er kun byttet ifb. andre oppgaver og hver impeller har sittet i 600 - 1000 timer. Yanmar anbefaler forøvrig 600 timer.

Her impellerhus med løs kam, som jeg også har hørt har løsnet.

impellerhusLloes_kam.jpg.e8891d6beddda9a2beb2d04c0274af71.jpg

Her impellerhuset på min Yanmar. Som en ser, er åpningen for impelleren oval.

impellerhus_int_kam.jpg.2d1387a0ed7508d2c28a4e7650d53205.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H er inne på noe som er mere viktig enn bare gummi på impeller. 

Pumpehuset blir slitt det også.

Noen ganger er det så slitt at det får skarpe kanter som gnager ny impeller i stykker på noen få omdreininger.

Er ingen fasit på slitasje, men grundig innspeksjon er nødvendig. Så sjekk hvert år er bra. Sjekk hvert 2 år...tja 

Mvh Cmb 

Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år (Edit: les "normale båtsesonger") uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv.

Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk.

Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
25 minutes ago, Chiefengineer said:

Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år (Edit: les "normale båtsesonger") uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv.

Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk.

Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord.

Tenker Chiefengineer oppsummrer dette særdeles bra, god påske

Redigert av Cetus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...