Miller Time Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 (edited) Jeg har lest og hørt at det kan lønne seg å flushe motoren med billig olje for å fjerne slaggstoffer... Jeg hadde problemer med turboen på en AQAD30 for 16 år siden og fikk beskjed av turbo reparatør om å skifte olje, kjøre i 4 timer og skifte olja igjen så repetere prosessen enda en gang. Jeg gjorde som han sa og utrolig nok så virket turboen etter det... Jeg har nå to Tamd 72 motorer som jeg bytter olje på annen hvert år. Noen som har noen erfaringer? Edited March 29, 2021 by Miller Time (see edit history) Quote Link to post
Hakkannen Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 (edited) Har god erfaring med QMI innvendig motorvask, en tilsetning du tilfører den gamle olja. Må tappe av oljemengden man tilsetter først. Har brukt denne på blant annet Chevrolet 5,7-liters bensinmotor, Saab bensin, Volvo bensin, Toyota diesel og Mr.Perkins (i båten). Du vil knapt tro hvor mye drit og partikler som kommer ut når olja tappes av etter å ha sirkulert med den innvendige motorvasken en stund. Det bør nevnes at hvis motoren har hatt sjeldne oljeskift kan det være lurt å følge ekstra godt med på oljetrykket en stund etter flushing/rens, da større biter med slagg kan tette gitteret på pickupen til oljepumpa. Alternativt har (selvfølgelig) Biltema en egen rengjøringsolje de selger til en fordelaktig pris. Har ikke prøvd denne selv da. Tenker det er en smule bedre ressursbruk å heller bruke QMI og den gamle olja til å rense med enn å kjøre gjennom splitter ny olje (også med tanke på miljøet, hvis man bryr seg om slikt), så lenge man får renset opp slik at man blir kvitt slagg og sot. Edited March 29, 2021 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.