Miller Time Startet 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2021 (redigert) Jeg har lest og hørt at det kan lønne seg å flushe motoren med billig olje for å fjerne slaggstoffer... Jeg hadde problemer med turboen på en AQAD30 for 16 år siden og fikk beskjed av turbo reparatør om å skifte olje, kjøre i 4 timer og skifte olja igjen så repetere prosessen enda en gang. Jeg gjorde som han sa og utrolig nok så virket turboen etter det... Jeg har nå to Tamd 72 motorer som jeg bytter olje på annen hvert år. Noen som har noen erfaringer? Redigert 29.Mars.2021 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Har god erfaring med QMI innvendig motorvask, en tilsetning du tilfører den gamle olja. Må tappe av oljemengden man tilsetter først. Har brukt denne på blant annet Chevrolet 5,7-liters bensinmotor, Saab bensin, Volvo bensin, Toyota diesel og Mr.Perkins (i båten). Du vil knapt tro hvor mye drit og partikler som kommer ut når olja tappes av etter å ha sirkulert med den innvendige motorvasken en stund. Det bør nevnes at hvis motoren har hatt sjeldne oljeskift kan det være lurt å følge ekstra godt med på oljetrykket en stund etter flushing/rens, da større biter med slagg kan tette gitteret på pickupen til oljepumpa. Alternativt har (selvfølgelig) Biltema en egen rengjøringsolje de selger til en fordelaktig pris. Har ikke prøvd denne selv da. Tenker det er en smule bedre ressursbruk å heller bruke QMI og den gamle olja til å rense med enn å kjøre gjennom splitter ny olje (også med tanke på miljøet, hvis man bryr seg om slikt), så lenge man får renset opp slik at man blir kvitt slagg og sot. Redigert 29.Mars.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.