Jens_P Startet 11.Juni.2003 Del på Facebook Startet 11.Juni.2003 Bytter startmotor på min gamle Perkins 4.99 fra 1960 og etter kveldens forsøk er det en del frustrasjon. Motoren er samme som 4.107 (untatt stempler og sylinderforinger) og svært lik 4.108. På min motor er imidlertid plusspolen til gods, noe jeg mistenker at 4.107 og 4.108 ikke har. (Ekte engelskmann med oljelekkasjer!) Ny 2-polet starter er innkjøpt hos Universal Diesel, prøvekjørt hjemme på benken før montering. Under prøvekjøring registrerte jeg at innslaget var polaritetsavhengig. Under test ombord går starteren, men den går ikke i inngrep med startkransen. (Tok meg ikke tid til å koble om i kveld.) I min villfarelse har jeg trodd at starteren er uavhengig av polaritet, men er nå i tvil. (Den gamle ser ut til å være såkalt seriemotor.) Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Poseidon Svart 11.Juni.2003 Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 ..... Under prøvekjøring registrerte jeg at innslaget var polaritetsavhengig. Under test ombord går starteren, men den går ikke i inngrep med startkransen. (Tok meg ikke tid til å koble om i kveld.) I min villfarelse har jeg trodd at starteren er uavhengig av polaritet, men er nå i tvil. (Den gamle ser ut til å være såkalt seriemotor.) Noen som vet noe om dette? Startere er vanligvis seriemotorer og de vil derfor beholde samme dreieretning, uavhengig av polaritet. Dette fordi ombytting av polariteten på klemmene fører til at polariteten byttes om på både anker og stator samtidig. Når du nevner "innslag" så er jeg litt i tvil: Har starteren eget "innslag", dvs en elektromagnet som ligger på toppen av selve startmotoren, og som via en vippemekanisme bringer drevet i inngrep med startkransen før starter begynner å rotere? Eller har den vanlig "bendix", slik at det er rotasjonen som skal "skru" drevet i inngrep med startkransen? Hvis du har den første kategorien, så er det mulig at elektromagneten får problemer med ombyttet polaritet, men har du 2-polet starter så kan du vel prøve å bytte om - for å se om den slår inn? Hvis du har den andre kategorien, med bendix, da er det jo startmomentet som skal gi den raske vridningen som er nødvendig for å få drevet i inngrep. Forutsatt starteren virkelig sviver riktig vei, så ser jeg to muligheter; enten er startmomentet for dårlig (prøver du med noen tynne kabler?), eller så går benixen tregt - men husk at den bare bør smøres med ganske tynn olje. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Dersom + og - blir ombyttet på en 2-polet starter vil ikke innslaget fungere da dette får samme polaritet i begge ender av spolen. Dreieretningen endres dog ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Takker for svar fra dere begge. Starter er av ny moderne type med mekanikk som skyver tannhjulet i inngrep med tannkransen. Har i løpet av dagen fått stadfestet det dere sier om polaritet. Retningen på såvel strøm fra startbryter som retning på hovedstrømmen gjennom innslaget må gå riktig vei. Nå er det bare å få på arbeidstøyet og omsette teorien i praksis. Gjelder å ta det rolig og tenke, det er store krefter løs. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Nå er det bare å få på arbeidstøyet og omsette teorien i praksis. Gjelder å ta det rolig og tenke, det er store krefter løs.Du høres energisk ut. Er det dine krefter eller motor/startmotor krefter du mener?? :cheers: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 12.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Du høres energisk ut. Er det dine krefter eller motor/startmotor krefter du mener?? :lol: Lars H. Jeg går for å være makelig anlagt, men temmelig intens når det er noe jeg går inn for! (Sover godt etter sånne perioder.) Nå har ikke Perkinsen gått på 2 uker, så i dag er jeg energisk! (Det var starteren jeg tenkte på, målte tomgangsstrøm til 50A på benken.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Festina Lente IV Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Jeg går for å være makelig anlagt, men temmelig intens når det er noe jeg går inn for! (Sover godt etter sånne perioder.) Nå har ikke Perkinsen gått på 2 uker, så i dag er jeg energisk! (Det var starteren jeg tenkte på, målte tomgangsstrøm til 50A på benken.) Da kan du være sikker på at det går mye mere når starteren skal starte motoren. Jeg har en noe større Perkins 6.354. Den har 24 volts anlegg. Her er startstrømmen oppgitt til 1050A!!! Med tanke på det er jeg glad motoren starter i løpet av et sekund eller to. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jens_P Svart 12.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Da kan du være sikker på at det går mye mere når starteren skal starte motoren. Jeg har en noe større Perkins 6.354. Den har 24 volts anlegg. Her er startstrømmen oppgitt til 1050A!!! Med tanke på det er jeg glad motoren starter i løpet av et sekund eller to. Jo da, det er krefter i sving. Går det galt blir det lett dyrt. Ble i tvil igjen om tilkoblingene, og da var det bare å demontere og prøve seg frem. Utrolig hva som går med startkabler og et batteri som skulle vært kassert. Ble et bra prosjekt det hele. Først å skaffe ny starter, endte opp med en hos Universal Diesel som skulle passe rett inn. (Lagervare, men stiv pris.) Det gjorde den borsett fra skruehullene i adapeterplata. Da var det bare å vri starteren litt, borre 3 nye hull og gjenge opp. (mm-gjenger på gammel Perkins :nono:) Heldigvis er adapterplata i aluminium. Syntes innslaget trakk litt mye strøm (10A) for den gamle "tenningslåsen", så da ble det mellomrele der. Festet for kjølevannstappekran på motorblokk passer ikke lenger, her må det finnes på noe lurt. Oppdaget at den gamle starteren var enpolet, og at med den nye mangler det "jording" for å få gløding og lading til å fungere. Jo da, det kan bli tur i helgen om værgudene vil! :cheers: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
I.E Svart 31.Januar.2005 Del på Facebook Svart 31.Januar.2005 Godkväll, Vet någon var man kan få tag i en ny eller nyrenoverad startmotor till en Perkins 4.108 ? mvh /Dan Sitér dette innlegget Link to post
camera Svart 31.Januar.2005 Del på Facebook Svart 31.Januar.2005 Godkväll, Vet någon var man kan få tag i en ny eller nyrenoverad startmotor till en Perkins 4.108 ? mvh /Dan <{POST_SNAPBACK}> Jeg tok kontakt med Universal tidligere i høst, da jeg måtte bytte starter på min 4.108 ifra 1978. Her ble det opplyst at min gamle Lucas var gått ut av produksjon, for lenge siden, og ny type starter måtte settes inn. Kontaktet da etter et tips Fredrikstad Vikleverksted, og de skaffet helt ny starter dagen etter ! "Dønn lik den gamle" som dem sier der borte. Topp service ifra Fredrikstad ! Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
Jens_P Svart 31.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2005 Maritim har en i sin katalog en som skal passe 4.108, art.nr. 10460-31. Vil tro Økonomideler ved Sarpsborg også kan skaffe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Persson Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Hej Dan! För drygt ett år sedan skaffade jag en ny startmotor till min Perkins 4.108. Jag kontaktade Malte Månsson i Skänninge http://www.maltemanson.com/ . Efter några kontakter via telefon och när jag hade skickat ett par bilder på den gamla startmotorn fick jag besked om att det gick att få en utbytesmotor, vilket innebar att jag fick skicka in min gamla odugliga och en summa pengar till dem och istället fick jag en ny av dem. Egentligen var det bara bendixdrevet som var utslitet, men jag lyckades inte skaffa ett sådant utan det fick bli en hel startmotor istället. Lycka till! /Persson Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.