Jump to content

Drastisk spenningsfall og mulig ødelagte batterier?

seilfred

Recommended Posts

Så var det min tur å få trøbbel med batteriene. 
har nettopp installert en Victron batteri-overvåker for å ha bedre oversikt over forbruk etc. Jeg er temmelig sikker på at jeg har koblet alt rett. All minus via shunt. Jeg har to forbruksbatterier fra Biltema som jeg ikke vet eksakt alder på, men ca 6 år gamle. Forrige eier kjøpte dem og de var relativt nye da jeg overtok. Begge er på 162 ah. 
Dro ned til båten noen nå noen dager etter å ha installert victron, og ser at spenningen er 11.30v. Merkelig nok viser victron 100%. Jeg kobler batteriene fra og måler 11.04v volt på det ene og 12.36v på det andre. Hva kan være galt her?

plussiden:

F949E2CD-E2D3-4BAA-9E30-EE1046DF35F1.jpeg.afa6a612e186afd95a9eb124efdfebeb.jpeg

all minus via shunt:

FDEA61A9-BB0D-4F81-AE15-A06F98A58F58.jpeg.b8cbe4f381f6c875c24715ec47178d5b.jpeg

og minus til batterier:

368A4071-7D38-49D1-9DE6-AA526031717F.jpeg.f4d3353067c4ff38b4df9945e520aa76.jpeg

jeg behøver å bekrefte at det ikke er noe riv ruskende galt i opplegget her før jeg evt kjøper nye batterier. Er det en smart måte jeg kan teste det på?

begge batteriene viser forresten grønt på tilstands-indikatoren..

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

bellen skrev 28 minutter siden:

Kan høres ut som en deffekt celle på det batteriet som har lavest spenning. 

Hvis dette er tilfellet er det jo greit nok. Da skal jeg bare ha nye batterier.. men vil gjerne sikre meg at opplegget funker før jeg evt ødelegger flere batterier...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Vis all forbruk er koblet gjennom Victron ville vel denne fanget opp strøm tyver.Er usikker på oppløsninga på Victron,om den måler mah.

Letteste er vel og koble på det batteriet som er friskest og måle om det er noe strømtrekk i anlegget.

Burde også prøve og lade batteriene helt opp og måle/testet dem.

Men virker jo som selvutlading siden ikke Victron fanger det opp.

Det er sant! Jeg burde kunne se det. 

det jeg fortsatt ikke skjønner bæret av er hvorfor victron viser 100%. Det gjør den også nå når jeg kun har koblet på det friskeste batteriet. Det dårligste prøver jeg å lade separat for å se om det viser tegn på at det er ødelagt

Vestkystseiler skrev 1 minutt siden:

Dersom det dårlige batteriet  har en kortsluttet celle, vil det friske batteriet lade seg ut gjennom det dårlige. Denne utladingsstrømmen går ikke via shunten, derfor får ikke Victron med seg dette, og tror at batteriene er fulladet.

Godt poeng. Teorien om ødelagt batteri styrker seg. 
det ser heller ikke ut til at det dårligste batteriet vil lades ordentlig, men jeg gir det en stund til..

Du har sikkert gjort det allerede, men sørg for at batteriene ikke er koblet sammen, da vil det dårlige batteriet ødlegge det friske. Det på 11,3 er ferdig. Og hvis disse normalt er koblet sammen så bør du kjøpe to nye, ellers vil det gamle «friske» batteriet dra ned det nye. Kjøp noe annet en Biltema neste gang, det sparer du penger og bekymringer for i lengden;)

Batteriene er separert, og jeg lader ikke uten å være tilstede. Ville bare prøve å lade det dårlige på en egen lader for å se om jeg kunne avsløre ødelagt celle. Isåfall vet jeg at det er det som er problemet og ikke noe annet. Men ja, det er ferdig. Blir to nye batterier!

Okkaby skrev 38 minutter siden:

@Optimist1

Ser ikke at Biltema sine batterier skal være stort dårligere enn mange andre.

Er vel ikke mange som gir like god garanti på batterier som Biltema gjør.

De har jo opp til 4 års garanti på batterier. Hvem andre har det?

Det er ikke så lett å se av spesifikasjonene, men har du hatt Biltema batterier 6 år er du heldig. Jeg brukte bare Biltema de første 10 årene jeg  hadde båt og de fikk merkbart dårligere effekt for hvert år, i form av at de ble fortere utladet. Hvilespenningen var imidlertid som den skulle være, så da jeg reklamerte på batteriene etter 3 år fikk jeg ikke nye da hvilespenningen var som den skulle, selv om de var kass. Den garantien er sånn sett ikke mye verdt i min mening. Etter flere billige Biltema batterier byttet jeg til Sønnak AGM. Mye dyrere, men da har du batterier i årevis hvis du behandler de riktig, i tillegg til at du får mindre effekt tap, så 1 ah «varer lenger», og du kan utlade batteriene mer uten at det får store konsekvenser.

Optimist1 skrev 3 minutter siden:

Hvilespenningen var imidlertid som den skulle være, så da jeg reklamerte på batteriene etter 3 år fikk jeg ikke nye da hvilespenningen var som den skulle, selv om de var kass.

Målte dei bare hvilespenningen og gjekk ut fra det? Jeg leverte tilbake ett batteri på Biltema som ikke holdt på strømmen, men hvilespenningen var helt topp. Dei satte på en proff batteritester som viste at batteriet hadde dårlig kapasitet, så jeg fikk bare beskjed om å gå bort i hyllen å plukke meg ut et nytt batteri.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med hvordan dei behandler garantisaker på Biltema her i Ålesund. Har aldri hatt noe tull med å få byttet varer som jeg mener ikke har holdt mål. 

Har aldrig hatt noe problem med batterier fra BT jeg. Å når jeg kjøper nye, så måles de med proff batteritester. Da får en opp tilstand å ikke bare hvilespenning.

Så har ingen problemer med å bruke BT batterier. Men bruker jo kun til start i ene båten, siden jeg har gått over til lithium på forbruk. Men fiskebåten har kun BT å disse fungere problemfritt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

seilfred skrev for 1 time siden:

Det er sant! Jeg burde kunne se det. 

det jeg fortsatt ikke skjønner bæret av er hvorfor victron viser 100%. Det gjør den også nå når jeg kun har koblet på det friskeste batteriet. 

Mulig du ikke har gjort dette først: Du må først legge inn størrelsen på batteripakken i Setup. Deretter skal batteribanken lades helt opp til max. Så må du angi/sette at batteriet er fulladet (trykke +og - tast samtidig tror jeg det er). Da vil instrumentet "telle ned" fra fullt når du har forbruk og motsatt når du lader. Når Victron ikke har referanse til når et friskt batteri(bank) er fulladet, blir også alt annet feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...