seilfred Startet 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2021 (redigert) Så var det min tur å få trøbbel med batteriene. har nettopp installert en Victron batteri-overvåker for å ha bedre oversikt over forbruk etc. Jeg er temmelig sikker på at jeg har koblet alt rett. All minus via shunt. Jeg har to forbruksbatterier fra Biltema som jeg ikke vet eksakt alder på, men ca 6 år gamle. Forrige eier kjøpte dem og de var relativt nye da jeg overtok. Begge er på 162 ah. Dro ned til båten noen nå noen dager etter å ha installert victron, og ser at spenningen er 11.30v. Merkelig nok viser victron 100%. Jeg kobler batteriene fra og måler 11.04v volt på det ene og 12.36v på det andre. Hva kan være galt her? plussiden: all minus via shunt: og minus til batterier: jeg behøver å bekrefte at det ikke er noe riv ruskende galt i opplegget her før jeg evt kjøper nye batterier. Er det en smart måte jeg kan teste det på? begge batteriene viser forresten grønt på tilstands-indikatoren.. Redigert 30.Mars.2021 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
bellen Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Kan høres ut som en deffekt celle på det batteriet som har lavest spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Hva måler du med multimeter på hvert av batteriene? Det er vel liksom første steg, for å sjekke hva spenning er på hvert batteri. Evt låne en batteri tester. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Det har han jo allerede gjort. Sitat Jeg kobler batteriene fra og måler 11.04v volt på det ene og 12.36v på det andre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Lars H. skrev 1 minutt siden: Det har han jo allerede gjort. Får lære meg å lese alt, sjøl om det er smått på mobil hehe Men da er det nok et dårlig batteri, samt en strømtyv en plass, som ikke blir fanget opp av victron. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
seilfred Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 bellen skrev 28 minutter siden: Kan høres ut som en deffekt celle på det batteriet som har lavest spenning. Hvis dette er tilfellet er det jo greit nok. Da skal jeg bare ha nye batterier.. men vil gjerne sikre meg at opplegget funker før jeg evt ødelegger flere batterier... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Vis all forbruk er koblet gjennom Victron ville vel denne fanget opp strøm tyver.Er usikker på oppløsninga på Victron,om den måler mah. Letteste er vel og koble på det batteriet som er friskest og måle om det er noe strømtrekk i anlegget. Burde også prøve og lade batteriene helt opp og måle/testet dem. Men virker jo som selvutlading siden ikke Victron fanger det opp. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Det er sant! Jeg burde kunne se det. det jeg fortsatt ikke skjønner bæret av er hvorfor victron viser 100%. Det gjør den også nå når jeg kun har koblet på det friskeste batteriet. Det dårligste prøver jeg å lade separat for å se om det viser tegn på at det er ødelagt Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Victron måler kanskje bare strøm inn og ut fra batteri. Har det ikke gått noe ut tror den jo fortsatt at batteriene er fulle, selv om spenningen er lav. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Dersom det dårlige batteriet har en kortsluttet celle, vil det friske batteriet lade seg ut gjennom det dårlige. Denne utladingsstrømmen går ikke via shunten, derfor får ikke Victron med seg dette, og tror at batteriene er fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Vestkystseiler skrev 1 minutt siden: Dersom det dårlige batteriet har en kortsluttet celle, vil det friske batteriet lade seg ut gjennom det dårlige. Denne utladingsstrømmen går ikke via shunten, derfor får ikke Victron med seg dette, og tror at batteriene er fulladet. Godt poeng. Teorien om ødelagt batteri styrker seg. det ser heller ikke ut til at det dårligste batteriet vil lades ordentlig, men jeg gir det en stund til.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Ikke sett det dårlige batteriet til lading uten at du er til stede og kan følge med. Du kan risikere at batteriet begynner å koke og slipper ut diverse brannfarlige og ubehagelige gasser. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Du har sikkert gjort det allerede, men sørg for at batteriene ikke er koblet sammen, da vil det dårlige batteriet ødlegge det friske. Det på 11,3 er ferdig. Og hvis disse normalt er koblet sammen så bør du kjøpe to nye, ellers vil det gamle «friske» batteriet dra ned det nye. Kjøp noe annet en Biltema neste gang, det sparer du penger og bekymringer for i lengden;) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 @Optimist1 Ser ikke at Biltema sine batterier skal være stort dårligere enn mange andre. Er vel ikke mange som gir like god garanti på batterier som Biltema gjør. De har jo opp til 4 års garanti på batterier. Hvem andre har det? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
seilfred Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Batteriene er separert, og jeg lader ikke uten å være tilstede. Ville bare prøve å lade det dårlige på en egen lader for å se om jeg kunne avsløre ødelagt celle. Isåfall vet jeg at det er det som er problemet og ikke noe annet. Men ja, det er ferdig. Blir to nye batterier! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Optimist1 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Okkaby skrev 38 minutter siden: @Optimist1 Ser ikke at Biltema sine batterier skal være stort dårligere enn mange andre. Er vel ikke mange som gir like god garanti på batterier som Biltema gjør. De har jo opp til 4 års garanti på batterier. Hvem andre har det? Det er ikke så lett å se av spesifikasjonene, men har du hatt Biltema batterier 6 år er du heldig. Jeg brukte bare Biltema de første 10 årene jeg hadde båt og de fikk merkbart dårligere effekt for hvert år, i form av at de ble fortere utladet. Hvilespenningen var imidlertid som den skulle være, så da jeg reklamerte på batteriene etter 3 år fikk jeg ikke nye da hvilespenningen var som den skulle, selv om de var kass. Den garantien er sånn sett ikke mye verdt i min mening. Etter flere billige Biltema batterier byttet jeg til Sønnak AGM. Mye dyrere, men da har du batterier i årevis hvis du behandler de riktig, i tillegg til at du får mindre effekt tap, så 1 ah «varer lenger», og du kan utlade batteriene mer uten at det får store konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Optimist1 skrev 3 minutter siden: Hvilespenningen var imidlertid som den skulle være, så da jeg reklamerte på batteriene etter 3 år fikk jeg ikke nye da hvilespenningen var som den skulle, selv om de var kass. Målte dei bare hvilespenningen og gjekk ut fra det? Jeg leverte tilbake ett batteri på Biltema som ikke holdt på strømmen, men hvilespenningen var helt topp. Dei satte på en proff batteritester som viste at batteriet hadde dårlig kapasitet, så jeg fikk bare beskjed om å gå bort i hyllen å plukke meg ut et nytt batteri. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med hvordan dei behandler garantisaker på Biltema her i Ålesund. Har aldri hatt noe tull med å få byttet varer som jeg mener ikke har holdt mål. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Det er jo bra og høre! Ja, det var hvilespenningen som gjaldt. Har hatt så mange dårlige batterier derfra at nok var nok. Bytter du til AGM eller tilsvarende oppdager du fort forskjellen. Redigert 30.Mars.2021 av Optimist1 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Har aldrig hatt noe problem med batterier fra BT jeg. Å når jeg kjøper nye, så måles de med proff batteritester. Da får en opp tilstand å ikke bare hvilespenning. Så har ingen problemer med å bruke BT batterier. Men bruker jo kun til start i ene båten, siden jeg har gått over til lithium på forbruk. Men fiskebåten har kun BT å disse fungere problemfritt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TideRace Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 seilfred skrev for 1 time siden: Det er sant! Jeg burde kunne se det. det jeg fortsatt ikke skjønner bæret av er hvorfor victron viser 100%. Det gjør den også nå når jeg kun har koblet på det friskeste batteriet. Mulig du ikke har gjort dette først: Du må først legge inn størrelsen på batteripakken i Setup. Deretter skal batteribanken lades helt opp til max. Så må du angi/sette at batteriet er fulladet (trykke +og - tast samtidig tror jeg det er). Da vil instrumentet "telle ned" fra fullt når du har forbruk og motsatt når du lader. Når Victron ikke har referanse til når et friskt batteri(bank) er fulladet, blir også alt annet feil. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 TideRace skrev for 2 timer siden: Så må du angi/sette at batteriet er fulladet (trykke +og - tast samtidig tror jeg det er) Dette punktet hadde jeg ikke gjort!, det blir å lese litt i manualen neste gang... takker. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.