Jump to content

Quicksilver 240 med stor motor 9,9...


Ankermann

Recommended Posts

Vi har en tilsvarende gummibåt, men har foreløpig ikke anskaffet motor. Jeg har således ikke noen erfaringer å bidra med. Men når båten er merket med maks motorstyrke, er det ikke en grunn til det? Vil det være klokt å montere en motor med over 50 % høyere effekt?

 

Hvordan oppfører båten seg med 5 hk? En nabo har en gammel 4 hk totakter stående som jeg har vurdert å kjøpe. Vil dette være et håpløst prosjekt?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Virker bra med en 5HK, planer med meg i. Planer også med meg og 5 åringen etter en stund.

Kompis har samme båt med 4 HK, virker bra dette også...

 

Men jeg kunne tenke meg litt mer kraft... tror kanskje en 9.9 kan bli litt stort, men en 8 HK hadde vært ypperlig :) Båten er godkjent for 6 HK som har samme blokk som 8 HK. Men ønsker vel en eller annen gang å teste en 9.9/15 også :)

Link to post
Share on other sites

Men jeg kunne tenke meg litt mer kraft... tror kanskje en 9.9 kan bli litt stort, men en 8 HK hadde vært ypperlig :) Båten er godkjent for 6 HK som har samme blokk som 8 HK. Men ønsker vel en eller annen gang å teste en 9.9/15 også :)

Begrensningen på 6HK må vel spesielt være basert på "bakplate" og dens styrke i forhold til båtens konstruksjon - jeg ville ikke under noen omstendighet montert på en 9,9/15 HK motor.

 

Jeg har en "tilsvarende" jolle 9 fot m/oppblåsbar kjøl som er godkjent for 10 HK - jeg benytter 6 HK og den fyker avgårde i 14 knop (GPS) med meg alene.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ankermann

 

Jeg har en Suzumar 265 som er en ganske kraftig gummibåt med 5 luftkammer, tykke pontoger og tillatt last på hele 550 kg. Denne gumibåten er godkjent for motor inntil 8 Hk.

Suzumar 265 i Erfaringsdatabasen

 

Jeg hadde selv en 4 Hk trimmet til 5 Hk på denne jolla til å begynne med, men syntes fort det ble litt for slapt. Den planet greit med en voksen eller to barn/ungdom ombord og toppfarten var helt grei når man først fikk jolla i plan. Jeg ville imidlertid få jolla opp i plan med 2 voksne ombord og tok gjerne noen få knop til i toppfart med som bonus :lol:

 

Jeg testet derfor min 1997 Mercury Viking (brukes på min 14 fot fiskebåt) som er en 10 Hk motor jeg fikk trimmet opp til 15 Hk av forhandler når jeg kjøpte motoren i 1997. Den 15 hesteren er ganske lett med sine 34 kg og faktisk et par kg mindre enn maks tillatt motorvekt på Suzumar 265. Likevel føltes motoren ALT for stor og brutal for gummibåten som virket skremmende myk og bøyelig med så mye krefter på hekken. Jeg kjøpte til slutt en 8 Hk Tohatsu som den letteste 8 hesteren på markedet. Denne synes passe kraftig til min jolle. Det eneste jeg ikke liker med den nevnte motor er at det ikke er fjær på tiltmekanismen slik at motoren har en tendens til å falle ned fra opptiltet posisjon under slep av jolla.

 

Siden 6 Hk er maks godkjent på din jolle vil jeg anbefale 6 Hk motor eller maks 8 Hk. Med 6 eller 8 Hk motorer med samme blokk vil ikke kreftene for å få båten opp i plan være så forskjellig. Moment og kraft på lave turtall vil føles ganske likt. Det er normalt på toppfarten (høye turtall) en kan merke mest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...