Ankermann Startet 30.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2005 Er det noen som har erfaring med 8 eller 9.9 på en Quicksilver 240 gummibåt? Har i dag en 5HK, men ønkser litt mer fart :) Står at båten er godkjent for 6HK, 25 kg. 6 og 8 HK har lik vekt, 27 kg - 9.9 veier 36 kg! Hva bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Vi har en tilsvarende gummibåt, men har foreløpig ikke anskaffet motor. Jeg har således ikke noen erfaringer å bidra med. Men når båten er merket med maks motorstyrke, er det ikke en grunn til det? Vil det være klokt å montere en motor med over 50 % høyere effekt? Hvordan oppfører båten seg med 5 hk? En nabo har en gammel 4 hk totakter stående som jeg har vurdert å kjøpe. Vil dette være et håpløst prosjekt? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankermann Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Virker bra med en 5HK, planer med meg i. Planer også med meg og 5 åringen etter en stund. Kompis har samme båt med 4 HK, virker bra dette også... Men jeg kunne tenke meg litt mer kraft... tror kanskje en 9.9 kan bli litt stort, men en 8 HK hadde vært ypperlig :) Båten er godkjent for 6 HK som har samme blokk som 8 HK. Men ønsker vel en eller annen gang å teste en 9.9/15 også :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 (redigert) Men jeg kunne tenke meg litt mer kraft... tror kanskje en 9.9 kan bli litt stort, men en 8 HK hadde vært ypperlig :) Båten er godkjent for 6 HK som har samme blokk som 8 HK. Men ønsker vel en eller annen gang å teste en 9.9/15 også :) Begrensningen på 6HK må vel spesielt være basert på "bakplate" og dens styrke i forhold til båtens konstruksjon - jeg ville ikke under noen omstendighet montert på en 9,9/15 HK motor. Jeg har en "tilsvarende" jolle 9 fot m/oppblåsbar kjøl som er godkjent for 10 HK - jeg benytter 6 HK og den fyker avgårde i 14 knop (GPS) med meg alene. Redigert 31.Oktober.2005 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Har en 270, med glassfiberbunn. Litt stødigere den. Med 8hk og litt bølger, så skal du jammen holde deg fast. Tror jeg klarer 18-19 knop med den. Drog ungene på ring på sensommeren (8 og 10 år), gikk så ei kule det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Hei ! Hadde en Aquaquick 285 (oppblåsbar kjøl)med 9,9, og den var alldeles ustyrlig. Du ante ikke om du landet oppi båten eller utenfor, og jeg tror faktisk aldri jeg torde gi fullt jern. Kan nok være at Quicksilveren er stødigere, men jeg ville nok styrt unna 9,9. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hei Ankermann Jeg har en Suzumar 265 som er en ganske kraftig gummibåt med 5 luftkammer, tykke pontoger og tillatt last på hele 550 kg. Denne gumibåten er godkjent for motor inntil 8 Hk. Suzumar 265 i Erfaringsdatabasen Jeg hadde selv en 4 Hk trimmet til 5 Hk på denne jolla til å begynne med, men syntes fort det ble litt for slapt. Den planet greit med en voksen eller to barn/ungdom ombord og toppfarten var helt grei når man først fikk jolla i plan. Jeg ville imidlertid få jolla opp i plan med 2 voksne ombord og tok gjerne noen få knop til i toppfart med som bonus Jeg testet derfor min 1997 Mercury Viking (brukes på min 14 fot fiskebåt) som er en 10 Hk motor jeg fikk trimmet opp til 15 Hk av forhandler når jeg kjøpte motoren i 1997. Den 15 hesteren er ganske lett med sine 34 kg og faktisk et par kg mindre enn maks tillatt motorvekt på Suzumar 265. Likevel føltes motoren ALT for stor og brutal for gummibåten som virket skremmende myk og bøyelig med så mye krefter på hekken. Jeg kjøpte til slutt en 8 Hk Tohatsu som den letteste 8 hesteren på markedet. Denne synes passe kraftig til min jolle. Det eneste jeg ikke liker med den nevnte motor er at det ikke er fjær på tiltmekanismen slik at motoren har en tendens til å falle ned fra opptiltet posisjon under slep av jolla. Siden 6 Hk er maks godkjent på din jolle vil jeg anbefale 6 Hk motor eller maks 8 Hk. Med 6 eller 8 Hk motorer med samme blokk vil ikke kreftene for å få båten opp i plan være så forskjellig. Moment og kraft på lave turtall vil føles ganske likt. Det er normalt på toppfarten (høye turtall) en kan merke mest. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankermann Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 takker for svar... så blir valget hvilket merke en skal velge... Yamaha er vel et bra valg, men jeg ser at Tohatsu er svin billig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.