Jump to content

Epoxysparkelet vil ikke legge seg i skruehullet. Tips?

Bigdrago

Recommended Posts

Har noen skruehull under vannlinjen som skulle vært tettet. Har lett epoxysparkel og trykker dette hardt inn i skruehullet men det kommer bare ut igjen, håper det synker mer inn når det tørker.... Noen som har et lurt triks? Skulle hatt en sprøyte for å fylle hullet ?

Skal selvsagt avslutte med epoxyprimer.

God påske!:)

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Bigdrago skrev for 1 time siden:

Har lett epoxysparkel og trykker dette hardt inn i skruehullet men det kommer bare ut igjen, håper det synker mer inn når det tørker.

Forstår jeg deg slik at sparkelen er for rennende slik at den renner ut igjen, eller er den for tørr slik at den ikke klarer klebe skikkelig til veggene i skruehullet? Ved passe konsistens pleier jeg ved grunne skruehull å stryke sparkelen over først den ene veien og så litt mer på for så å stryke den andre veien. Da festes sparkelen til veggene i skruehullet. Ved dypere hull tar jeg en sprøyte (uten spiss) og fyller litt sparkel i denne og får dermed kontrollert innsprøytning av sparkel i hullet. De største sprøytene de selger på apoteket koster ikke mer enn en femmer for stykket og er helt glimrende til mye arbeid i båten. Selv har jeg sikkert 10-15 stk liggende fra tidligere prosjekter, da de også selges i kartong. Kjekt å ha? 

Har du for flytende sparkel, sprøyt inn og dekk til med teip kjapt før det rekker renne ut igjen. Ved for tørr sparkel, ta litt over i en pappkopp og hiv oppi en liten skvett med aceton som du rører inn, da tynnes sparkelen og blir mer klebrig.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Hvis luften i hullet presser ut sparkelen, så er det jo ikke hull igjennom. Letteste måten å få sparkelen inn på er å ta det minste boret du har og lage et luftehull innerst i hullet. 

Legg en litt for stor klatt med sparkel på en bit med pakketeip og fest teipen med klatten mot hullet. Husk å feste teipen fra kantene og innover mot klatten.

Nå kan man massere sparkelen inn hullet til det tyter ut luftehullet man lagde og teipen holder sparkelen på plass til den har herdet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...