Jump to content

Sinkanoder Yanmar 6lp. 290 hk


Josefine

Recommended Posts

Anbefaler at man tar det litt lungt i svingene her. Det er bra at Yanmaren bruker opp anodene det første året. I år har innmaten blitt forsinket. Dekket med sinkoksid som skal beskytte de edlere deler. Til neste år skal sinkforbruket reduseres vesentlig. Til slutt vil det ikke være noe enormt forbruk. Hvis det motsatte er tilfelle, ville jeg sjekket om det er en material- eller elektrisk feil et eller annet sted. Men jeg ville hatt et avslappet forhold til sakene i hvert fall ut 2006-sesongen.

 

Ikke bland frostvæske og anoder.

Link to post
Share on other sites

Har en Yanmar 6lp. 290 hk. I denne sitter det 5 stk. sinkanoder. Oppdaget at samtlige anoder var helt borttært etter 140 timer/ 6mnd. på sjøen. ( båt og motor er 2005 mod.) Synes dette var kort levetid,eller er dette normalt ?

Det er helt normalt, sink forbruket vil avta etter noen år. Men har du båten på sjøen hele året som jeg, må du nok regne med å skifte litt oftere enn en gang i året.

 

Av en eller annen grunn tæres sinken i oljekjøleren på min 6LY2 mest. Vet ikke hvorfor, men har hørt andre oppleve det samme. Er det det samme hos deg ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har 12 kg sink fra Biltema, det bekymrer meg litt at det ser ut som det er mange år til neste gang jeg må bytte sink. På propell mutteren har jeg sink fra Watski…den er så godt som borte.

 

Sinken er kjøpt i år, og siden noen mener det kvalitetsforskjell fra år til år ettersom hvilken underlevrandør de bruker, kunne det vært interessant og hørt om årets sink er veldig "god" :crazy:

Redigert av Stålmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt at det er galt å bruke for mye sink også. Men du trenger vel mer sink en oss med plastbåt.

Hvor mye sink trenger vi med dunk, dunk trebåter da?

 

Og ikke minst - hvor skal slik sink festes?

 

Dorry er med Perkins 6-354 snart og har syrefaste nagler med skive og stoppmutter på innsiden.

Furuholmen har en Albin bensin og er kobbernaglet.

 

Jeg jorder jo det som jordes skal, men må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt på sink og denne problematikken. Behøver jeg å tenke på dette?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye sink trenger vi med dunk, dunk trebåter da?

Minst mulig, helst ikke i det hele tatt!. For mye sink på trebåter kan føre til dannelse av lut, som "spiser" opp trevirket i skroget. Så dette er noe man bør være forsiktig med!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...