Jump to content

Belg og sink fra Biltema


Bømlafjord

Recommended Posts

Hallo.

Noen som har erfaringer med bruk av Belg og sink fra Biltema til Volvo Penta Drev?

Eg tror nok og at ein orginal belg fra Volvo er bedre, men det kan jo vere greit og høre om

noen har erfart at belger fra Biltema går hull på før dei er to år gamle.

Sinken må vel skiftes hvert år og da holder vel den fra Biltema kanskje? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Sinken må vel skiftes hvert år og da holder vel den fra Biltema kanskje?

 

Jeg skal ikke uttale meg om belger. Hva er en god sink? En god sink er en som blir brukt opp. Blir sinken til Biltema brukt opp? Det er egentlig slik du bør se på saken. Anoder som kun holder et års tid gjør i hvert fall jobben sin. Men det er vel egentlig det du er inne på.

 

Propellsinken som Hulda får fra Sleipner holder med et nødskrik i to år. Det kan nok være en del dårlig anodemateriale på markedet. Hadde jeg f.eks. hatt et drev til mellom 50- og 80.000 kroner, ville jeg ikke børset på en anode til noen få kroner. Det er så mye som kan gå galt.

Link to post
Share on other sites

ettersom jeg har skjønt på andres erfaringer er belgen ikke noe å satse på, men zinken skal vissnok fungere bra. Biltema har det jo med å bytte leverandør stadig, mulig det kan gi ujevn kvalitet..

 

Kjedelig å få lekkasje pga en sprukken belg da...

 

jeg vill kjøpt orignalt, evt bestilt orginalt fra Usa..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hm...Når det gjelder zink så gnafses mine uorginale (ikke Biltema) 20-40% bort i løpet av en sesong.Virker som de gjør jobben i hvertfall.

 

Når det gjelder belger så har jeg prøvd Biltema sine og har gått tilbake til originale siden man kan kjenne på gummien at VP sine er liksom litt mer "gummi". Synes også at sporet var mere kantete på VP sine slik at de lå bedre i sporet på drev og strut.

 

Biltema sine derimot synes jeg kunne "glippe" om du ikke fikk sentrert slangeklemmen ordentlig.Fikk liksom ikke sove godt om natta.

 

Skal love deg at det koster :smash: når belg slipper inn vann,ødelegger lageret i svinghjulshuset,slår i stykker struten på svinghjulshuset for til slutt ta nådestøtet i lommeboka ved at begge kryssene også tar kvelden... I've been there.

 

Nei...jeg har nok mer og mer gått over til original deler. Man bruker så mye kroner ellers på båten at om man ønsker å spare...ja så er det ikke på slike små summer som belg man gjør det på.

 

Be care.

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

Ville vært forsikti med Biltemazink... Veit om en som kjøpte uorginal-zink til 290DP drevet sitt, og han var veldi fornøgd med at zinken var nesten like heil etter ett år............ :nonod:

Hadde heldivis 2*0,5kg på båten som var heilt vekke, ellers kan en vel tenke seg følgene.

Hadde mine anoder vært "like fine" etter en sesong ville jeg først og fremst sjekket om det var/er god kontakt med gods. - Ikke om anodene var kjøpt her eller der!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Biltema belger. Forutsetningen er imidlertid at du bytter ut slangeklemmene med klemmer av god kvalitet Så kan du jo korte på intervallene kanskje for å være helt sikker?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hm... Men å bytte ut klemmene med god kvalitet koster jo i tillegg kroner...

 

Og så litt priser:Tar utgangspunkt i 280/290 drev.

 

Biltemabelg: 199,- Da bør man oppgradere med gode syrefaste klemmer

Vp belg original: 403,- Da følger det med gode klemmer.

 

Eller hva med "Full pakke" fra VP original: Underhållsatser for drev som inneholder alt du trenger for drevarbeide. (Der følger det med belg,klemmer,begge zinkene pluss noen plasthylser,skruer og pakninger til oljepåfyll,dreneringsplugg og nivåplugg til kr. 792,- (Rene julepakka. Tips kona.)

 

Jeg tør ikke "gamble" på disse delene når sommersesongen er så kort og man hører/leser årlig om havari på nettopp vann i belg og muligens dårlige klemmer.

 

For mitt vedkommende bytter jeg belger annenhvert år. Zinkene det samme eller ved behov også tidligere.

 

Mvh Jørgen

 

Eller som han sa: mal bunnstoff på zinkene så er de like fine år etter år. :headbang::crazy:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller hva med "Full pakke" fra VP original: Underhållsatser for drev som inneholder alt du trenger for drevarbeide. (Der følger det med belg,klemmer,begge zinkene pluss noen plasthylser,skruer og pakninger til oljepåfyll,dreneringsplugg og nivåplugg til kr. 792,- (Rene julepakka. Tips kona.)

Dette kan det da umulig være mye å spare på. I dette tilfellet ville nok også Hulda valgt originaldeler. Da er også muligheten for å reklamere på et eller annet også styrket. Hvis noe skulle gå galt er det en fordel hvis det bare er en leverandør inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

Har også vurdert uorginale belger, men konkludert med at de hundrelappene ekstra for orginale er billig "sovemedisin" og "forsikring". Det er imidlertid knutebelgen som er kritisk. Eksosbelgen vil jeg vurdere å kjøpe uorginal.

 

Kjøpte uorginal propellakselsink ett år og kjøper heretter orginal. Det uorginale var litt tynnere i støpen rundt skruehullene. Det var nok til at det tærest slik at sinken ble løs. Ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar! Eg var hos Volvo og kjøpte orginale knutebelger i dag, da er eg sikker.

Eksosbelgen kjører eg eit år til med dersom den ser fin ut. :fishing:

Eksosbelgen er det vel ikke så nøye med allikevel? Det går jo en blanding av sjøvann og eksos gjennom denne. Jeg har ikke skiftet denne siden 2000 selv om den allerede etter kort tid fikk et lite hull på hver side pga. at den tar borti braketten/festene til trimsylindrene ved full sving.

Link to post
Share on other sites

Eksosbelgen er det vel ikke så nøye med allikevel? Det går jo en blanding av sjøvann og eksos gjennom denne. Jeg har ikke skiftet denne siden 2000 selv om den allerede etter kort tid fikk et lite hull på hver side pga. at den tar borti braketten/festene til trimsylindrene ved full sving.

 

Stemmer det. Det eneste som blir problemet der, er at der kommer eksos ut når der er hull, for ellers står den alltid full av vann når motoren ikke sviver. Der er jo ikke noen klaff eller ventil på eksosutløpet, så vannet fylles opp til vannlinjen, i eksosutløpet.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Det eneste som blir problemet der, er at der kommer eksos ut når der er hull, for ellers står den alltid full av vann når motoren ikke sviver. Der er jo ikke noen klaff eller ventil på eksosutløpet, så vannet fylles opp til vannlinjen, i eksosutløpet.

Det kommer jo mye eksos ut fra spalten med gummileppa på bakplata også så om det er et par små sprekker i fingerstørrelse i eksosbelgen så gjør vel ikke det så mye? Ellers så har jeg eksosbelg med klaff siden gummileppa bak på drevet er forsvunnet. Den er vel ment å indre vannpress/vanninntrenging hvis man ligger fortøyd med hekken mot vinden/sjøen? Om det er nødvendig?

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gummileppa på undervannshuset på et 290 drev og spjeldet i eksosbelgen har til hensikt å forhindre inntrenging av vann når du går i revers. Om ikke det hadde vært noen form for tilbakeslagsvern ved reversering kunne man fått vann helt opp til motoren (selvom det ikke er helt sannsynlig da motoren tros alt har et visst overtrykk når eksosen blåses ut).

Dette var vel en liten avsporing fra det opprinnelige spørsmålet, men poenget er at en liten revne eller lekkase i eksosbelgen ikke er noen katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Den klaffen eller leppa på eksosbelgen er uhyre viktig i enkelte situasjoner. Jeg hadde montert eksosbelg uten klaff på min cabincruiser med V-8. Under et relativt festlig lag under Notodden Bluesfestival med nokså mange besøkende ombord, var det en som kjørte litt bajas på utsiden av bryggene. Dette medførte en del slag av skarpe bølger mot akterspeilet (i tillegg til at båten naturligvis lå litt lavt med hekken). Da vi skulle reise hjem dagen etter dro ikke startmotoren rundt i det hele tatt. Etter skifte av batteri uten løsning på problemet fant vi feilen etter fire timers grubling. 7 av 8 sylindere var fylt med vann. Etter flere omganger med tørking av plugger og utblåsing av vannet fikk vi start på motoren og den hadde ikke tatt noe skade av dette. Men .... det kunne jo vært saltvann..!!!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...