Jump to content

Redde sliten teak dørk

Nypåbåt

Recommended Posts

Heisann,

Trenger noen gode råd og håper noen kan hjelpe. Har en nyinnkjøpt ibiza 20 med en "litt" sliten teak dørk. Har forstått at den har vært slipt og lakket tidligere med variende hell. Tror den hadde vært slipt endel ganger, sånn jeg skjønte det. Jeg forsøkte fåfengt med teak cleaner og brightener uten nevneverdig hell. Er det noen som har noen gode tips? Bør jeg lakke på nytt, eller er det best å forsøke å fjerne lakken på et vis og olje?

Har forsøkt å lese her på forumet, men har gått meg litt vill, må jeg innrømme.

Takker for alle innspill!Snapchat-1589528421.jpg.eb2a911aae6fa9d67a5aa5af3aad6c52.jpg

Om dette er teak staver helt gjennom er nok det beste en god slipemaskin og 40 papir. 

faren ved å bruke kjemikalier er først og fremst at natene løser seg opp og blir klissete. Da må de skrapes ut og nye nater legges.  De fleste som har vært borti det er enige im at det er en møkkajobb

De to teakbehandlingene jeg er fornøyd med er Høvlings Golden Teak og boracol. Høvlings gir en gylden teak farge. Boracol gir grålig lys teak og hindrer soppsdannelse

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Lett og gå seg vill. Men som du antyder du må nok pusse dette ned med en eksentersliper, før du behandler på nytt

Min erfaring er at teak som er uttsatt for vær og vind må behandles med en eller annen beis hvert år. Selv bruker jeg Golden teak fra Høveling her. Innvendig gulv, på akterdekk og fly kan man godt bruke olje. Selv har jeg brukt Ovatrol olje i alle år og det har gått bra, men forleden år pusset jeg ned akterdekket, og brukte ovatrol som vanlig. Det gikk ikke bra natene løste seg opp noen steder. Tok da kontakt med Sandøy Teak i Tvedestrand som har levert teak på min båt. DE bekreftet at Owatrol d1 ikke skulle brukes, De ville bare bruke sin egen.

Så om du pusser ned så sjekk i alle fall hva slags nateprodukt som er brukt, og at du får behandling som tåler ditt teakgulv.

Lakking av teak burde vært den 8. dødssynd. Det blir aldri bra, så får du bort lakken så ikke legge på ny.. Hadde jeg kjøpt ny båt med teak i dag hadde jeg latt den være helt i fred, la den gråne, det er det naturlige beskyttelseslaget, også ikke brukt andre kjemikalier enn grønnsåpe, og vaske med saltvann. Det unike med teak er at den i motsetning til andre tresorter ikke tørker ut å sprekker, men klarer seg best uten all verdens kjemikalier. Jeg kjøpte min båt 10år gammel, og der hadde nok teaken vært utsatt for det en og andre, så jeg har selv oljet teaken, mye fordi kona maser og vil ha sånn teak som nabobåten....:) Da brukte jeg Høvlings Golden Teak som flere nevner over. Det fungerte bra. Men må gjentas hvert år skal de se nytt og fint ut.. Men IKKE lakk... 

Takk for svar! Var dette jeg var redd for. Tenker jeg gjør et forsøk med å slipe så mye som mulig med eksenter og evnt for hånd hvor nødvendig. Prøver å få av så mye av lakken som mulig på forhånd med varmluft og skrape før sliping. Skulle gjerne hatt det ubehandlet, men når skaden allerede har skjedd, så må jeg bare forsøke å gjøre det jeg kan for å få det fint. Skal se om jeg tør å legge ut et bilde av resultatet, om det er verdt å dele.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...