Jump to content

Viksund Merlin 530, dørken fylles av vann i selvlensende båt

Avon1

Recommended Posts

Nybegynnerspørsmål:smiley: Har en Viksund Merlin 530 med selvlensende dekk. Jeg plages med at dørken fylles av vann. Alt fungerte bra en periode, men nå fylles dørken med ca 2 cm vann når båten ligger i ro og jeg er i båten. Virker som tilbakeslagsventilen ikke ikke hindrer vann å renne tilbake. Har renset for gro men det hjelper ikke. Når jeg kjører renner vannet ut siden gjennomslagsventilen ikke ligger under vann i fart. Gjennomslagsventilen er et enkelt lokk som ikke har noen pakning. 
Noen tips for hva jeg kan gjøre? 

FD5CDB3D-FC19-4EF2-898F-BD089E407301.jpeg

Uten å kjenne båttypen så antar jeg at forskjellen mellom dørk inne å vannlinjen er så liten at selvrensende ikke fungerer når det er folk ombord. Da bruker mann å sette inn en plugg fra innsiden som fjernes når man ikke er mange ombord. Den gummoflappen utvendig har ikke evne til å tette helt. Bare stenge litt når man går bakover.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Da jeg seilte spækhugger, så var nivåforskjellen mellom dørk og vannlinjen så liten at hvis vi var fler enn 3 ombord så tøt vannet opp av selvlensen. Trikset når vi hadde fest ombord var å stikke noen slangestumper som passet perfekt i lensehullene sånn at vannet ikke kom opp over slangestumpenes høyde. 
Dey var stor underholdning å følge med på den gjennomsiktige slangen etterhvert som fler kom om bord!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...