Jump to content

Noen som har erfaring med Click-and-Sail gennaker furler?

Krapyl

Recommended Posts

Har ikke prøvd den, men tenker på noe liknende.

Den øverste av rullene beskriver spesifikt at man må seile lavere enn 90 grader, samt kun i lett vind.

Jeg ville gått for den nedenfor (Code Zero / Topgenoa), siden en Gennaker bør kunne holdes oppe til ca 60 grader (det klarer vi vanligvis med en skjære-spinnaker også). Dessuten er det jo greit å kunne rulle inn dersom vinden plutselig øker (noe av vitsen med en sånn en det :smiley: )

Synes det ser ut som om det er dobbel line i forliket på den dyreste - det betyr raskere innrulling.

Du finner noe liknende her: Schaefer Free Flying Furler

S/Y Surprise

Hvis du ikke har prøvd gennaker på din båt tidligere så prøv å få lånt en før du investerer i et kjøp. Til single handed seiling vil jeg fortsatt holde en knapp på spinnaker med en snuffer. En subjektiv påstand som mange helt sikkert vil være uenig i. Noen båter er designet og utrustet spesielt for å benytte gennaker og da forholder det seg sikkert annerledes. Jeg har ikke allverdens erfaringer med bruk av gennaker men det jeg har konkludert med er at jeg minst må ha flere gennakere for å dekke det samme vindregister som jeg i dag kan dekke med to spinnakere. Hvis du likevel vil velge en eller flere gennakere så vær veldig klar på hvilke vindvinkler og vindstyrker du har tenkt å benytte den. En stor gennaker som er uregerlig er definitivt ikke enklere å håndtere enn en tilsvarende spinnaker med strømpe. Eksempler på vinkler og duktykkelser finner du her

Redigert av tool (see edit history)

Interessant link tool.

Jeg har spinnaker (75 m²) til min båt, og den funker for så vidt greit med flere ombord til å håndtere den. Under 110° funker den ikke noe særlig.

Jeg har ikke prøvd båten med gennaker, så hvis noen har vil jeg gjerne høre. (Comfortina 32).

Som sagt, jeg er på vurderestadiet. Tanken er å sette på peke (GPAT100) og feste i masten ca. 50 cm. over forstaget, sette en gennaker på rulle og så la den stå der permanent.

Bruksområdet var tenkt 110-180° under 8 m/s.

Rett og slett for å få opp farta.

Store Norske Kullseilingskompani.

Er det noen av dere som har forsøkt å sette spinnakeren som en gennaker? Slik som foreslått i debatten på havna.com, bare sånn for turseiling? Det virker som en besnærende tanke for på en enkel måte få litt mer fart i lite vind.

mvh tuffff

Det går fint. den får ikke samme seilingsvinkler som Genakkeren, men 90-180 går flott.

bare prøv.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har vært og "tørrseilt".

Dvs, lagt ut riggen flatt på bakken.

Blir ikke så enkelt som jeg trodde.

Trinsa til spinnakerfallet og festet til forstaget er samme beslaget. Hiver jeg opp rulle til gennaker i spinnakerfallet, så vil fallet ri på festet til forstaget, og det vil være et spørsmål om tid før hele greia detter ned. Setter jeg på ei trinse til høyere oppe, vil den sitte i den ustagede delen av masten og akterstag/gennaker vil påvirke hverandre. Hvor mye mon tro.

Ser ut til at jeg må rigge til et horn for å få fallet fri av forstaget, og at jeg må fjerne et eventuellt gennakersystem for å kunne bruke spinnakeren.

hilsen Forvirret.

på vegne av flere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...