Krapyl Startet 31.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2005 For å få litt mer "trøkk" i båten på slør og lens uten å bale med en spinnaker (singlehanded) vurderer jeg en gennaker. Er det noen som har brukt denne? Tenker på den derre type III. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Har ikke prøvd den, men tenker på noe liknende. Den øverste av rullene beskriver spesifikt at man må seile lavere enn 90 grader, samt kun i lett vind. Jeg ville gått for den nedenfor (Code Zero / Topgenoa), siden en Gennaker bør kunne holdes oppe til ca 60 grader (det klarer vi vanligvis med en skjære-spinnaker også). Dessuten er det jo greit å kunne rulle inn dersom vinden plutselig øker (noe av vitsen med en sånn en det ) Synes det ser ut som om det er dobbel line i forliket på den dyreste - det betyr raskere innrulling. Du finner noe liknende her: Schaefer Free Flying Furler Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
tool Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 (redigert) Hvis du ikke har prøvd gennaker på din båt tidligere så prøv å få lånt en før du investerer i et kjøp. Til single handed seiling vil jeg fortsatt holde en knapp på spinnaker med en snuffer. En subjektiv påstand som mange helt sikkert vil være uenig i. Noen båter er designet og utrustet spesielt for å benytte gennaker og da forholder det seg sikkert annerledes. Jeg har ikke allverdens erfaringer med bruk av gennaker men det jeg har konkludert med er at jeg minst må ha flere gennakere for å dekke det samme vindregister som jeg i dag kan dekke med to spinnakere. Hvis du likevel vil velge en eller flere gennakere så vær veldig klar på hvilke vindvinkler og vindstyrker du har tenkt å benytte den. En stor gennaker som er uregerlig er definitivt ikke enklere å håndtere enn en tilsvarende spinnaker med strømpe. Eksempler på vinkler og duktykkelser finner du her Redigert 31.Oktober.2005 av tool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Interessant link tool. Jeg har spinnaker (75 m²) til min båt, og den funker for så vidt greit med flere ombord til å håndtere den. Under 110° funker den ikke noe særlig. Jeg har ikke prøvd båten med gennaker, så hvis noen har vil jeg gjerne høre. (Comfortina 32). Som sagt, jeg er på vurderestadiet. Tanken er å sette på peke (GPAT100) og feste i masten ca. 50 cm. over forstaget, sette en gennaker på rulle og så la den stå der permanent. Bruksområdet var tenkt 110-180° under 8 m/s. Rett og slett for å få opp farta. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
tool Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 På Havna.com har det akkurat versert en diskusjon med temaet spinnaker vs. gennaker. Om noen ble mer opplyst er tvilsomt. Jeg blandet meg ikke inn i diskusjonen. Uten å bedrive reklame her ville jeg nok kontaktet min seilmaker for å få et objektivt råd. Min link hinter vel litt om hvem jeg da ville ha kontaktet...... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Jo, jeg så den diskusjonen på havna.com. Blei ikke noe klokere. Tenkte meg denne fra Boding. Som sagt, skal ikke brukes til gung-ho regattaseiling. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirKS Svart 31.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 Krapryl, hvis du er interessert i å kjøpe tilbake baugsprydet som stod på båten din en gang i tiden så er det en viss mulighet for det :-) Send IM Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2005 (redigert) hvis du er interessert i Joda, er interessert. Verdens mest tullete utsagn: "Har sendt deg IM". Redigert 1.November.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
tuffff Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Er det noen av dere som har forsøkt å sette spinnakeren som en gennaker? Slik som foreslått i debatten på havna.com, bare sånn for turseiling? Det virker som en besnærende tanke for på en enkel måte få litt mer fart i lite vind. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Er det noen av dere som har forsøkt å sette spinnakeren som en gennaker? Slik som foreslått i debatten på havna.com, bare sånn for turseiling? Det virker som en besnærende tanke for på en enkel måte få litt mer fart i lite vind. mvh tuffff Det går fint. den får ikke samme seilingsvinkler som Genakkeren, men 90-180 går flott. bare prøv. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tuffff Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Yesss. Da skal jeg prøve det. Får håpe det kan by seg en sjanse allerede i høst. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Og for lett turseiling så går det også fint og bruke genakkeren som spinnakkkkkker. bare for å ha sakt det Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ekas Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Ja, det har jeg sett også, men jeg har jo ikke genakker og er ny i faget så spinnakeren har forløpig fått ligge i sekken. Men satt som en genakker (gennakker, gennaker???) virker det litt mer håndterlig for kun samboer og meg selv på tur. Det tror jeg vi skal driste oss til å forsøke. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Ehh... her ble det visst noe sammenblanding med firmabrukernavn og privat. Det var tuff som svarte, men maskinen insisterte på Ekas som ligge åpen i egen sesjon. Beklager. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Få deg en strømpe, eller sett den på rulle slik Krapyl vil gjøre , da er alt så mye lettere og familievennligt. Så lett at Far kan klare det. uten og lese maualen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Suzuki Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 jeg er ingen erfaren gennaker-seiler, men da vi testet vår ombygde spinnaker i _LITT_ for mye vind, var det mer enn spennende nok å få den ned. Bergingsverktøy anbefales.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Har vært og "tørrseilt". Dvs, lagt ut riggen flatt på bakken. Blir ikke så enkelt som jeg trodde. Trinsa til spinnakerfallet og festet til forstaget er samme beslaget. Hiver jeg opp rulle til gennaker i spinnakerfallet, så vil fallet ri på festet til forstaget, og det vil være et spørsmål om tid før hele greia detter ned. Setter jeg på ei trinse til høyere oppe, vil den sitte i den ustagede delen av masten og akterstag/gennaker vil påvirke hverandre. Hvor mye mon tro. Ser ut til at jeg må rigge til et horn for å få fallet fri av forstaget, og at jeg må fjerne et eventuellt gennakersystem for å kunne bruke spinnakeren. hilsen Forvirret. på vegne av flere. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 mulig jeg er treg Krapyl, men hva er egentlig gæærnt med en strømpe ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tuffff Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Strømpe eller rulle høres ikke dumt ut. Men hva er prisen på sånt? mvh tufff Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 men hva er egentlig gæærnt med en strømpe ? Antagelig ingen verdens ting. Jeg bare prøver å finne frem til et system hvor jeg i minst mulig grad må på dekk. Så letthåndtert som overhodet mulig. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Strømpe eller rulle høres ikke dumt ut. Men hva er prisen på sånt? Avhengig av båtstørrelse dette til 30-32 fots båt; Strømpe omlag 3000,- Rulle omlag 6000,- Sånn circa omlag.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tuffff Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Aha. Det var jo noen kroner det. Hvordan ser en strømpe ut egentlig? Kan ikke dette fikses selv av en hendig en og for en rimelig penge. Det er 30 fots båt jeg har . mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Denne ble anbefalt på en sånn spørsmål og svar side hos en seilmaker. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 og en strømpe virker på denne måten; Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Denne strømpa må vel kunne betjenes uten at en må på dekk. Heve/lukkeline må vel kunne føres til cocpit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.