Jump to content

Noen som har erfaring med Click-and-Sail gennaker furler?

Krapyl

Recommended Posts

Er det en ide å ha en endeløs line til opp- og nedhal, slik at den opphalet holdes stramt (relativt) når du haler ned og vise versa. Så slipper du i hvert fall løse liner som flagrer i øst og vest.

mvh tuffff

Det er slik den er. Og gennakeren brukes bare i finær, så om du må på dekk for og ta den ned, ser jeg ikke no problem med.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er sikkert mulig å lage en slik strømpe selv. De første som kom i handelen var imidlertid plaget av en del feil som gjorde at de kilte seg/ikke virket etter hensikten. Det er altså ikke bare å finne fram symaskinen og en rustfri ring og sette igang. Man bør kanskje ha en fungerende strømpe som mal?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvem har laget den

Har ikke den fjerneste aning. Alt jeg vet om den er at den er falmet og blå.

Men, gennaker til min båt kommer på ca. NOK 9500.-.

At fallet kommer ut ved forstagsfestet er ikke no' problem sier seilmakeren. Sett på en genuabøyle ovenfor.

Setter jeg på rulle, mister jeg muligheten for vertikal justering.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jepp. Hvilken hjelp er det ikke å få på baatplassen!! Takk til alle som bidrar til diskusjonen. For meg som ikke har seilt siden jeg var 17 år, (meget tidlig på syttitallet) er dette utrolig nyttig.

Ellers ser da det der ut som noe man kan fikse selv. Morsomt er det også, med sånt fikseri. Men burde ikke opphalet gå utenpå strømpen med en hanefot eller to ned til ringen, slik som nedhalet? Da unngår en vel at strømpen henger seg fast ved opphal?

mvh tufff

Tror ikke opphal av strømpen er problemet. Når den har kommet et par meter opp og spinn- / gennaker begynner å fylle skvetter not strømpen til topps i ekspressfart :smiley: Gjetter på at problemet er å samle inn opphal-linen raskt nok sånn at den ikke blir liggende i en tugge inne i den oppkrøllede strømpen.

Hei, jeg har selv en slik strømpe, og har seilt andre båter med strømpe, og har ikke erfart at strømpen "skvetter " opp. Tvert i mot så har man veldig god kontroll på spinnakeren både opp og ned ved bruk av strømpen.

Vi bruker strømpen aktivt til å "reve" spinnakeren når vi gib'er i litt mye vind. Trekker da strømpen halveis ned (eller helt ned), får spinnakerbommen over på motsatt side, og trekker strømpen opp igjen. Genialt for familieseiling hvor broaching ikke er så populært...

I tillegg har jeg erfart at kvaliteten og tykkelsen på linen som brukes til heising/firing av strømpen er avgjørnede for vellykket håndtering.

Seilte en 26-foter med hjemmelaget strømpe. Den var utstyrt med tynneste flaggline, og den skar seg raskt inn i hendene når jeg skulle trekke ned strømpen. I tillegg så blåser så tynne liner "over alt" dersom man ikke passer på å holde de stramme hele tiden. På vår båt (35 fot) har vi derimot en 8mm line som er god å holde i, og dermed også litt vekt så den ikke blåser vekk.

Kan anbefale strømpe på det sterkeste.

• 1 måned senere...

Har nettopp fått Gennaker med strømpe til min båt.

Ligger under juletreet enda, så den er ikke prøvd, men det blir spennende å se hvordan det virker. Har hatt spinnakeren kun en gang oppe, i svært lite vind...tanken er at bøygen med å sette Gennaker er enda lavere?

+ mange mener at båten vil seile vel så bra med Gennaker i forhold til Spinnaker, med unntak av platt lens. Men...jeg har jo spinnakeren også... :wink:

Fattern har gennaker på sin HR 31. Han fikk lagd et spyd (ca 75 cm lang ) i syrefast. Bruker bl.a. ankerrulla i baugen som feste. De har strømpe på seilet. Jeg har ikke hørt et ord om savn av spinnaker siden dette seilet kom ombord. For meg virker det som om det er enkelt å håndtere. hva er poenget med å ha egen rulle for gennakeren? skal du da ha to rulleseil?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg seilt noen år med med gennaker på min tidligere Hero 101. Bytte spinakeren med en gennaker på ca 100 m2, noe stor, men båten bar den fint. Prøvde med også med lang "bauspryd" = spinnakerbommen, noe som gav stor uttelling i fart da jeg også kunne seile med full genoa. Men kom snar til at dette ikke var noe folk på min alder og fikk sveist et 1/2meter langt bauspryd hos

Kaplan i Tønsberg. Jeg hadde planer om rulle, men kom til at gennakern var for dyp til at det vil fungere bra. Jeg skiftet båt i fjor, den hadde medbrakt gennaker med strøpe, som jeg synes er veldig lettvint. Strømpe kan annbefales. Dersom en skal bruke rulle har jeg fått opplyst at gennakeren må være nokså flat, og da mister en fort noe effekt på seiling mellom 90 grader og platt lens.

• 5 år senere...

Hva er det du skal bruke seilet til? Det er det første du må spør deg om. Er det for å få mere trykk på kryss i lite vind?

Skal du krysse med en Code Zero må den ha veldig god design og duken må være strekkfast. Man vil uansett ikke gå så høyt som en genoa spesiel når vinden øker litt. Veldig mange bytter ut selvslåeren og setter på en 108% fokk med stående spiler. Det er et godt allroundseil som gir mye mere seilglede spesielt i litt lavere vindstyrke enn med selvslåeren. Flat gennaker på rull er et flott seil men de jeg kjenner som har dette bruker den stort sett til å lense med. Hvorfor ikke da gå for et lenseseil?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...