Framtia Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Jeg driver og vurderer et seilkjøp til selv, og seilmakeren jeg er i kontakt med sier at hvis det først og fremst er for å seile lens, bør jeg gå for en asymmetrisk spinnaker med strømpe (jeg har symmetrisk spinnaker fra sør, men bruker sjelden den da jeg seiler mest alene). En gennaker på rull kan visstnok ikke sys så dyp, og er derfor best egnet for slør/rom slør. Code0 er vel et veldig godt supplement til fokk på kryss og slør i lite vind. Jeg har en genoa1 også som er fin når det er lite vind på kryss, men hadde kanskje vært best tjent med å ha en code0 (dette fordi man slipper å sette den på rulleforstaget) og en asymmetrisk spinnaker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Hvorfor ikke da gå for et lenseseil? Jo kanskje det. Hadde vel kanskje vært bedre med asymetrisk spinnaker.... Vanlig spinnaker tror jeg det blir for mye styr med. Det er jo i unnavind den selvslående fungerer dårligst. Redigert 14.August.2011 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Skal en seile unnavind med selvslåer må en ha en spinnakerbom som passer (teleskop feks) og ekstra skjøter som går utenfor vantene og bak. Jeg har lagd meg til med et langt tau med en krok på midten. Da er det raskt å sette det opp/ta det bort. Når en først har satt den konfigurasjonen funker det fint med selvslåer i medvind. Det kjekke med denne løsningen er jo at en kan rulle inn hele fokka om det skulle blåse veldig opp, slik at en kan gå i havn med spribommen på. Med en passende bom vil en også kunne jibbe uten å ta den av siden den ikke vil treffe forstaget slik en spinnakerbom vil. En vel verdt investering etter mitt syn som også er kjekt å ha i regatta, det gir ikke tillegg i LYS. Jeg var for ambisiøs når jeg kjøpte bom så vår er altfor lang til å spri selvslåeren/genoa 3en med. Nå vurderer jeg seriøst å sage den av slik at den passer som spristake til både selvslåer og 108% en vår, men da kan vi ikke seile gennakeren på bom slik tanken var når vi kjøpte den. Det har jo absolutt sin fordeler, men krever et mannskap som har erfaring og jeg har vel egentlig gitt opp å få til noe fast mannskap som kan være med å på å lære dette, det krever jo en del handeling, siden bommen må av i en jib, så må gennakeren jibbes som vanlig og så må bommen på, det krever dobleskjøter f.eks. Vi har prøvd og det gikk veldig bra helt til jibbene kom, da ble det stort sett problem. Det er jo også et poeng at det gir 0,01 i tillegg dette... Vel, det var jo en digresjon... Min erfaring er at "våre" båter har ikke nok ekstra fart å hente på å skjære til at det svarer seg/er like bra med gennaker som spinnaker og dermed er spinnaker det riktigste mtp VMG, men til tur er jo gennakeren veldig grei og så har du jo da muligheten til å sette den på bom. Vår gikk helt supert som "spinnaker", men så er det en dyp gennaker vi har... Jeg har faktisk erfart at spridd geno 3 og stor rett mot målet vs gennaker skjæring går like fort i mye vind mot konkurrentene (dvs tilsvarande turbåter med gennaker)... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 et lite off topic spørsmål til dere som har både selvslåer og genoa3. Har dere prøvd å bruke selvslåeren på genoa3'en (må da reve seilet litt). Jeg gjorde noen forsøk i sommer, og hos meg fungerte dette ganske OK (har kun prøvd ved lite vind ennå). Da slipper man å ha med begge seilene f.eks når man har ferielastet båt, men samtidig kan nyte fordelen med begge typer seil. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Careka Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 På vår forrige båt hadde vi genakker med strømpe på 105 m2, den kryssa vi med opp til rundt 60grader, og funka fint helt ned til platt lens men da måtte storseilet ned. og lite vind. --- Vår neste båt har også Genakker, men denne gang på rull og den er bare 52 m2. når det blåser opp , er det et helvete, og berge den. selv om du ruller in så hender det at rundlina, spinner og slipper ut duk igjen. og etter at jeg da har fått rulla in og med mye tau med rundt, så må den berges ned med en gang, slik at den ikke ruller seg ut igjen. -------- Så for min del , er erfaringen at strømpe er best. mye lettere og få trekkt strømpen nedover og så slakke genakkeren ned på dekk eller rett ned i en luke. - På vår gamle båt kunne jeg lett seile alene og gjøre dette, nå med rulle kreves det minst 2 mann. ---- Mitt neste seil blir en Parasailor. med strømpe. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Framtia Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Careka, har du sett denne annonsen: Parasailor til salgs Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Careka Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Nei, det hadde jeg ikke, men denne er for stor for meg, feil mål. min skal være 105 m2. Men takk for tipset. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bjoris Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 et lite off topic spørsmål til dere som har både selvslåer og genoa3. Har dere prøvd å bruke selvslåeren på genoa3'en (må da reve seilet litt)... Jeg har ikke prøvd dette, har tenkt på det, men hos oss står genoa 3en på i vårsesongen og høstsesongen ellers selvslåeren. Målet er å spare litt på 3eren. Er også usikker på om ikke det å seile et innrullet seil over lang tid er så bra for seilet? MEN, det er jo greit en gang i blant når en ser det blir ork å slå, det er jo så enkelt at en bare kan sette selvslåerskjøtet på før start så kan en bytte om uten å gå på dekk så det er absolutt et poeng... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Jawik Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Denne saken er symetrisk og har SB/BB markering nede i hjørnene. Er dette en spinaker eller en gennaker ? Til de som lurte på pølsa så tror jeg nok at kraven nede kan lages av en kraftig plastbøtte hvor en skjærer ut bunnen og avrunder kantene. Felleskjøpet selger noen kraftige blå. Noen meter med spinakerduk burde selvlaget utgave rettferdiggjøre prisen. Eneste problemet med denne utgaven (på bildet) er at opphal-linen kan bli hengende i løse lufta vist en slipper tak i denne og da har en et problem. Elvestrøm har her vært litt raus med duken (bildet) slik at det blir litt for mye løs duk i pølsa. Ellers er det å si at et rullesystem (uansett utgave) ikke er å anbefale vist en er alene ombord. Skulle noe henge seg opp så har en virkelig et problem å hanskes med. Rigger en opp seilsekken ved masta og har en åpning i bunnen av denne hvor en slipper en krok inn så er det bare å huke nedre del av pølsa fast og fire hele pølsa ned i sekken. Siden det som oftest ikke er noe særlig vekt på disse seilene kan en ha ei hand på opphalslina og ei hand til å styre pølsa ned i sekken og da helst etter en har fått opp neste seil og har kontroll over skuta. Eller slippe hele systemet ned i forluka som de fleste foretrekker. Sekken ved masta er jo klar til neste gang en velger dette seilet. Nå lot jeg fingrene løpe av med skrivekløen og vender tilbake til mitt spørsmål ovenfor - spinaker eller gennaker. Her har jeg provosert seilet Kom noen kraftige vindkast idag og det hadde vært interessant med bilder av seilet i denne situasjonen, men det får vi glemme til en annen gang for ikke å skremme bort eventuelle seilere av spinaker/gennaker. Men moro var det Redigert 14.August.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ravddo Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Det går "bra" å seile en symetrisk spinnaker som en gennaker. Men forskjellen på en gennaker er jo at forliket er skåret med en bedre angrepsvinkel som sammen med den bedre utgangen gir et mere effektivt seil. Men derfor ogfte mere snevert bruksområde. En symetrisk har inngang på begge lik og har derfor ikke den samme "perfekte" utgang. Ble litt klønete skrevet men men. Mitt inntrykk er at de fleste som kjøper Genakere av god kvalitet med bred toppvinkel ofte er mere fornøyd en andre. Dette forde de kan seile dypere å få seilet til å stå. Jeg selv forøvrig er mest et spinnakermenneske. Jeg seiler gennaker på tur nå men savner ofte spinnakeren. Når ungene blir litt større og ikke hopper i seilduken ved netagning byttes nok gennakeren ut med den eldste lensespinnakeren. Jeg synes strømpe fungerer helt topp med gennaker men jeg liker det ikke med spinnaker. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Careka Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jawik, det er nok en spinn, du seiler med der. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Ja det var det jeg også oppdaget da denne ble pakket ut av sekken så nå må jeg vurdere om seilmakeren vet hva han holder på med siden han skulle levere en gennaker Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Allan E Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Er ikke en gennaker det samme som en asymetrisk spinnaker? Du ser jo fort om sidelikene er like lange. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Stemmer det Allan, men denne sysaken (bildet) er symetrisk og har SB/BB markering (forsterkning) nede i hjørnene. S-Likene er like lange - muligens avvik på 1 cm - og jeg forventet mye større asymetri i geometrien på denne. På sekken står det stemplet GENAKER Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 "Rigger en opp seilsekken ved masta og har en åpning i bunnen av denne hvor en slipper en krok inn så er det bare å huke nedre del av pølsa fast og fire hele pølsa ned i sekken." For å holde seilsekken åpen kan en bruke spile fra f.eks. storseil som kan bøyes til ønsket bue i åpningen av sekken. Lett å putte inn - lett å ta ut. Finnes noen spiler som klarer denne buen (husker ikke navnet på disse). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Små tynne telt stenger kan jo brukes. de er lette å bøye i en god bue. Slike som er i brukes i 2 manns telt osv. Redigert 15.August.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Greit dette Careka, men runde stenger har en tendens til å rulle ut av sekken. Flate spiler blir værende i åpningen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
alidal Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Sliter med å få rulle inn gennakeren,så nå skal jeg få sydd inn torsjonsstiv line i den, men ser det er veldig liten avstand mellom svivlene for fokk og gennaker oppe i masta, så da lurer jeg på om denne bøylen på bilde under eller lignende kan brukes for å løfte gennakerfallet litt opp fra fokkefallet? (Fallhjørnet på gennaker kommer borti svivel for fokk) Har kikket i Selden sin katalog, men klarer ikke finne noe lignende. Bildet er tatt av en tilfeldig båt jeg så i sommer..... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hvilken rulle hadde du? Det finnes jo i praksis to typer, de som er beregnet for veldig flate gennakeren, Code 0 primært med en rulle nede og en svivel oppe. Så har du disse med en line i mellom rulla ned og oppe som ruller inn vanlige gennakere, Seldèn har to serier CX og GX. http://www.selden.se/frameset.cfm?id=6828 Jeg er nok redd det blir vanskelig å få en gennaker til å rulle fint inn på et CX system (eller et med tilsvarende prinsipp) uansett om en setter inn torsjonsstiv line og får fallet bort fra masta/genoaen. Jeg tror også at det blir feil å sett inn en torsjonsstiv line i en vanlig gennaker, den skal jo fly og det vil påvirke den egenskapet betydelig. Min oppfatning er at en torsjonsstiv line bare vil fungerer på seil som er tenkt å ha stramt forlik hele tiden slik Code 0 og 1 er... Du får stille på en tirsdagsseilas så kan vi se på det, hehe... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Careka Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 til Catten vår har vi en Genakker, som er temmelig flat, mer som en Code 0. den krysser jeg fint med intil 60 grader. Den er på rulle. men den bør ikke stå oppe , kun når den skal brukes, Vi har også en Parasailor på 105 m2, den har strømpe. Begge er fine til sitt bruk. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
alidal Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hvilken rulle hadde du? Har denne rulla. Har levert hele greia inn til Karl Otto Book hos Seilmaker Iversen, så få vi se hva de finner på. Regner med de finner en løsning på det. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Har fått tilbake seilet fra S.I. men har ikke klart å få testet rullefunksjonen enda! På bildet ser man jo at det er veldig liten avstand mellom gennakerfall og forstagsprofil. Har sett litt på om denne blokka på bildet under (den til høyre) går an å montere på festet for forstaget, eller er det noen som har gode forslag til hvordan jeg skal få gennakerfallet til lenger bort fra forstaget? Har jo ikke fått testet med det "ombygde" seilet ennå, men kanskje noen har erfaring med dette? Det er en Selden mast Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 De blokkene der er vel ikke egnet for de kreftene som vil oppstå. Ville vurdert å få satt på en ny fallboks lik den du har høyere opp på masta. Se side 22 i Selden katalogen. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.