Jump to content

Grønn irr på sjøvannsfilter

Captain A

Recommended Posts

Jeg har samme filter som ser likedan ut. Jeg har ikke bekymret meg for dette, før jeg leste denne tråden ?

Vil det være noe poeng å bonde sjøvannsfilteret til utvendig sink mon tro?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 11 minutter siden:

Jeg har samme filter som ser likedan ut. Jeg har ikke bekymret meg for dette, før jeg leste denne tråden ?

Mine sjøvannsfiltre er bondet til Zinken på akterspeilet...dette er originalt fra fabrikken...

Er ikkje det kosmetisk eg bryr meg om

tenker på vist det er noe tæring som foregår og plutselig heile filter hus kollapser 

Ser enkelte båter på Finn er like fin etter x antall år og noen ser ut som mine

For info så et dette ein 2014 mod som blir brukt heile året. 
Er jordet det meste her ombord men filter er ikkje tilkoblet noe såvidt eg kan sjå

Redigert av Captain A (see edit history)
Brigg skrev for 15 timer siden:

Mix skrev for 14 timer siden:

Bondet hos meg også, ingen tæring men grønnt irr er det litt av. Bryr meg ikke.

Gullfisk skrev 35 minutter siden:

Gjør vel ikke så mye, bortsett fra at det er stygt. Valgte derfor syrefast fra Arctic Steel, forøvrig også bondet. 

Er "bonde" et vanlig ord/uttrykk å bruke i denne sammenheng?

Jannmar skrev for 7 timer siden:

Du får høre med noregs bonde og småbrukarlag.

Captain A skrev 51 minutter siden:

Sammenkobling er nok eit bedre ord ja.

Bonde i denne sammenheng er nytt for meg og ??

Takker for tilbakemeldingen.

Ser i dag at min kommentar ble i overkant spydig, noe som slett ikke var meningen.

Skrev den i natt, etter inntak av lammelår, saus og diverse remedier for å få skylt dette ned i løpet av natta.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Å bonde betyr ikke bare at ting er sammenkoblet, men også hvordan dette er sammenkoblet. Ideelt kan man tenke seg en sentral offeranode som er det sentrale jordpunkt mot sjøvann. Denne skal så ha en egen jordledningen til alle metallgjenstander som kan være utsattfor galvanisk korrosjon. Hele poenget er å utjevne potensialforskjellen. 

Til sammenligning så syndes det med bonding. F.eks har jeg sett en felles offeranode Med en ledning som går fra den ene metallgjenstander til den neste. Dette er ikke en bonding, men en seriekobling. Da vil du få intern korrosjon mellom metallene. 

Irr er kobberoksid og 'materialets naturlige måte å beskytte seg på'. Puss det vekk, og prosessen starter på nytt ved at grunnmaterialet forringes. Litt for hver gang man pusser. 

Bonding har blitt et 'faguttrykk' på måten man presser materialer med forskjellig potensiale 'ned' til et felles potensiale. Som laveste punkt i systemet parkerer man gjerne en anode. Som i sin tur vil ofre seg og i så måte forsyner de andre materialene i samme sløyfen med elektroner. Altså en elektrokjemisk prosess i motsetning til en ren elektrisk prosess. 

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Takker for tilbakemeldingen.

Ser i dag at min kommentar ble i overkant spydig, noe som slett ikke var meningen.

Skrev den i natt, etter inntak av lammelår, saus og diverse remedier for å få skylt dette ned i løpet av natta.

Tåler såpass humor så det går fint ?

Jernbåten skrev 33 minutter siden:

Altså en elektrokjemisk prosess i motsetning til en ren elektrisk prosess. 

Men det betinger at det er kjemi til stede, som at delene er nedsenket i samme medium. Utsiden av sjøvannfilteret står i luft, så bonding vil ikke ha noen påvirkning på korrosjon her.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
JRK skrev for 3 timer siden:

Til sammenligning så syndes det med bonding. F.eks har jeg sett en felles offeranode Med en ledning som går fra den ene metallgjenstander til den neste. Dette er ikke en bonding, men en seriekobling. Da vil du få intern korrosjon mellom metallene. 

Interessant.

Jeg har bondet bunnventilene ombord. For septikventilen og ventil for toalettspylevann har jeg en 6 mm2 ledning fra sink til den ene ventilen og så en ledning herfra videre til den andre ventilen. Ventilene står ved siden av hverandre så ledningen mellom de er ikke mer enn 20 cm. 

Mener du at jeg med dette kan oppleve at den ene ventilen vill kunne ofre seg til fordel for den andre? Vil ikke potensialforskjellen til sinken «trykke på» med nok elektroner til begge gjennomføringene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

index skrev 10 minutter siden:

Utsiden av sjøvannfilteret står i luft, så bonding vil ikke ha noen påvirkning på korrosjon her.  

Men det står sjøvann på innsiden med forbindelse til sjø gjennom bunnventil. Så da vil kanskje bonding være nyttig likevel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...