Jump to content

Volvo Penta D4 225 Hk som øker/reduserer turtallet

BMW X1

Recommended Posts

Kjøpte en Saga 315 2008 modell for 3 år siden, som har en Volvo Penta D4 225 HK. 

Første året vi hadde den så begynte turtallet plutselig å øke turtallet/reduserer turtallet med flere hundre omdreininger. Kan fungere fint på en båttur en helg mens neste helg er den helt håpløs.

Satt båten på verksted om høsten og det ble byttet map sensor. 

Neste sesong fortsatte samme problemet med at den plutselig øker turtallet uten at jeg rører gassspaken. Turtallet går opp og ned. Skjer om jeg kjører 5 knop eller om jeg kjører 16 knop. 

Satt båten på verksted igjen til høsten og de fant feil på en injektor så denne ble byttet.

Nå som båtsesongen igjen har begynt så har jeg samme problem med at turtallet plutselig øker/reduseres. 

Noen som har noe gode råd om hva som bør sjekkes, vil gjerne at motor skal fungere uten at den øker/reduserer turtallet til stadighet.

Ble problemet borte etter bytte av injector?

Dersom du har kontroll på dieseltilførsel (ren diesel, åpent stigerør, friske filtre, åpen retur) ville jeg satt fokus på injectorene. Kan være en annen som trøbler nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vann i diesel gir jaging, en liten vannperle kan sitte fast en plass i pumpe/dyse. Et kjennetegn på dette er at symptomene vil være uregelmessige, turtalls variasjonene vil variere i utslag og hyppighet. Har du en mekanisk feil skulle man tro feilen var mer forutsigbar hva angår turtalsvariasjoner. Da jeg hadde problemet ble ofte jagingen tiltagende i litt sjø, den kunne jage i takt med bølgene. 

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...