Jump to content

Rorindikator viser konstant at rorene står til babord når strøm settes på

TerjeFjern

Recommended Posts

Har en rorindikator i min båt. Den fungerte siste sesong men nå viser den at den står i full sving når strømmen settes på.  Hadde en ny sensor liggende og har fortsatt samme feil med den.  Sensorene er jo bare en variabel motstand tror jeg. Har ikke målt spenning i systemet enda.

Siden viseren i instrumentet beveger seg til max utslag når strømmen settes på får instrumentet strøm.  Kan det være dårlig kontakt som gir noe overgangsmotstand eller defekt instrument?

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Finn en laaaaang ledning til testing. Koble denne mellom sensor og instrument. Endrer det seg er det brudd på sensorledning. Ta av original sensorkabel ved instrument, den kan berøre gods og derfor feil visning. Så kan du koble testkabel mellom minus på instrument og minus på batteri. Endrer det seg noe nå ? Er det det en eller to kabler til sensor? 

TerjeFjern skrev for 11 timer siden:

Sensorene er jo bare en variabel motstand tror jeg. 

Ja , regner med det. Arbeider på samme måte som tempmåler, oljetrykkmåler osv. Bare litt sammenligning: En tempmåler gir fullt utslag hvis giverledning berører gods( batteri minus) Den gir også fullt utslag hvis instrumentet mister sin batteri minus tilførsel, men har giverledning og + ledning inntakt.                                              En oljetrykkmåler er nesten motsatt. Den gir fullt utslag hvis kontakt med giver blir brutt , men faller til null om den får kontakt med minus.                         Så hvordan rorinndikator skal reagere vet jeg ikke, men bare og prøve seg frem, se etter utslag og på det viset finne brudd eller en jording som ikke skal være der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...